لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

مخالفت اوباما با درخواست نتانیاهو برای تعیین «خط قرمز» برای ایران


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، برای نخستين بار شخصا درخواست بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل برای تعيين «خط قرمز روشن» در قبال برنامه هسته ای ايران را رد کرده و گفته است که آمريکا منافع ملی خود و ملتش را در نظر می گيرد.

نخست وزير اسرائيل در هفته های اخير بارها تأکيد کرده است که جامعه جهانی و بويژه آمريکا بايد خط قرمز واضحی را به عنوان ضرب الاجل برای جمهوری اسلامی ايران ترسيم کنند تا سران تهران درک کنند که عبور از اين خط به کاربرد گزينه نظامی عليه ايران منجر خواهد شد.

هيلاری کلينتون وزير خارجه دولت باراک اوباما بلندپايه ترين مقام آمريکا بود که چندی پيش تأکيد کرد که آمريکا هنوز برای راهکار ديپلماتيک فرصت قائل می شود و عملاً به درخواست نخست وزير اسرائيل بی اعتنايی کرد.

با این حال خود باراک اوباما روز یکشنبه، دوم مهرماه، در مصاحبه ای در برنامه «شصت دقيقه» شبکه تلويزيونی آمريکايی سی.بی.اس گفت: «تنها فشاری که احساس می کنم، انجام اقداماتی درست برای ملت آمريکا است».

آقای اوباما حتی تلاش های بسيار و علنی نخست وزير اسرائيل برای وادار کردن آمريکا به تعيين خط قرمز برای ايران را به «سر و صداهای حاشيه ای» تعبير کرد و گفت که توجهی به آن ندارد.

با وجود اين، رييس جمهوری آمريکا بر «تعهد» کشورش به جلوگيری از دستيابی ايران به جنگ افزار هسته ای اشاره کرد و افزود «در اين تعهد با اسرائيل شريک هستم و نه در فشار».

آقای اوباما در اين مصاحبه تأکيد کرد که او دليل «اصرارهای» نتانياهو را «درک» می کند که «ايران نبايد به جنگ افزار هسته ای برسد زيرا چنين توانايی در دست ايران، هر دو کشور اسرائيل و آمريکا و جهان را به مخاطره انداخته و اصولاً موجب "مسابقه تسليحاتی" خواهد شد.»
در اموری که به تصميمات امنيت ملی (آمريکا) مربوط می شود، تنها فشاری که احساس می کنم انجام کارهای درست برای ملت آمريکا است و می کوشم که از توجه به سر و صداهای حاشيه ای بپرهيزم.
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا

در همين حال، رييس جمهوری آمريکا اين را نيز اضافه کرد: «در اموری که به تصميمات امنيت ملی (آمريکا) مربوط می شود، تنها فشاری که احساس می کنم انجام کارهای درست برای ملت آمريکا است و می کوشم که از توجه به سر و صداهای حاشيه ای بپرهيزم».

باراک اوباما در اين مصاحبه اين را نيز گفت که رايزنی های کشورش و اسرائيل «تنگاتنگ» است.

موضع گيری دولت آمريکا در قبال درخواست های پی در پی نخست وزير اسرائيل، موجب واکنش خشمگينانه و کم سابقه ای از سوی نخست وزير اسرائيل شد که روز يازدهم سپتامبر گفت: «آخر اسرائيل بايد تا کی صبر کند؟» و نيز افزود «آنها که از تعيين خط قرمز برای ايران خودداری می کنند از نظر اخلاقی نيز حق ندارند که برای اسرائيل خط قرمز بکشند».

در پی تشديد تنش ها ميان نخست وزير اسرائيل با باراک اوباما، رسانه های اسرائيل تاکيد دارند که رييس جمهوری آمريکا حاضر به ملاقات با آقای نتانياهو در سفر روزهای آينده وی به آمريکا نشده است؛ امری که سيلوان شالوم معاون نخست وزير اسرائيل يکشنبه آن را تنها ناشی از «برنامه فشرده کاری» دو رهبر دانست و کاخ سفيد نيز پيشتر گفته بود که هرگز درخواست رسمی برای ملاقات از سوی اسرائيل دريافت نشده است.

