لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

«هشدار آنگلا مرکل به نتانياهو در مورد حمله به ايران»


آنگلا مرکل
آنگلا مرکل
روزنامه اسرائيلی «هاآرتص»، جمعه، ۱۰ شهريور، از قول يک مقام اين کشور که نامش برده نشده، نوشته است که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به بنیامين نتانياهو، نخست وزيراسرائيل، تلفن زده و او را از حمله نظامی به ايران برحذر داشته است.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، آنگلا مرکل، ۱۰ روز پيش در تماسی تلفنی گفته است که بايد فرصت بيشتری به موثر بودن تحريم ها و دپيلماسی داده شود، و درباره پيامدهای چنين حمله ای در خاورميانه هشدار داده است.

دفتر نخست وزير اسرائيل از ابراز نظر در مورد اين گزارش خودداری کرده است

خبرگزاری رويترز نیز با اشاره به فشارهای روز افزون بين المللی بر روی اسرائيل جهت بازداشتن اين کشور از انجام حمله يک جانبه نظامی عليه ايران می نويسد در اين ميان ايالات متحده، «به طور خاص موضع خود را در مخالفت با هرگونه اقدام نظامی» روشن ساخته است.

رويترز می نويسد به نظر می رسد اين هفته ژنرال مارتين دمپسی، رئيس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا، که در گذشته نيز عليه رويکرد يک جانبه اسرائيل هشدار داده بود،‌ از مرحله هشدار فراتر رفته و در بيان مخالفت با انجام تهاجم نظامی عليه ايران صراحت و جديت بيشتری در پيش گرفته است.

ژنرال دمپسی در گفت و گو با روزنامه انگليسی گاردين، گفته «در صورتی که آنها (اسرائيل) به چنين اقدامی دست بزنند، مايل نيستم همدست [اين تهاجم] به شمار بيايم.»

رئيس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا در ادامه می افزايد اگرچه تهاجم اسرائيل پروژه ايران را به تعويق خواهد انداخت،‌ اما آن را از بين نخواهد برد و اقدام نظامی يک جانبه منجر به ازهم پاشيدن ائتلاف قدرتمند بين المللی ای خواهد شد که امروز تحريم های شديد را عليه ايران به مرحله اجرا در آورده است.

در همین حال، آژانس بين المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد روز پنج شنبه از دو برابر شدن تعداد سانتريفيوژهای غنی سازی اورانيوم ايران در مراکز زيرزمينی خبر داد؛ «رويترز» اين تحول را در راستای «خواست ايران برای توسعه فعاليت های هسته ای اش» توصيف کرده است.

غرب و اسرائیل ایران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد ولی تهران همواره این اتهام را رد کرده و اهداف برنامه اتمی خود را برای مقاصد صلح آمیز می خواند.

شورای امنیت نیز با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی تهران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده است.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، گفته که در سخنرانی ماه آينده خود در مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک به خطرات ايران خواهد پرداخت.
XS
SM
MD
LG