لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

شورای حکام آژانس بار دیگر علیه ایران قطعنامه صادر کرد


یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه - ۲۳ شهریورماه- با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را مورد تصویب قرار دارد که در آن از ایران انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این بیانیه از اینکه ایران همچنان از قطعنامه‌های شورای امنیت «سرپیچی» می‌کند، «ابراز نگرانی جدی» شده است.

در این قطعنامه همچنین نگرانی‌ آژانس در مورد فعالیت‌های ایران در پادگان پارچین بازتاب یافته و آمده است پاکسازی در این محوطه به طور جدی بازرسی ماموران آژانس ( در صورت اجازه دسترسی ایران) با اختلال مواجه می‌کند.

به این قطعنامه که در چهارمین روز از نشست شورای حکام، به تصویب ‌می‌رسد، تنها کوبا رای منفی داده و مصر، اکوادور و تونس هم رای ممتنع دادند. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۳۵ عضو دارد.

این قطعنامه که مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی است، پس از بحث و گفت‌وگوی مفصل با چین و روسیه تنظیم شد به طوریکه که این دو کشور نیز به آن رای مثبت دادند.

این دوازدهمین قطعنامه شورای حکام در طول ۹ سال گذشته است که علیه ایران صادر می‌شود با این حال در این قطعنامه از ارجاع دوباره ایران به شورای امنیت خودداری شده است. نخستین قطعنامه شورای حکام آژانس درباره ایران در ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۳ صادر شد و آخرین آنها ۱۸ نوامبر سال ۲۰۱۱ به تصویب رسید.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است که افزودن متمم پیشنهادی آفریقای جنوبی به پیش‌نویس قطعنامه ساعت‌ها تصویب آن را به تاخیر انداخت.

خبرگزاری مهر نیز گزاش می‌دهد که در متمم پیشنهادی آفریقای جنوبی «تاکید ایران بر مذاکره و تدوین برنامه مشخص برای همکاری‌های ایران و آژانس مورد توجه قرار می‌گیرد.»

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به طور معمول سالی پنج بار نشست برگزار می‌کند. اعضای کنونی که برای یک دوره دوساله انتخاب شده‌اند، عبارتند از: آرژانتین، استرالیا، بلژیک، برزیل، بلغارستان، کانادا، شیلی، چین، کوبا، جمهوری چک، اکوادور، مصر، فرانسه، آلمان، مجارستان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، اردن، کره جنوبی، مکزیک، هلند، نیجر، پرتغال، روسیه، عربستان سعودی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سوئد، تونس، امارات، بریتانیا، تانزانیا و آمریکا.

توصیه به اجلاس عمومی آژانس، برنامه‌ریزی، بررسی بودجه و بررسی عضویت کشورها از جمله وظایف شورای حکام آژانس است. تایید موافقت‌نامه‌های پادمانی و انتشار استانداردهای ایمنی آژانس و تعیین مدیرکل آژانس (با موافقت اجلاس عمومی) از دیگر وظایف عمده شورای حکام آژانس است.
XS
SM
MD
LG