لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

محکوميت گسترده بين المللی حمله به کنسولگری آمريکا در ليبی


کريستوفر استيونز
کريستوفر استيونز
سازمان ملل متحد و شماری از رهبران جهان روز چهارشنبه حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی را به شدت محکوم کردند. در جریان این حمله،کريستوفر استيونز، سفیر‌ آمریکا و سه دیپلمات دیگر به قتل رسیدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جفری فلتمن معاون امورسیاسی شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه گفت: «این حمله و کشتار،چالش های امنیتی بیشتری را پیش روی مقامات لیبی قرار می دهد.»

از سويی، باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا متعهد شد که با همکاری مقام‌های ليبيايی، قاتلان سفير آمريکا و ديگر ديپلمات‌ها، تحت پی گرد قضايی و محاکمه قرار گيرند.

فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه هم حمله تروریستی در بنغازی را محکوم کرد و خواستار محاکمه مهاجمان به کنسولگری آمريکا شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لورن فابيوس وزير امور خارجه اين کشور نيز گفت که پاريس از دستگاه‌های ذی ربط ليبی می‌خواهد که تمام تلاش خود را برای دستگيری «آدم کشان» به کار بندند و اجازه تکرار حوادث مشابهی را ندهند.

اتحاديه اروپا هم از مقام‌های ليبيايی خواست تا تدابير لازم برای حمايت از جان ديپلمات و کارمندان خارجی مقيم ليبی را به کار بندند.

کا‌ترين اشتون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا با همحکوم کردن حمله به کنسولگری آمريکا در بنغازی گفت که از اين حادثه به شدت «شوکه» شده است. او همچنين خواستار محاکمه عاملان قتل سفير آمريکا در ليبی شد.

از سويی، ماريو مونتی نخست وزير ايتاليا، حادثه «وحشيانه» بنغازی ليبی را به شدت محکوم کرد و تاکيد کرد که کشورش در کنار مقام‌های ليبی جديد و دموکرات خواهد ايستاد.

او همچنين به رئيس جمهور و مردم آمريکا و خانواده‌های قربانيان تسليت گفت.

فيليپ هاموند وزير دفاع بريتانيا در جريان سفر خود به دوحه پايتخت قطر ضمن محکوم کردن کشته شدن سفير آمريکا در ليبی گفت: «ما خشونت را محکوم می‌کنيم و کمک‌های خود را برای شناسايی مهاجمان و تسليم آن‌ها به عدالت به مقام‌های ليبی ارائه خواهيم داد.»
ويليام هيگ وزير امور خارجه بريتانيا هم حمله «وحشيانه و نا‌معقول» به کنسولگری آمريکا در بنغازی را محکوم کرد.

اندرس فورگ راسموسن دبيرکل ناتو هم با صدور بيانيه‌ای، «تجاوز به کنسولگری آمريکا در شهر بنغازی که به کشته شدن چهار آمريکايی از جمله سفير انجاميد» را محکوم کرد.

او افزود: «نمی‌توان اين خشونت را توجيه کرد. به بازماندگان قربانيان تسليت می‌گويم.»

از سويی و در واکنش‌های محلی، محمد المقريف رئيس پارلمان ليبی تاکيد کرد که عاملان حمله به کنسولگری آمريکا در بنغازی محاکمه خواهدشد.

به گزارش شبکه خبری الجزيره او که در کنفرانسی خبری سخنرانی می‌کرد افزود: «تمام اقدام‌های قانونی برای دستگيری جنايتکاران و محاکمه آن‌ها به کار بسته شد. هيچ کدام از عاملان از مجازات از عدالت گريز نخواهند کرد.»

او همچين از دولت و مردم آمريکا رسما عذر خواهی کرد.

حمله به کنسولگری آمريکا در بنغازی در واکنش به ساخت فيلمی ويدويی در آمريکا صورت گرفته است که گفته می‌شود حاوی اهانت به پيامبر اسلام است.

واتيکان نيز چهارشنبه «اهانت و جريحه دار کردن احساسات مسلمانان» و همچنين خشونت‌های ناشی از آن را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فدريکو لومباردی سخنگوی واتيکان در اين باره گفت: «پيامدهای خطرناک اهانت‌ها و جريحه دار کردن‌های غيرقابل توجيه احساسات مسلمانان بار ديگر اين روز‌ها نمايان شده است.»

ميخائيل مليکور خاخام اسرائيلی هم ساخت فيلم اهانت کننده به پيامبر اسلام در آمريکا را محکوم کرد.

در پی انتشار فیلمی ضد اسلامی از سوی یک کشیش آمریکایی اهل فلوریدا، معترضان به این فیلم در شهر بنغازی لیبی سه‌شنبه شب کنسولگری آمریکا در این شهر را هدف راکت قرار دادند. در جریان این حمله، سفیر‌ آمریکا و سه دیپلمات دیگر به قتل رسیدند.

مقام‌های لیبیایی می‌گویند که پس از حمله معترضان به ساختمان کنسولگری آمریکا در بنغازی، کریستوفر استیونز، سفیر آمریکا در لیبی، که راهی مکانی امن‌تر بود در راه هدف راکت شبه‌نظامیان معترض قرار گرفته و در این حمله که به اتوموبیل او صورت گرفت وی و سه تن دیگر از کارکنان آمریکایی جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG