لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

عراق هواپیماهای ایرانی به مقصد سوریه را «بازرسی می‌کند»


هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق.
هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق.
هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، روز یک‌شنبه، ۹ مهر، اعلام کرد که کشورش قصد دارد هواپیماهایی که مظنون به حمل سلاح از ایران به سوریه هستند را در حریم هوایی عراق وادار به فرود کرده و آنها را مورد بازرسی قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از روزنامه عربی‌زبان «الحیات»، وزیر امور خارجه عراق در این خصوص گفت: «به مقام‌های آمریکایی تضمین داده‌ایم که دولت عراق مصمم است هواپیماهای ایرانی را وادار به فرود کرده و آنها را بازرسی کند.»

وی افزود: دولت عراق به تهران گفته‌است که «این پروازها را متوقف کرده و از مسلح کردن و تأمین مالی رژیم سوریه یا هر طرف دیگر در نزاع سوریه دست بکشد.»

هوشیار زیباری در ادامه گفت که عراق «نمی‌خواهد محل ترانزیت یا گذرگاه ارسال سلاح و پول برای درگیری‌های سوریه باشد.»

هفته گذشته، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در دیدار با خُضیر الخزاعی، معاون رییس‌جمهوری عراق، از وی خواست تا قول دهد که اقدام به متوقف ساختن این پروازها می‌کند.

پس از آنکه عراق روز ۳۱ شهريور خبر داد که این کشور به يک هواپيمای خطوط هوايی کره شمالی به مقصد سوريه به دليل مشکوک بودن به حمل اسلحه، اجازه عبور از حریم هوایی خود را نداده‌است، هیلاری کلینتون این اقدام را «دلگرم‌کننده» توصیف کرد.

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، روز یک‌شنبه در ادامه سخنانش توضیح داد که پروازهای ایرانی به سوریه از ماه مارس و به دنبال درخواست عراق متوقف شده‌بودند اما از اواخر ژوئیه این پروازها از سر گرفته شده‌است.

وی افزود: ایرانی‌ها «گفته‌اند که محموله این پروازها اسلحه و مهمات نیست بلکه با آنها زائر، مسافر و دیگر چیزها حمل می‌شود» ولی «ما برای اطمینان این هواپیماها را فرود می‌آوریم.»

روزنامه نیویورک‌تایمز روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور در گزارشی نوشت که به گفته کارشناسان نظامی، شورشیان سوریه تلاش کرده‌اند تا با بستن چندین گذرگاه مرزی از رسیدن کمک‌های زمینی ایران به رژیم بشار اسد جلوگیری کنند اما در حال حاضر رژیم اسد موفق شده این کمک‌ها را از طریق مسیر هوایی عراق دریافت کند.

رییس جمهوری آمریکا پیش از این نیز در تماس با نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، از او خواسته‌بود تا گذرگاه هوایی ایران به سوریه را مسدود کند.

به گفته دولت آمریکا، ایران برای این پروازها که از ماه ژوئیه آغاز شده است به‌ویژه «از شرکت هواپیمایی ماهان استفاده می‌کند.»

نیروهای مخالف بشار اسد و هم‌چنین ایالات متحده آمریکا بارها ایران را متهم کرده‌اند که برای سرکوب معترضان در سوریه به حکومت بشار اسد کمک می‌کند اما ایران این اتهام‌ها را رد می‌کند.

حدود ۱۸ ماه از آغاز اعتراضات در سوریه می‌گذرد و آسوشیتدپرس شمار کشته‌شدگان این ناآرامی‌ها را «بیش از ۲۰ هزار تن» اعلام می‌کند. این در حالی است که مخالفان بشار اسد می‌گویند تاکنون بیست و پنج هزار نفر در سوریه جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG