لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

هیلاری کلینتون: هیچ ضرب الاجلی برای ایران تعیین نشده است


هیلاری کلینتون، وزير امور خارجه آمريکا
هیلاری کلینتون، وزير امور خارجه آمريکا
وزير امور خارجه آمريکا می گويد که هيچ گونه ضرب الاجلی برای ايران در نظر گرفته نشده و به باور واشينگتن، گفت و گو هنوز هم بهترين شيوه برای بازداشتن جمهوری اسلامی از پرداختن به توليد سلاح هسته ای است.

هيلاری کلينتون اين اظهارات را در مصاحبه ای اختصاصی با راديو بلومبرگ بيان کرده و متن آن روز دوشنبه در نشريه «بيزنس ويک» منتشر شده است.

خانم کلينتون به راديو بلومبرگ گفته است که فشارهای ناشی از تحريم های اقتصادی، رفته رفته آشکار می شوند و اين در حالی است که کشورهای غربی در انديشه طرح تحريم های بيشتر و سخت تری هستند.

يک هفته پيش از سخنان رييس ديپلماسی دولت آمريکا، بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل گفته بود که تحريم ها، موجب کندی توسعه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نشده، چرا که دولت ايران هيچ گونه خط قرمز آشکاری از سوی جامعه جهانی مشاهده نمی کند.

گزارشگر راديو بلومبرگ در گفت و گو با وزير امور خارجه آمريکا اين پرسش را مطرح کرد که آيا دولت اوباما برای ايران خط قرمز روشن تری را ترسيم خواهد کرد و در صورتی که ایران در گفت و گو با قدرت های بزرگ تا تاريخ معينی به توافقی نرسد آیا این کشور با پيامدهای مشخصی روبرو خواهد شد؟

خانم کلينتون در پاسخ اظهار داشت:‌«ما ضرب الاجلی تعيين نمی کنيم.»

وی افزود: ‌«ما با دقت بسيار آنچه را که آنها {مسوولان ايرانی} انجام می دهند زير نظر داريم، برای اين که نه گفتار آنان که همواره عمل آنها مهم است.»

در حالی که آمريکا و اسراييل در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران هدف مشترکی را دنبال می کنند ولی به گفته وزير امور خارجه آمريکا، در مورد ظرف زمانی گفت و گوهای هسته ای با مقام های ايرانی، اختلاف نظر وجود دارد.

خانم کلينتون گفت:‌ «اسراييل بيشتر مشتاق پاسخی سريع است چرا که خود را هدف اصلی تهديدها می بينند، ولی ما متقاعد شده ايم که برای تمرکز بر تحريم ها، زمان بيشتری وجود دارد تا از اين راه، هر آنچه را که در توان داريم جهت واداشتن حکومت ايران به گفت و گوهای توام با حسن نيت به کار گيريم.»

وزير امور خارجه آمريکا برای اتخاذ يک موضع مشخص و مشترک در قبال جمهوری اسلامی ايران، هفته گذشته با رهبران چين و روسيه ديدار و گفت و گو کرد و پس از اين ملاقات ها به خبرنگاران گفت که اين دو دولت نيز با ديدگاه محکم ايالات متحده مبنی بر لزوم متوقف ساختن دولت ايران از دستيابی به سلاح هسته ای شريکند.

خانم کلينتون تصريح کرد که دولت اوباما براين باور است که پيشنهاد حل مساله از راه گفت و گو، همچنان بهترين روش است و البته در پاسخ به خودداری تهران از انجام گفت و گوهای جدی، بايد فشارها را از طريق گسترش تحريم ها در بخش های مالی و انرژی افزايش داد.

سران کشورهای موسوم به ۵+۱ قرار است در ماه جاری ميلادی، برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک حضور يابند و خانم کلينتون گفته است که برای جمع بندی آنچه تاکنون صورت گرفته، ملاقات هايی در نيويورک و ساير نقاط انجام خواهد شد.

وزير امور خارجه آمريکا معتقد است که واداشتن رهبران حکومت ايران برای پذيرش مسيری که با تعهدات بين المللی آنها همسوست، چالش بسيار بزرگی است، وی با اين حال می گويد که در حال حاضر، گفت و گو هنوز هم بهترين روش است.

او اضافه کرد که‌ «البته همه گزينه ها همواره بر رروی ميز قرار دارند، ولی ما به گفت و گو و افزايش فشارهای تحريمی معتقديم.»

هيلاری کلينتون در بخش ديگری از مصاحبه با راديو بلومبرگ گفت که اسراييل از تلاش های دولت اوباما برای جلب حمايت جهانی از سخت ترين تحريم هايی که تاکنون اعمال شده، پشتيبانی کرده و ما می دانيم که تحريم ها کارگر افتاده اند.

وی گفت: «دولت ايران که برای نيمی از درآمدهای خود به فروش نفت متکی است، به خاطر تحريم ها، ميلياردها دلار از دست می دهد.»

در اين ميان، کاترين اشتون رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا يکشنبه گذشته از طرح تحريم های جديد اتحاديه عليه جمهوری اسلامی خبر داد.

خبرگزاری بلومبرگ می نويسد که آمريکا و متحدان اروپايی اش اکنون بر گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی تمرکز دارند که مي گويد در مورد نبود مواد اعلام نشده اتمی توسط دولت ايران و تمامی فعاليت های هسته ای آن، قادر نيست اطمينان معتبری بدهد و صلح آميز بودن اين فعاليت ها را تاييد کند.

این در حالی است که دولت ايران همواره گفته است برنامه اتمی اش صلح آميز است.
XS
SM
MD
LG