لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

مجاهدين خلق از «ضرب و شتم» اعضای خود در اردوگاه اشرف خبر داد


نمایی از اردوگاه لیبرتی در نزدیکی بغداد، پایتخت عراق
نمایی از اردوگاه لیبرتی در نزدیکی بغداد، پایتخت عراق
سازمان مجاهدين خلق در بيانيه ای گفته که نيروهای عراقی روز دوشنبه به اعضای اين سازمان در اردوگاه اشرف حمله کرده و حدود ۲۰ نفر را مجروح کردند. یک مشاور نخست وزیر عراق انجام حمله را تکذیب کرده و گفته است که ساکنان اردوگاه اشرف با نیروهای عراقی درگیر شدند.

در بيانيه اين سازمان ادعا شده است که نيروهای عراقی با استفاده از باتوم، ميله های فلزی، سنگ و ساير وسايل به افراد اين تشکيلات در اشرف حمله کردند که در جريان اين تهاجم ۲۰ نفر زخمی شده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، جرج باکوس، يکی از مشاوران نخست وزير عراق، واقعه عصر دوشنبه را «زورآزمايی» ميان نيروهای عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف توصيف کرد. وی به کارگيری خشونت يا زخمی شدن افراد در اين حادثه را قویا تکذيب کرد.

اعضای سازمان مجاهدين خلق از ابتدای دهه ۱۹۸۰ ساکن اردوگاه اشرف در استان دياله عراق هستند. اين گروه که هدف خود را ساقط کردن حکومت «آيت الله ها» در ايران اعلام کرده است تا پيش از سقوط رژيم صدام حسين مورد حمايت حکومت وی قرار داشتند. اما به دنبال حمله سال ۲۰۰۳ آمريکا به عراق و روی کار آمدن يک حکومت شيعه نزديک به جمهوری اسلامی ايران در بغداد، اعضای اين سازمان خلع سلاح شده و هر از چند گاهی درگيری های شديدی ميان آنها با نيروهای عراقی بروز می کند.

تنش و برخوردهای ميان اعضای اين سازمان با سربازان عراقی در سال های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۰ به اوج خود رسيد و سازمان ملل تلاش می کند تا با پيدا کردن کشورهای ثالث اعضای اين سازمان را به ديگر نقاط منتقل کند.

به همين منظور، سازمان ملل از اعضای سازمان مجاهدين خلق خواسته است تا اردوگاه اشرف را ترک کرده و به اردوگاه جديد به نام «ليبرتی» يا «آزادی» نقل مکان کنند تا نسبت به ثبت نام و انجام مراحل دريافت پناهندگی برای آنها اقدام شود.

رهبری سازمان مجاهدين خلق که مقر آن در پاريس است در ماه اوت اعلام کرد که تا روز بيست و سوم همين ماه حدود ۴۰۰ نفر از اعضای خود در اردوگاه اشرف را به اردوگاه ليبرتی منتقل خواهد کرد اما آن گونه که خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داده است اين وعده محقق نشد. حادثه روز دوشنبه اردوگاه اشرف پس از آن بوقوع پيوست که نيروهای امنيتی عراق تلاش کردند تا ساکنان اردوگاه را مورد بازرسی بدنی قرار دهند.

سازمان مجاهدين خلق در بيانيه خود گفته که «نيروهای مسلح عراقی با خشونت هر چه تمام تر به ساکنان بی دفاع (اشرف) حمله کردند.»

بر اساس اين بيانيه، ۲۰ تن از اعضای سازمان مجاهدين خلق از ناحبه بازو، سر و صورت مجروح شده اند که دست دو تن از آنها شکسته شده است. به گزارش آسوشيتدپرس، اين سازمان تصاويری از دو مرد را منتشر کرده که دچار خونريزی شده اند ولی منابع مستقل قادر نيستند تا ارتباط اين تصاوير با واقعه روز دوشنبه را تاييد کنند.

جرج باکوس که وضعيت انتقال ساکنان اردوگاه اشرف را به نخست وزير عراق گزارش می دهد می گويد که در جريان انتقال اعضای سازمان مجاهدين خلق از اين اردوگاه در روز دوشنبه، آنها اقدام به هل دادن نيروهای عراقی کردند.

وی افزود: «ضروری بود که برخی از اين افراد بازرسی شوند ولی ساکنان اردوگاه مانع اين کار شدند.»

به گفته اين مقام عراقی، «اقدام ساکنان اردوگاه اشرف عامدانه بود چرا که هدف آنها ايجاد تاخير در نقل و انتقال افراد است.»

آقای باکوس افزود: «۴۰۰ تن از ساکنان اردوگاه اشرف تا روز سه شنبه به اردوگاه ليبرتی منتقل خواهند شد و در ماه سپتامبر نيز ۸۰۰ نفر ديگر انتقال داده خواهند شد.» شمار ساکنان اردوگاه اشرف سه هزار و ۴۰۰ نفر اعلام شده است.

حکومت عراق، سازمان مجاهدين خلق را يک گروه تروريستی دانسته و می گويد که حضور آنها در اين کشور غير قانونی است. ايالات متحده آمريکا نيز اين سازمان را در فهرست سازمان های تروريستی قرار داده است ولی وزارت امور خارجه اين کشور از سوی دادگاه عالی آمريکا موظف شده است ظرف چند هفته آينده درباره وضعيت آنها در فهرست ياد شده تصميم گيری کند.
XS
SM
MD
LG