لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

«آمریکا سازمان مجاهدین خلق را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج می‌کند»


اردوگاه اشرف
اردوگاه اشرف
خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند که واشینگتن قصد دارد نام سازمان مجاهدین خلق را از فهرست گروه‌های تروریستی این کشور خارج کند.

آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، روز جمعه ۳۱ شهریور، گزارش داده که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه کنگره آمریکا را در جریان این تصمیم قرار خواهد داد.

دادگاهی در آمریکا تا یکم اکتبر به وزارت خارجه آمریکا فرصت داده بود تا در این باره تصمیم‌گیری کند.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از دو مقام آمریکایی که خواسته‌اند نامی از آنها برده نشود این خبر را منتشر کرده است. رویترز می‌نویسد این تصمیم واشینگتن، برای سازمان‌ مجاهدین که سال‌ها در تلاش است از این فهرست بیرون بیاید یک پیروی سیاسی به شمار می‌رود.

رویترز می‌افزاید انتظار می‌رود آمریکا این تصمیم را در روز یکم اکتبر (۱۰ مهرماه) به طور رسمی اعلام کند.

شبکه خبری CNN هم این خبر را به نقل از سه مقام دولتی آمریکا گزارش کرده است.

سازمان مجاهدین خلق در سال سال ۱۹۹۷ به خاطر «کشتن» شش آمریکایی «به دست سازمان مجاهدین» در پیش از انقلاب و «تلاش برای حمله» به مقر دیپلماتیک ایران در سازمان ملل در سال ۱۹۹۲ در فهرست گرو‌ه‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت.

با این حال پس از حمله آمریکا به عراق، نیروهای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف خلع سلاح شدند تا اینکه ‌بیشتر اعضای آن نیز درماه‌های اخیر از اشرف به اردوگاه آزادی در عراق منتقل شدند.

ایالات متحده با سازمان ملل در تماس است که افراد سازمان مجاهدین خلق را در کشورهای مختلف اسکان دهد.
XS
SM
MD
LG