لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

توقف برخی از خطوط تولید خودرو در ایران «به دلیل نبودن قطعه»


در حالی که معاون وزیر صنعت ایران از توقف برخی از خطوط تولید خودرو به دلیل نرسیدن قطعه خبر داده است، دبیر انجمن قطعه‌سازان می‌گوید وضعیت قطعه‌سازان، به دلیل عدم حمایت دولت و تعلق نگرفتن تسهیلات به آنها دچار بحران شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد تقوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز جمعه، ۲۴ شهریورماه، گفت: «آن چه که امروز شاهدیم، توقف در برخی از خطوط یا کندی تولید به دلیل نرسیدن قطعه است.»

در کنار این اظهارات، دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز می‌گوید بخش قطعه‌‌سازی بیش از هر چیز به دلیل به گفته وی «تحریم داخلی»، دچار بحران شده که این مسئله، افزایش قیمت خودرو را به همراه داشته است.

به گزارش روز شنبه، ۲۵ شهریورماه خبرگزاری کار ایران، ایلنا، محمدرضا نجفی‌منش گفت: «افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و همچنین عدم پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان، همانند تحریم داخلی عمل کرده و عامل اصلی افزایش قیمت انواع خودرو در بازار است.»

وی افزود: «تنها پنج درصد از مشکلات تولید قطعات خودرو به دلیل تحریم‌های خارجی است و ۹۵ درصد دیگر به دلیل تحریم داخلی است.»

آقای نجفی در ادامه با اظهار این‌ که بخش قطعه‌سازی به دلیل «عدم حمایت دولت در پرداخت تسهیلات» دچار «کمبود نقدینگی» شده است، توضیح داد: «بانک‌ها از پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان خودداری می‌کنند.»

اشاره دبیر انجمن قطعه‌سازان به کمبود نقدینگی بخش قطعه‌سازی در حالی مطرح شده است که ششم شهریورماه، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایران، از اختصاص وام میلیاردی به دو شرکت خودروسازی «ایران خودرو و سایپا» به منظور «جلوگیری از بیکاری کارگران شرکت‌های قطعه‌سازی» خبر داده بود.

اظهارات متضاد دو معاون وزیر صنعت در خصوص قیمت خودرو

در عین حال در حالی که جواد تقوی تأکید دارد که «تاکنون افزایش قیمت هیچ خودرویی در کمیته خودرو مصوب نشده است»، محسن صالحی‌نیا، دیگر معاون وزیر صنعت، افزایش قیمت خودروها را تأیید می‌کند.

آقای تقوی ۲۴ شهریورماه به خبرگزاری مهر گفت که متعاقب نرسیدن قطعه، خط تولید برخی خودروها متوقف یا کند شده است تا، به گفته وی، خودروسازان بتوانند به تعهدات خود در قبال خودرو‌های فروخته شده به موقع عمل کنند و «بازار دچار افزایش قیمت نشود».

این در حالی است که محسن صالحی‌نیا ۲۵ شهریورماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در اظهاراتی کاملا متضاد، از افزایش قیمت خودرو خبر داد و بخشی از این افزایش قیمت را به کاهش عرضه خودرو نسبت داد.

وی با این‌ حال تأکید کرد که از «مهرماه امسال» روند کاهش تولید خودرو «متوقف» می‌شود و قیمت خودرو به حال «عادی» باز می‌گردد.

رئیس پیشین صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو می‌گوید قیمت خودرو در ایران در طول ۱۸ ماه «نزدیک به ۳۵ درصد» افزایش داشته است.

جلال ریخته‌گر قدیمی ۲۴ شهریورماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا با اظهار کرد که قیمت خودرو از فروردین ۱۳۹۰ تا شهریور ۱۳۹۱ «نزدیک به ۳۵ درصد» افزایش داشته است و افزود: «محدودیت واردات، افزایش قیمت دلار و کاهش تولید داخلی از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت خودرو بوده است.»

انجمن خودروسازان ايران مردادماه اعلام کرده بود که توليد خودرو در ايران طی سه ماهه اول سال جاری ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش يافته است.
XS
SM
MD
LG