لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات در ایران


طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
بیستم شهریور در ایران به عنوان «روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات» نامگذاری شده است. به مناسبت این روز مراسمی نیز در تهران برگزار شد که در جریان آن «نشان خرس قهوه‌ای» به برخی از فعالان حقوق حیوانات از جمله محیط‌بانی که بیش از یک ماه پیش، بر اثر شلیک گلوله از سوی شکارچیان غیرمجاز کشته شده بود، تعلق گرفت.

در خصوص روز «مبارزه با خشونت علیه حیوانات» با سپهر سلیمی، فعال حقوق حیوانات در هند گفت‌وگو کرده‌ایم.

آقای سلیمی، از سال نود، بیستم شهریور، در ایران روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات نامگذاری شده است. چرا این تاریخ را به عنوان روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات نامگذاری کرده‌‌‌اند؟

سپهر سلیمی: بیستم شهریورماه ۱۳۹۰،‌ دیده‌بان حقوق حیوانات، برای نخستین بار فیلمی را منتشر کرد که در آن یک خرس مادر به همراه دو توله‌اش در سمیرم توسط شکارچیان به طرز زجرآوری کشته شدند.

این فیلم ساعاتی پس از انتشار در سایت بازتاب فراوانی در کلیه سایت‌های ایرانی و خارجی داشت و و واکنش عمومی و اجتماعی وسیعی نسبت به این حرکت برانگیخته شد.

پس از آن عده‌ای از فعالان حقوق حیوانات و گروه‌های زیست‌محیطی فعالان حقوق حیوانات، تصمیم گرفتند برای ماندگار شدن این روز، آن را به عنوان روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات نامگذاری کنند و این روز ماندگار شده است.

در رابطه با روزهایی که به حمایت از حیوانات مربوط می‌شود البته دو روز دیگر نیز وجود دارد. قدیمی‌ترین روز، روز ملی حمایت از حیوانات (۲۶ دی‌ماه) است که حدودا ۱۲ سال است انجمن‌ها و گروه‌های حامی حیوانات این روز را گرامی می‌دارند. اکنون تقریبا شش سال است که هم‌زمان با این روز، انجمن حمایت از حیوانات، نشان ملی خروس سفید را به حامیان حیوانات اهدا می‌کند.

به علاوه نهم شهریور نیز روز ملی یوزپلنگ ایرانی است که در این روز در کل کشور و به خصوص در مناطقی که یوزپلنگ زندگی می‌ک‌ند، برنامه‌های ویژه‌ای برای آموزش مردم محلی انجام می‌شود.

برگردیم به ۲۰ شهریور و روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات. در ایران به مناسبت این روز مراسمی برگزار شد که در آن مراسم نشان خرس قهوه‌ای هم به افرادی اهدا شد. این نشان چیست و به چه کسانی تعلق گرفت؟

تصمیم گرفته شد به خاطر کشته شدن دو توله خرس و مادرشان، جایزه حقوق حیوانات به کسانی که سال گذشته در این زمینه فعال بودند اهدا شود که بر این اساس این جایزه امثال به یک گروه، شخص و یک جوان تعلق گرفت.
در قمست گروه به گروه ایرانیان مخالف آزمایش روی حیوانات تعلق گرفت.

در قسمت شخص به پاس خدمات و کارهای شهید عبدالله یاری که محیط بانی بود که تقریبا چهل روز پیش در درگیری با شکارچیان غیر مجاز کشته شد،‌ جایزه شخص به ایشان اهدا شد.
و همچنین در قسمت جوان برتر، این جایزه به آقای پیام شهابی که از امدادگران گروه اعزامی برای کمک به حیوانات در مناطق زلزله زده آذربایجان بود، اهدا شد.

نامیدن بیستم شهریورماه به عنوان روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟

این یک بهانه است تا وضعیت حیوانات را فراموش نکنیم… و همیشه منتظر این نباشیم که اتفاق بدی افتد و ما پس از آن به فکر بررسی وضعیت حیوانات بیافتیم.
این می‌تواند بهانه خیلی خوبی باشد تا وضعی حیوانات در ایران را با سال‌‌های گذشته مقایسه کنیم و در این راه تلاش و برنامه ریزی بکنیم و فعالیت‌هایی را که در خصوص حقوق حیوانات انجام شده است را مورد بازنگری قرار دهیم.

آقای سلیمی وضعیت حیوانات نسبت به یک سال گذشته چه تغییری کرده است؟

اگر خیلی خشوبینانه بخواهیم نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم که وضعیت عوض نشده، ولی واقعیت این است که شاید بتوانیم بگوییم که وضعیت بدتر هم شده است، زیرا پارامتر‌هایی را که برای حیوان آزاری در نظر می‌گیریم، شرایطی که باعث می‌شوند که حیوان آزاری در کشور گسترش پیدا کند و حیوانات وضعیت خوبی نداشته باشند، نشان می‌دهند که شرایط بد‌تر شده است، از جمله کشتار سگ‌های ولگرد، دایر بودن شکار در ایران، وضعیت باغ وحش‌ها، ‌نداشتن قانون حمایت از حیوانات و شرایط محیط‌بانان. شهید یاری ۱۱۳‌امین محیط‌بانی بود که در سه دهه گذشته به دست شکارچیان کشته شده و متأسفانه همچنان محیط‌بانا ما بی‌پناه هستند.

تا این شرایط تغییر نکند، وضعیت به همین منوال می‌ماند و نباید انتظار داشت که وضعیت بهتری داشته باشیم.

--------------------------

سایت دیده بان حقوق حیوانات http://arw.ir/default.html
XS
SM
MD
LG