لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳

رییس بانک مرکزی ایران: دلار به ۱۵۰۰ تومان کاهش خواهد یافت


محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی ایران.
محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی ایران.
محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، می گوید نرخ دلار در بازار آزاد ایران که هم‌اینک ۲۱۶۷ تومان است تا مرز یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا خواهد کرد.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری ایلنا، گروهی از کارشناسان اقتصادی برآورد کرده‌اند که قیمت دلار طی روزهای آینده به سه هزار تومان خواهد رسید، اما محمود بهمنی روز یکشنبه، ۱۲ شهریورماه، این برآوردها را رد کرد.

وی با رد نظر این کارشناسان به خبرگزاری ایلنا گفت که «با نزدیک شدن نرخ بازار آزاد دلار به نرخ مرجع و کاهش تفاوت آن قیمت سکه و طلا طی روزهای آینده روند نزولی خواهد داشت.»

خبرگزاری مهر روز یکشنبه خبر داد که قیمت دلار آزاد در این روز، ۲۱۶۷ تومان است؛ بنا بر این گزارش در همین روز بهای سکه تمام طرح قدیم در بازار ۸۳۷ هزار تومان، و طرح جدید ۸۳۵ هزار تومان بود.

محمود بهمنی روز یک‌شنبه گفت که «نرخ ارز در بازار آزاد به طور یقین طی روزهای آینده با روند نزولی مواجه می‌شود» و پیش‌بینی کرد که «نرخ بازار آزاد دلار به نرخ مرجع نزدیک می‌شود.»

محمود بهمنی پیش از این نیز در مردادماه گفته بود که «ارز تا ۱۰ روز آینده تک‌نرخی خواهد شد» و هم‌چنین از قطعی شدن تغییر نرخ ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی خبر داده‌بود اما تنها سه روز پس از آن یک مقام دولت محمود احمدی‌نژاد و یک مقام هم از مجلس ایران خبر او را تکذیب کردند و بر عدم تغییر در نرخ ارز مرجع تاکید کردند.

این واکنش‌ها تا آنجا پیش رفت که روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد قیمت دلار آمریکا در تهران به ۲۲۳۰ تومان نیز رسید و حتی ۲۲۵۰ تومان نیز معامله شد.

در ماه‌های گذشته، به ویژه ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۰، بازار ارز در ايران به شدت دستخوش نوسان قيمت شد به طوری که ظرف مدت کوتاهی هر دلار آمريکا از حدود ۱۲۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان رسيد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی برای مبارزه با این افزایش ناگهانی قیمت در صدد بر آمد تا با تزریق «بیش از ۴۲ میلیارد دلار» به تعدادی از بانک‌های کشور با نابسامانی بازر ارز مقابله کند، اگرچه گزارش‌ها حاکی است که بانک مرکزی از محل استفاده از این دلارها اطلاعی ندارد و در حال حاضر نیز در تلاش است تا بانک‌های مزبور را به پاسخگویی وادارد.

محمود بهمنی، روز ششم خرداد به خبرگزاری ایرنا گفته بود که برخی از بانک‌ها ارز دولتی گرفتند اما آن را مخفیفانه در بازار آزاد فروختند افزود که مبلغ مابه‌التفاوت این فروش‌ها «ممکن است بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان باشد.»
XS
SM
MD
LG