لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

حمایت جمعی از اهالی مطبوعات ایران از طراح روزنامه شرق


آخرین شماره شرق
آخرین شماره شرق
به دنبال اعتراض‌ها به کاریکاتور منتشر شده در روزنامه شرق و توقیف این روزنامه، جمعی از کاریکاتوریست‌ها، اعتراض‌های صورت گرفته را ناشی از «سوء تعبیر» دانستند. بر اساس گزارش‌ها همچنین شماری از روزنامه‌نگاران نیز از هادی حیدری، طراح این کاریکاتور، حمایت کرده‌اند.

به گزارش پنجم مهرماه خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، جمعی از کارتونیست‌ها و کاریکاتوریست‌های مطبوعاتی در بیانیه‌ای آورده‌اند: «متأسفانه کارتونیست‌ها و کاریکاتوریست‌ها... در مقاطع مختلف به خاطر برداشت‌های غلط از اثرشان در معرض سخت‌ترین ناملایمات قرار گرفته‌اند.»

در این بیانیه که به امضای ۲۲ تن، از جمله کامبیز درمبخش، جواد علیزاده، بزرگمهر حسین‌پور، علی درخشی، فیروزه مظفری، علی جهانشاهی و مهدی تمیزی رسیده، با اشاره به سوابق هادی حیدری که به گفته آن‌ها «گواه بر عشق به نظام اسلامی و دفاع مقدس است»، تأکید شده است که این کاریکاتور «هرگز و هیچ‌گاه به معنای توهین» نبوده است و اعتراض‌ها را ناشی از «سوء تعبیر» دانسته‌اند.

طرحی که منجر به توقیف روزنامه شرق شد.
طرحی که منجر به توقیف روزنامه شرق شد.
​معترضان به کاریکاتور منتشر شده، که در این میان خبرگزاری فارس از جمله به «۱۵۰ نماینده مجلس» اشاره کرده است، طرح هادی حیدری را توهینی به «رزمندگان دفاع مقدس» قلمداد کرده‌اند که به دنبال بالاگرفتن این اعتراض‌ها، روزنامه شرق توقیف و برای مدیر مسئول این روزنامه نیز قرار بازداشت صادر شد.

اعتراض‌ها در حالی صورت گرفته است که هادی حیدری و مدیرمسئول این روزنامه تأکید دارند که این کاریکاتور هیچ ارتباطی به جنگ ایران و عراق ندارد.

هادی حیدری در این خصوص گفته است: «کسانی که گذشته مرا و خانواده‌ام را می‌شناسند، از عمق ارادتم نسبت به رزمندگان شجاع جنگ آگاهند. در هیچ شرایطی حاضر به اهانت به این بزرگواران که همه ما مدیون از جان گذشتگی‌هایشان هستیم، نخواهم بود.»

همچنین به گفته ششم مهرماه روزنامه جهان صنعت، مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق در رد این اتهام‌ اظهار کرده است: «رزمندگان جنگ المان و نشان‌های ویژه‌ای همانند محاسن، چفیه، قمقمه، اسلحه، لباس فرم و... دارند که در طرح‌های مرتبط با آنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هیچ المان و نشانی در طرح مورد انتقاد وجود ندارد که ذهن مخاطب را به سمت رزمندگان هدایت کند.»

علیرغم این اظهارات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید روزنامه شرق دارای سابقه است و باید کارش «یکسره شود».

به گزارش پنجم مهرماه خبرگزاری فارس، محمد حسینی گفته است: «این اولین بار نیست که روزنامه شرق چنین کاری می‌کند و در گذشته نیز بارها چنین مسائلی را مرتکب شده است... امیدواریم این بار هیئت نظارت همراهی کند تا تکلیف این روزنامه که مروج فرهنگ غرب است، یکسره شود.»

به گزارش وبسایت جنبش راه سبز ایران، نزدیک به اصلاح‌طلبان، در کنار بیانیه کاریکاتوریست‌ها و کارتونیست‌ها، جمعی از روزنامه‌نگاران نیز در انتقاد از اعتراض‌ها به طرح هادی حیدری، حمایت خود از این کارتونیست را ابراز کرده‌اند.

به گفته جرس در این بیانیه که به امضای ده‌ها روزنامه‌نگار چون پویان امیری، احسان قلمچی، رحمان بوذری، شبنم رحمتی و مریم شعبانی رسیده، آمده است: «ما روزنامه‌نگاران با استناد به شخصیت و سابقه و شناختمان از هادی حیدری... اعلام می‌کنیم که کارتونیست ابدا در صدد القای محتوایی نبوده است که به نحوی توهین به رزمندگان دوران جنگ از آن برداشت شود.»

روزنامه اصلاح طلب شرق که سال ۱۳۸۲ تأسیس شد، پیش از این نیز سه بار توقیف شده بود.
XS
SM
MD
LG