لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

ايران حذف نام مجاهدين خلق از فهرست تروريستی آمریکا را محکوم کرد


وزارت امورخارجه ايران روز شنبه هشتم مهرماه در بيانيه ای اقدام آمريکا را در حذف نام سازمان مجاهدين خلق از فهرست گروه های تروريستی آن کشور، محکوم کرده و گفته است معيار های آمريکا برای مبارزه با تروريسم دوگانه است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، در بيانيه وزارت امور خارجه ايران آمده است: اگرچه اين سازمان پيش از اين نيز« آزادانه و بدون هيچ مانعی در امريکا فعاليت می نمود اما دولت امريکا با اين اقدام مغاير با مسئوليت های بين المللی خود ثابت نمود که همچنان با نگاه ابزاری به پديده تروريسم از معيارهای دوگانه در اين خصوص استفاده می کند و تروريسم از نظر اين کشور به تروريسم خوب و بد تقسيم می شود.»

وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه اعلام کرد که «براساس اقدام سازمان مجاهدين خلق در علنی محکوم کردن خشونت، تاييد نشدن انجام هرگونه اقدام تروريستی توسط اين گروه در يک دهه اخير، و همکاری مسالمت‌آميز آن در بستن اردوگاه شبه نظامی اشرف» نام اين سازمان را از فهرست گروه‌های تروريستی خود خارج کرده‌ است.

وزارت امور خارجه ايران در بيانيه خود اقدام آمریکا را «ضد ایرانی» خوانده و تصريح کرده است: جمهوری اسلامی ايران ضمن محکوميت شديد اين اقدام غيرمسئولانه دولت امريکا که با بيش از دوسال فعاليت های پوششی وعلنی برخی مقامات رسمی اين کشور در حمايت از خارج ساختن نام سازمان مجاهدين خلق « از فهرست مزبور صورت گرفت، اعلام می دارد که اين گونه اقدامات مغاير با تعهدات حقوقی و بين المللی امريکا باعث مسئوليت آن دولت در همه اقدامات تروريستی گذشته؛ حال و آينده» اين سازمان خواهد شد که «بايد در قبال آن پاسخگو » باشد.

واکنش ها به اقدام آمریکا

در همين حال، برخی ديگر از مقام های جمهوری اسلامی به اقدام آمريکا در حذف نام سازمان مجاهدين خلق از فهرست گروههای تروريستی واکنش نشان داده اند.

علی اکبر ولايتی، مشاور رهبر ايران، روز شنبه تصميم آمريکا برای حذف نام سازمان مجاهدين خلق از فهرست تروريستی را نشانه «شکست» اين کشور ارزيابی کرده است.

به گزارش خبرگزرای دانشجويان ايران، ايسنا، علی اکبر ولايتی همچنين اضافه کرده است که «اقدام نشانه ورشکستگی سياسی آمريکاست.»

علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس حذف نام سازمان مجاهدين خلق را از فهرست گرو های تروريسيتی را محکوم کرده و گفته است: آمريکا با چنين اقدامی بايد پاسخگوی حمايت آشکار از تروريسم باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علاءالدين بروجردی همچنين گفته که سازمان مجاهدين خلق «در چند دهه گذشته ۱۶ ‌هزار» نفر را در ايران کشته اند.

مهدی دواتگری، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس، نیز گفته است:سياست آمريکا نشان داده اين کشور هيچ وقت ثبات لازم را نداشته و در جايی که منافعش ايجاب می‌کند دست به هر اقدامی می‌زند. آمريکا با علم و يقين به تروريستی بودن فعاليت سازمان مجاهدين خالق عامدانه و عالمانه آنها را از ليست گروهک‌های تروريستی خارج کرده است.

مهدی دواتگر همچنين معتقد است علت این اقدام آمريکا زمينه سازی برای اسکان از اعضای سازمان مجاهدين خلق است که از اردوگاه اشرف خارج شده و هم اکنون در اردوگاه حريه بسر می برند، بوده است.

اين در حالی است که مريم رجوی، از رهبران سازمان مجاهدين خلق، روز جمعه هفتم مهر، در واکنش به تصميم آمريکا مبنی بر خارج کردن نام اين سازمان از فهرست گروه‌های تروريستی گفت که اين امر «موازنه قدرت را تغيير خواهد داد».

مريم رجوی، ۵۸ ساله، که روز جمعه اظهار داشت که «الان برای همگان مسجل شده‌ است که اين اتهامات [تروريسم] نادرست بوده‌ است».
XS
SM
MD
LG