لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

محمود احمدی‌نژاد به نیویورک سفر می‌کند


دفتر رییس جمهوری ایران خبر داد که محمود احمدی‌نژاد «به احتمال زیاد» در روز ۳۱ شهریور ماه برای حضور در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد عازم نیویورک خواهد شد.

محمود احمدی‌نژاد تاکنون هفت بار برای حضور در مجمع یادشده به نیویورک سفر کرده‌است و این بار نیز در آخرین سال دوران ریاست جمهوری خود قرار است به عنوان رییس جنبش عدم تعهد در این مجمع شرکت کند.

محمدرضا فرقانی، مدیرکل امور بین‌الملل دفتر رییس‌جمهور ایران روز یک‌شنبه ۲۶ شهریور به خبرگزاری فارس گفت: «به احتمال زیاد و با توجه به هماهنگی‌های صورت‌گرفته، رییس‌جمهور کشورمان برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز ۳۱ شهریورماه عازم نیویورک خواهد شد.»

وی اما افزود که «شاید زمان حرکت به روز ۳۰ شهریور یا یکم مهر تغییر کند» و در ادامه اظهار داشت که «هماهنگی‌های سفر در حال انجام است و هنوز برنامه‌ها نهایی نشده‌است.»

محمدرضا فرقانی درباره مسئله صدور روادید آمریکا برای محمود احمدی‌نژاد و همراهان گفت که «بحث تحویل ویزای همراهان در هر سال مشکلاتی را برای سفر آنها فراهم می‌کند.»

وی در ادامه گفت: «به طور حتم برای شخص رییس جمهور و شخصیت‌های دارای ویزای سیاسی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود اما در خصوص ویزای همراهان قول تحویل ویزاها تا روز سه‌شنبه داده شده‌است.»

محمود احمدی نژاد از زمان آغاز ریاست جمهوری خود در سال ۱۳۸۴ هر ساله برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است. وی در سفر سال گذشته خود به نیویورک همسر، فرزند، عروس، داماد و نوه‌اش را همراه برده بود.

به گزارش سایت «الف» در سفر صدنفره شهریورماه سال ۹۰ محمود احمدی‌نژاد برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، علاوه بر چند وزیر، مشاوران، محافظان و مترجمان، تعدادی از اعضای خانواده محمود احمدی‌نژاد او را همراهی کرده بودند.

روزنامه «نیویورک پست» در شماره روز جمعه خود- ۱۴ سپتامبر سال جاری- خبر داده است که «استوارت هارش»، یکی از مجروحان بمب‌گذاری انتحاری سال ۹۷ در اسرائیل، علیه هتل محل اقامت محمود احمدی‌نژاد در نیویورک به دادگاه شکایت کرده‌است.

هتل وارویک که در تقاطع خیابان‌های ششم و ۵۴ام نیویورک قرار دارد امسال میزبان رییس جمهوری ایران است. سال گذشته نیز به رغم اعتراض‌های زیاد به هتل وارویک به دلیل میزبانی رییس‌جمهور ایران، این هتل طبقه هیجدهم خود را در اختیار محمود احمدی‌نژاد و همراهان وی قرار داد.

رییس‌جمهور ایران در سفر قبلی در روز ۳۱ شهریور ۹۰ در سازمان ملل سخنرانی کرد و در این سخنرانی بار دیگر خواستار تغییر نظام مدیریت جهانی شد و از حملات ۱۱ سپتامبر به عنوان «حادثه مشکوک» یاد کرد.

وی در این سخنرانی بار دیگر به انکار هولوکاست و مشکوک دانستن دیگر مسائل پرداخت که باعث شد هیات‌های آمریکایی و چند کشور اروپایی در میانه سخنان وی صحن مجمع عمومی سازمان ملل را ترک کنند.

رییس‌جمهور ایران در آن تاریخ با خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز مصاحبه‌ای انجام داد و در این مصاحبه گفت که برای ترمیم روابط میان ایران و آمریکا دیر نیست که این اظهارات وی انتقاد چند تن از نمایندگان بانفوذ مجلس را در پی داشت.

محمود احمدی‌نژاد پیش از این به‌جز هفت سفری که برای شرکت در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل به نیویورک داشته یک بار نیز به منظور شرکت در اجلاس بازنگری معاهده «ان‌پی‌تی» عازم نیویورک شده‌ است.

سفرهای او به نیویورک هر بار با اعتراض نهادهای مختلف آمریکایی و همچنین مخالفان جمهوری اسلامی و معترضان به عملکرد ایران در زمینه حقوق بشر همراه بوده‌است.
XS
SM
MD
LG