لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

رامنی برنده اولين مناظره انتخاباتی با اوباما معرفی شد


اولين مناظره انتخاباتی باراک اوباما از حزب دموکرات و رقيب جمهوری خواه وی ميت رامنی چهارشنبه شب برگزار شد. اين مناظره اولين دور از سه مناظره ای است که دو رقيب انتخابات رياست جمهوری ايالات متحده آمريکا قرار است تا آغاز انتخابات در ماه نوامبر برگزار کنند.

شبکه تلويزيونی آمريکايی «سی ان ان» گزارش داده است که محور اولين دور مناظره اوباما و رامنی با مجری گری جيم لهرر که ۵۰ ميليون نفر به صورت زنده آن را دنبال کرده اند، حول سه محور بهداشت، انرژی و ماليات بود.

بر اساس یک نظرسنجی که اين شبکه تلويزيونی انجام داده است، دو سوم از بينندگان مناظره انتخاباتی بر اين اعتقاد هستند که آقای رامنی برنده اولين دور مناظرات انتخاباتی بود. ۶۷ درصد از بينندگان تلويزيونی، در نظرسنجی «سی ان ان» گفته اند که آقای رامنی برنده مناظره با اوباما بود.

کيتينگ هلند مدير بخش نظرسنجی اين شبکه خبری می گويد که از سال ۱۹۸۴ سابقه نداشته است که در نظرسنجی های «سی ان ان» يک رقيب انتخاباتی در نتايج مناظره از رقيب ديگر بيش از ۶۰ درصد جلو باشد.

۳۵ درصد از رای دهندگان گفته اند که اين مناظره باعث خواهد شد که رامنی انتخابات پيش روی رياست جمهوری را از آقای اوباما ببرد، اما تنها ۱۸ درصد از افرادی که در رای گيری «سی ان ان» شرکت کرده اند به انتخاب شدن دوباره اوباما بعد از اين مناظره به پست رياست جمهوری باور داشتند.


اقتصاد؛ موضوع اصلی مناظره اوباما و رامنی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:31 0:00

اين گزارش می افزايد که آقای رامنی با قدرت تمام و قدم به قدم در موضوعات حساس عمومی برای رای دهندگان پيش رفت و سياست های آقای اوباما را طی ۹۰ دقيقه مناظره پيرامون مسائلی مانند اقتصاد، ماليات و بهداشت به چالش کشيد.

اوباما در اين مناظره به شدت از عملکرد و دستاوردهای خود دفاع کرد و دستورالعمل های رقيب انتخاباتی خود در زمينه های ياد شده را ناکارآمد توصيف کرد.

آقای رامنی در پرسشی خطاب به اوباما از وی خواست توضيح دهد تا چه حد ۹۰ ميليارد دلار تسهيلات مصرف شده برای سياست ها و برنامه های دولت در زمينه گسترش منابع انرژی های جايگزين منجر به استخدام معلمان يا ديگران برای کاهش نرخ بيکاری شده است؟

وباما در دفاع از سياست های اقتصادی خود گفت: «همه می دانيم که چهار سال قبل آمريکا به بزرگترين بحران مالی از زمان «بحران بزرگ» (دهه ۱۹۳۰) وارد شد، ميليون ها شغل از دست رفت و شرکت های خودروسازی آمريکا در مرز ورشکستگی قرار گرفتند. اين بحران سيستم اقتصادی را منجمد کرد و ما طی ۳۰ ماه مبارزه با بحران موفق به ايجاد پنج ميليون شغل در بخش خصوصی شديم. بخش خودروسازی و مسکن دوباره نفس گرفت، اما همه ما می دانيم که کارهای زيادی هنوز مانده که بايد به اتمام برسد.»

آقای رامنی در واکنش به گفته های اوباما اظهار داشت: سوال اين نيست که ما کجا بوديم، مساله اصلی اين است که به کجا می رويم؟

آقای اوباما با انتقاد از برنامه رقيب انتخاباتی خود برای کاهش ماليات بر ثروتمندان گفت که اين امر در دوران گذشته نيز تجربه ناموفقی داشته است و در آينده نيز موفق نخواهد شد. کاهش ماليات بر ثروتمندان درآمد دولت را پنج تريليون دلار کاهش خواهد داد و منجر به افزايش ايجاد فرصت های شغلی نخواهد شد.

ميت رامنی نيز با انتقاد از اوباما گفت که دولت وی هنوز هم بر اين عقيده است که با افزايش ماليات، وضع قوانين سختگيرانه و کنترل اقتصادی بيشتر بتواند عملکرد قابل قبولی ارائه دهد.
به گفته وی، افزايش ماليات کسری بودجه دولت را جبران نخواهد کرد.

آقای اوباما گفت که در دوران رياست جمهوری بيل کلينتون از حزب دموکرات، تراز بودجه آمريکا مثبت بود، اما در دوران رياست جمهوری جرج بوش از حزب جمهوری خواه، دولت فدرال با کسری بودجه مواجه شد.

گزارش «سی ان ان» حاکی است که آقای رامنی در اولين مناظره انتخاباتی خود بسيار پر انرژی ظاهر شد، در حالی که آقای اوباما در برابر سوالات وی بيشتر حول برنامه های اقتصادی خود صحبت کرد تا پاسخ به سوالات آقای رامنی و بيشتر صحبت های وی مانند جلسه سخنرانی بود تا مناظره.

خبرگزاری رويترز نيز طی گزارشی گفته است: دو رقيب انتخاباتی قبول کردند که سيستم ۲.۸ تريليون دلاری بهداشت و سلامت آمريکا در وضعيت نابسامانی است، اما برای بينندگان مناظره توضيح شفافی درباره برنامه های خود در اين زمينه ندادند.

انتخابات آتی رياست جمهوری آمريکا قرار است روز ششم نوامبر، ماه آينده ميلادی، برگزار شود.
XS
SM
MD
LG