لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۹

وزیر دفاع ایران: جمهوری اسلامی برای یک نبرد بزرگ آماده است


احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران
احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران
احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه، ۲۹ شهریورماه، اعلام کرد که نیروهای نظامی ایران «برای یک نبرد بزرگ» آماده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر دفاع ایران علاوه بر این نکته که «برای یک نبرد بزرگ آماده شده‌ایم» گفته است: «از آنجا که در عصر ظهور هستیم، این جنگ از جنگ‌های بسیار مهم است.»

گرچه احمد وحیدی درباره این «نبرد بزرگ» و دلایل و خصوصیات آن هیچ توضیحی نداده است، به نظر می‌رسد گفته‌های او واکنشی دوباره باشد به اخبار احتمالی درباره حمله یک‌جانبه اسرائیل به سایت‌های اتمی ایران.

شایعه قصد اسرائیل برای حمله به تاسیسات اتمی ایران یک سالی است که بالا گرفته و به‌ویژه در دو ماه گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و اهود باراک، وزیر دفاع این کشور، بارها به ضرورت برخورد جدی و تند با تهران اشاره کرده اند.

همچنین در هفته‌های گذشته نخست وزیر اسرائیل بر نیاز به تعیین یک خط قرمز مشخص برای فعالیت‌های اتمی ایران تاکید کرده، و این اقدام را تنها چاره پرهیز از جنگ بین دو کشور دانسته است.

این در حالی است که قدرت‌های غربی، به‌ویژه ایالات متحده، بزرگ‌ترین حامی اسرائیل، بارها به این تهدیدهای اسرائیل واکنش منفی نشان داده و بر اعتبار راه حل دیپلماتیک در برخورد با جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند.

احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران، روز چهارشنبه در سخنرانی خود همچنین اشاره کرده است: «امروز آماده دفاع مقتدرانه هستیم که دشمن را در خانه خودش منکوب کنیم و هیچ بیمی از دشمن نداریم و ملت ما آماده جهاد است.»

آقای وحیدی همچنین با اشاره به اخبار حضور نظامی ایران در سوریه آنها را رد کرده و با تکرار موضع روابط عمومی سپاه پاسداران ایران گفته است: «همان گونه که وابستگان نظامی دیگر کشورها در کشور ما حضور دارند، وابستگان نظامی کشور ما نیز در سوریه و دیگر کشورها حضور دارند.»

در ماه‌های اخير گزارش‌های متعددی از حضور نيروهای نظامی ايران در سرکوب‌های سوريه و همکاری این نیروها با رژيم بشار اسد منتشر شده است. از جمله روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در شماره روز هفتم شهریورماه خود از اعزام چند فرمانده سپاه و صدها نيروی سپاه و بسيج به سوريه خبر داد.

اما نخستين بار جانشین فرمانده سپاه قدس در خردادماه اعلام کرد که نيروهای نظامی جمهوری اسلامی در حوادث سوريه دخالت کرده‌اند، ولی گفت که اين دخالت برای جلوگيری از «کشتار مردم» بوده است.

با این حال پس از آن که محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، از حضور نظامی ایران در سوریه و لبنان گفت این اظهار نظر جنجال به پا کرد و حتی به اعتراض دولت لبنان و درخواست توضیح از جمهوری اسلامی انجامید.

به دنبال این جنجال بود که رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران ایران، تاکید کرد که حضور نیروهای سپاه قدس در سوریه و لبنان «حضور نظامی در این کشور‌ها» نیست و ایران در این کشورها فقط وابسته نظامی دارد.
XS
SM
MD
LG