لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

بهای سکه از یک میلیون تومان گذشت؛ دلار بیش از ۲۵۰۰ تومان


روز دوشنبه با وجودی که دولت انتظار داشت با راه‌اندازی مرکز جدیدی به نام «مرکز مبادلات ارزی» باعث کاهش بهای ارز و سکه در بازار شود، گزارش‌ها حاکی است که در این روز سکه به طور ناگهانی به میزان ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و قیمت دلار نیز به ۲۵۳۴ تومان رسیده‌است.

در این روز در بازار آزاد تهران یورو به نرخ ۳۲۷۰ تومان و پوند به نرخ ۴۱۲۰۰ تومان معامله شد.

در همین حال با وجودی که مسئولان خبر داده بودند که قرار است قیمت ارز در این مرکز جدید دو درصد پایین‌تر از قیمت بازار آزاد ارائه شود خبرگزاری ایلنا روز دوشنبه خبر داد که نرخ ارائه شده در این مرکز در این روز ۲۴۰۴ تومان بوده‌است که این سود بیشتری را برای دریافت‌کنندگان این نوع ارز به دنبال داشته‌است.

پس از به سرانجام نرسیدن طرح «بورس ارز»، و پس از اینکه مجلس روز سه‌شنبه به بانک مرکزی فرصتی سه‌روزه داده بود تا اوضاع بازار ارز را اصلاح کند، رییس کل بانک مرکزی سرانجام از راه‌اندازی رسمی «مرکز مبادلات ارزی» در روز دوشنبه، سوم مهر، خبر داد.

مقام‌های اقتصادی ایران ابراز امیدواری کردند تا با سوق دادن بخشی از دادوستدهای ارزی شهروندان به این مرکز جدید از بی‌ارزش شدن روزافزون پول ملی ایران در برابر دلار در بازار آزاد جلوگیری کنند.

اما گزارش ایلنا حاکی است که روز دوشنبه قیمت دلار هم‌چنان بالا رفته و سکه بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۳۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۵ هزار تومان معامله شد.

بنا بر این گزارش هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی نیز در حال حاضر ۵۰۰ هزار تومان و بهای هر ربع‌سکه نیز به ۲۵۰ هزار تومان رسیده‌است. هر مثقال طلای ۱۸ عیار نیز در حال حاضر به قیمت ۴۴۲ هزار ۵۰۰ تومان رسیده‌است.

افزایش بهای دلار و رسیدن آن به ۲۵۳۴ تومان در حالی است که محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی روز ۱۲ شهریور گفت که «نرخ ارز در بازار آزاد به طور یقین طی روزهای آینده با روند نزولی مواجه می‌شود» و پیش‌بینی کرد که «دلار به ۱۵۰۰ تومان کاهش خواهد یافت.»

«طرحی گنگ و مجهول»

خبرگزاری ایسنا گزارش می‌دهد که این مرکز جدید با «پنج میز» گنجایش پذیرش تعداد کمی از افراد متقاضی را دارد و «متقاضیانی که برای ارائه درخواست دریافت ارز به این اتاق مراجعه کرده بودند، به دلیل نداشتن اطلاعات کافی سردرگم شده بودند.»

به گزارش ایسنا، مینو کیانی راد، معاون ارزی بانک مرکزی، در پاسخ به این سوال که «طبیعتا مردم دوست دارند ارز خود را با قیمت بیشتر که در بازار آزاد یا صرافی‌ها مبادله می‌شود به فروش برسانند، بنابراین چگونه چنین طرحی ارائه شده‌است؟» توضیح داد: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که مردم بیشتر به بانک‌ها اطمینان دارند تا صرافی‌ها، ضمن این‌که در ارقام بالا مردم ترجیح می‌دهند با بانک معامله کنند تا یک دلار در بازار آزاد.»

شاهرخ ظهیری، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایسنا طرح راه‌اندازی این مرکز مبادلات را «گنگ و مجهول» نامید و اینگونه اظهار نظر کرد که «همه چیز این ارز مجهول است.»

در همین حال اسدالله عسگراولادی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و رییس سابق کنفدراسیون صادرات ایران، نیز روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه «در هیچ کجای دنیا چنین چیزی را مشاهده نکرده‌ام» این ابهام را مطرح کرد که «ارز حاصل از صادرات را چگونه می‌خواهند به داخل کشور منتقل کنند؟ از کجا می‌خواهند پولش را بدهند. در ایران قابلیت رد و بدل کردن ارز وجود ندارد و باید از یک کشور ثالث استفاده کند.»

در ماه‌های اخیر و به دنبال تشدید تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بازار آزاد ارز در ایران با تلاطم‌های شدیدی روبرو شده‌است به طوری که به گفته احمد توکلی، نماینده مجلس، تنها طی دو ماه «۵۵ درصد از ارزش پول ایران کاهش یافته» و در عوض دولت با ایجاد نوسان ارز «۱۱ هزار میلیارد تومان پول از جیب ملت به کیسه‌های خاصی ریخته» است.
XS
SM
MD
LG