لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

ثبت احوال: بیش از دو میلیون ایرانی در آمریکا و امارات ساکن هستند


وبسایت رسمی سازمان ثبت احوال جمهوری اسلامی
وبسایت رسمی سازمان ثبت احوال جمهوری اسلامی
سازمان ثبت احوال جمهوری اسلامی با اعلام آخرین آمار مربوط به ایرانیان خارج از کشور اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا و امارات متحده عربی در مجموع «دو میلیون و ۲۰۰ هزار ایرانی» را در خود جای داده‌اند.

به گزارش ۱۷ شهریورماه خبرگزاری مهر، محسن کرمی، معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال، گفت: «بیشترین تعداد مهاجرین ایرانی با یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت مربوط به کشور آمریکا است و بعد از آن امارات متحده عربی قرار دارد که ۸۰۰ هزار ایرانی دارد.»

به گفته این مقام مسئول سازمان ثبت احوال، پس از آمریکا و امارات، انگلیس و کانادا هر کدام با «۴۱۰ هزار ایرانی» در جایگاه سوم قرار دارند.

آقای کریم افزوده است که در نهایت آلمان با «۲۱۰ هزار ایرانی»، فرانسه با «۱۵۵ هزار ایرانی» و سوئد با «۱۱۰ هزار ایرانی» جایگاه چهارم، پنجم و ششم را به خود اختصاص داده‌اند.

تاکنون جمهوری اسلامی آمار دقیقی از تمامی ایرانیان ساکن خارج از کشور ارائه نکرده است.

در همین حال، بر اساس برخی گزارش‌ها، در بیست سال اخیر بیش از ۲۶۰ هزار ایرانی از کشورهای مختلف اروپای غربی درخواست پناهندگی کرده‌اند.

سال ۱۳۸۹ صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که ایران با از دست دادن سالانه حدود «۱۸۰ هزار نفر» فرد دارای تحصیلات دانشگاهی، از نظر فرار مغزها مقام اول را به خود اختصاص داده است.

در این گزارش آمده بود که «سالانه حدود ۱۸۰ هزار ایرانی تحصیل‌کرده به امید زندگی و موقعیت شغلی بهتر» از کشور خارج می‌شوند.

سال ۲۰۰۵ نیز مقام‌های دولتی در ایران اعلام کردند که هر ساله میان «۱۵۰ الی ۱۸۰ هزار متخصص و تحصیل‌کرده» (به عبارتی ۵۰۰ تن در روز) ایران را ترک می‌کنند.

در همین حال گفته می‌شود که به دنبال حوادث پس از انتخابات خردادماه سال گذشته در ایران بر موج مهاجرت ایرانیان و به‌ویژه جوانان و دانشجویان از کشور به‌شدت افزوده شده است.

چندی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، روزنامه آمریکایى وال استریت‌ جورنال با استناد به یک گزارش سازمان ملل متحد خبر داد که پس از انتخابات ریاست جمهورى ایران و سرکوب اعتراض‌هاى مردمى، دست‌کم ۴۲۰۰ نفر از شهروندان ایرانى به کشورهاى دیگر پناهنده شده‌اند.
XS
SM
MD
LG