در همين حال، نشريه آمريکايی «نيوزويک» در مقاله ای با اشاره به رويکرد سرد باراک اوباما در قبال نخست وزير اسرائيل، يادآور شده است که نه تنها اين شرايط، نتانياهو را در تنگنا گذاشته بلکه تغيير رويه اهود باراک در قبال ايران مبتنی بر دور شدن وزير دفاع اسرائيل از جبهه واحدی که تا کنون با نخست وزير کشورش داشت، نتانياهو را در يک «دام» گرفتار کرده است.

در همين حال، «وای.نت» تارنمای روزنامه يديعوت آخرونوت روز دوشنبه سوم مهر گزارش داد که تلاش های محرمانه دولت اسرائيل برای کاستن تنش در مناسبات نتانياهو با باراک اوباما ادامه دارد و در اين راستا، مايکل اورن سفير اسرائيل در واشينگتن برای رايزنی به کشورش فراخوانده شده است.

همه اين ها در حالی است که در آستانه سفر بنيامين نتانياهو به نيويورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و سخنرانی پنجشنبه ششم مهر او در اين نهاد، مشهورترين ستون نويس روزنامه نيويورک تايمز حمله شديدی به نخست وزير اسرائيل کرده است.
اگر نتانياهو حاضر به پيشبرد گفت و گوی سياسی با فلسطينی ها می شد، شايد اکنون می توانست از مقبوليت بين المللی بيشتری در قانع کردن جامعه جهانی به حمايت از رويه او در قبال ايران برخوردار باشد.
توماس فریدمن، روزنامه نگار آمریکایی

توماس فريدمن روزنامه نگار يهودی و صاحب جوايز متعدد و مهم رسانه ای که در چهار سال گذشته از حاميان سرسخت باراک اوباما بوده است، روز يکشنبه در مقاله ای در نيويورک تايمز نوشت که نتانياهو اوباما را برای تعيين خط قرمز برای ايران زير فشار گذاشته اما دولت اسرائيل از پاسخ دادن به همه تلاش های اوباما برای پيشبرد روند صلح با فلسطينی ها خودداری می کرد.

در اشاره ای تلويحی به رخدادهای پيش از جنگ جهانی دوم و سياست های نخست وزير وقت انگليس برای همراه کردن آمريکا در قبال آدولف هيتلر و آلمان نازی، توماس فريدمن نوشته است: نتانياهو فکر می کند که مانند وينستون چرچيل بر آمريکا برای تعيين خط قرمز فشار می آورد اما خود در صحنه عمل، به مثابه يک «دلال حزبی» عمل کرده و تنها به حفظ ائتلاف حزب ليکود با احزاب مذهبی و راستگرای اسرائيل توجه داشته و نخواسته است که به هدف بزرگ تر که روند صلح و استقلال کشور فلسطين است، محقق شود.

توماس فريدمن نوشته است که اگر نتانياهو حاضر به پيشبرد گفت و گوی سياسی با فلسطينی ها می شد، شايد اکنون می توانست از مقبوليت بين المللی بيشتری در قانع کردن جامعه جهانی به حمايت از رويه او در قبال ايران برخوردار باشد.

در هفته های اخير سران بسياری از کشورهای جهان، حتی سياستمداران تازه کار، مرتب به نتانياهو تلفن کرده و به او نسبت به عواقب عملی کردن گزينه نظامی در مقطع کنونی عليه ايران هشدار شديد داده اند.

از سوی ديگر، ميت رامنی نامزد جمهوريخواهان آمريکا در کارزار انتخاباتی پيش روی اين کشور، روز يکشنبه در مصاحبه ای همزمان با گفت و گوی باراک اوباما در شبکه سی.بی.اس، از رويه دولت کنونی آمريکا عليه اسرائيل، به سختی انتقاد کرد.

آقای رامنی در برنامه «شصت دقيقه» گفت که خودداری باراک اوباما از ملاقات با نخست وزير اسرائيل در حالی که نتانياهو در روزهای آينده در آمريکا خواهد بود، اين پيام را در خاورميانه طنين افکن می کند که آمريکا نزديک ترين همپيمان خود را رها کرده است «در حالی که دقيقاً می بايست رويه کاملاً معکوسی در پيش می گرفت».
XS
SM
MD
LG