لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

اوباما محکوم کرد؛ افزایش اقدامات امنیتی برای دیپلمات‌های آمریکایی


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه، ۲۲ شهریورماه، در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن قتل چهار آمریکایی در جریان اعتراضات روز گذشته در لیبی، از صدور دستوری برای افزایش اقدامات امنیتی با هدف حفظ جان دیپلمات‌های آمریکایی در این کشور خبر داد.

در پی انتشار فیلمی ضد اسلامی از سوی یک کشیش آمریکایی اهل فلوریدا، معترضان به این فیلم در شهر بنغازی لیبی سه‌شنبه شب سفارت آمریکا در این شهر را هدف راکت قرار دادند. در جریان این حمله، سفیر‌ آمریکا و سه تن دیگر از کارکنان سفارت به قتل رسیدند.

مقام‌های لیبیایی می‌گویند که پس از حمله معترضان به ساختمان کنسولگری آمریکا در بنغازی، کریستوفر استیونز، سفیر آمریکا در لیبی، که راهی مکانی امن‌تر بود در راه هدف راکت شبه‌نظامیان معترض قرار گرفته و در این حمله که به اتوموبیل او صورت گرفت وی و سه تن دیگر از کارکنان سفارت جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در واکنش به این حادثه، باراک اوباما حمله به کارکنان سفارت آمریکا در شهر بنغازی را شدیدا محکوم کرد و آن را «حمله‌ای گستاخانه» خواند.

آقای اوباما در ادامه افزود: «از دولت خود خواسته‌ام تمام منابع لازم برای حفظ امنیت کارکنان ما در لیبی را تامین کرده و همچنین امنیت پست‌های دیپلماتیک ما [آمریکا] در سراسر جهان را افزایش دهد.»

علاوه بر کریس استیونز،‌ سفیر آمریکا در لیبی، شان اسمیت، دیگر کارمند سفارت، نیز در بیانیه هیلاری کلینتون از جمله قربانیان حمله به سفارت آمریکا در بنغازی معرفی شده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که دولت آمریکا هنوز نام دو قربانی آمریکایی دیگر این حمله را اعلام نکرده است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، شامگاه سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای مرگ «یک دیپلمات آمریکایی» در لیبی را تأیید کرد و با محکوم کردن حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی گفت که هم‌اینک نیروهای دولتی لیبی در حال تلاش برای برقراری دوباره امنیت این کنسولگری هستند.

نسخه‌ای ۱۳ دقیقه‌ای از فیلمی که باعث این بلوا شده و تاکنون جان دست‌کم چهار تن را گرفته است با عنوان «معصومیت مسلمانان» توسط تری جونز، کشیش ساکن فلوریدا، در شبکه یوتیوب قرار گرفته است، همان کشیشی که در اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز یک قرآن و تصویر محمد، پیامبر اسلام، را به آتش کشید.

در این فیلم دوساعته، محمد، پیامبر اسلام، فردی ترسیم شده‌ است که «گناهان بسیاری مرتکب می‌شود و ازجمله سوءاستفاده جنسی از کودکان را مجاز می‌شمرد».
XS
SM
MD
LG