لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۳

«استفاده دوباره ایران از حریم هوایی عراق برای ارسال کمک نظامی به سوریه»


مقام‌های ارشد آمریکایی می‌گویند ایران از ماه ژوئیه ارسال تجهیزات نظامی به سوریه از طریق حریم هوایی عراق را از سر گرفته‌است.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور با درج این مطلب نوشت که به گفته کارشناسان نظامی، شورشیان سوریه تلاش کرده‌اند تا با بستن چندین گذرگاه مرزی از رسیدن کمک‌های زمینی ایران به رژیم بشار اسد جلوگیری کنند اما در حال حاضر رژیم اسد موفق شده این کمک‌ها را از طریق مسیر هوایی عراق دریافت کند.

در گزارش نیویورک‌تایمز آمده‌است که هم‌اینک با پیشرفت‌های اخیری که شورشیان سوری در برخی از صحنه‌های نبرد داشته‌اند و هم‌چنین انفجار بمبی که باعث کشته شدن چندین مقام بلندپایه حکومت سوریه شد ایران نیز بر میزان کمک‌های خود به بشار اسد افزوده‌است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز چهارشنبه گزارش داد که علی الموسوی، سخنگوی دولت عراق، در واکنش به خبر نیویورک‌تایمز استفاده ایران از حریم هوایی عراق را به رسمیت شناخته اما گفته‌است که تهران به بغداد اطمینان داده که این پروازها حامل «غذا و دیگر کمک‌های انساندوستانه» هستند.

بنا بر این گزارش علی الموسوی هم‌چنین خبر داد که واشینگتن قول داده تا شواهد و مدارک مربوط به اینکه ایران در این پروازها از طریق عراق برای بشار اسد سلاح می‌فرستند را به مقامات عراقی ارائه کند.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود نام مقام‌های ارشد آمریکایی که منبع خبر ازسرگیری این پروازها هستند را ذکر نکرده اما افزوده‌است که به گفته یکی از این مقامات، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، نسبت به ازسرگیری این پروازها ابراز نگرانی کرده‌است.

بنا بر گزارش‌ها، سه سناتور آمریکایی نیز که روز چهارشنبه به بغداد سفر کرده‌اند می‌گویند که ازسرگیری این پروازها «تهدیدی برای ثبات خاورمیانه است.»

دولت آمریکا پیش از این در تماس با نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، از او خواسته‌بود تا گذرگاه هوایی ایران به سوریه را مسدود کند اما مقام‌های آمریکایی هم‌اینک می‌گویند که این پروازها از سر گرفته شده و ایران برای این کار به‌ویژه «از شرکت هواپیمایی ماهان استفاده می‌کند.»

عراق در حال حاضر فاقد نیروی هوایی است و از زمان عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق که در ماه دسامبر گذشته انجام شد، هیچ‌یک از هواپیماهای آمریکایی نیز در عراق مستقر نیستند.

در همین رابطه هشام جابر، از ژنرال‌های بازنشسته ارتش لبنان و رئیس کنونی مرکز مطالعات خاورمیانه در بیروت، در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت که ایران در رفت‌وآمد هوایی در این مناطق با مشکلی مواجه نیست و حکومت بشار اسد نیز هم‌چنان کنترل فرودگاه‌های سوریه را در دست دارد.

مخالفان مسلح بشار اسد در روزهای اخیر بر تلاش‌های خود برای در دست گرفتن کنترل فرودگاه‌های سوریه افزوده‌اند و از جمله روز شنبه ۱۱ شهریور با حمله به فرودگاهی نظامی در دیرالزور در نزدیکی مرز ترکیه ۱۶ نظامی را به اسارت گرفته و تعدادی راکت ضدهوایی را نیز به غنیمت بردند.

ساعاتی پیش از آن، ارتش سوریه اعلام کرده بود که حمله بامداد شنبه شورشیان به دو فرودگاه نظامی در مناطق حلب و ادلِب دفع شده‌است.

نیروهای مخالف بشار اسد و هم‌چنین ایالات متحده بارها ایران را متهم کرده‌اند که برای سرکوب معترضان در سوریه به حکومت بشار اسد کمک می‌کند اما ایران این اتهام‌ها را رد می‌کند.

حدود ۱۸ ماه از آغاز اعتراضات در سوریه می‌گذرد و آسوشیتدپرس شمار کشته‌شدگان این ناآرامی‌ها را «بیش از ۲۰ هزار تن» اعلام می‌کند. این در حالی است که مخالفان بشار اسد می‌گویند تاکنون بیست و پنج هزار نفر در سوریه جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG