لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

احمدی‌نژاد: تحت فشاریم؛ بودجه بسیاری از سازمان‌ها قطع شده است


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در اظهار نظری کم‌سابقه اعلام کرد که دولت به لحاظ بودجه تحت فشار است و حتی گفت بودجه بسیاری از سازمان‌ها قطع شده است.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد، که روز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه در نشست دوره ششم مجلس دانش‌آموزی حضور یافته بود، در پاسخ به دانش‌آموزانی که خواستار افزایش بودجه این سازمان شده بودند گفت: «اکنون به لحاظ بودجه تحت فشاریم. بودجه خیلی جاها صفر شده یا کاهش ۲۵ درصدی داشته است. در این شرایط می‌توان فهمید که خیلی‌ها چکاره هستند، اما بودجه مجلس دانش‌آموزی و سازمان دانش‌آموزی را تامین می‌کنیم.»

اظهارات محمود احمدی‌نژاد در حالی است که نمایندگان مجلس در حال جمع‌آوری امضا هستند تا از وی به خاطر شرایط اقتصادی و سقوط ارزش واحد پول ملی کشور سئوال کنند.

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که ۹۴ نماینده طرح سئوال از رئیس دولت را امضا کرده‌اند که به گفته محمد دامادی، نماینده ساری، قرار است روز یکشنبه هفته آینده تقدیم مجلس بشود.

پیشتر برخی وبسا‌یت‌های خبری از کمبود بودجه دولت و قطع بودجه برخی از سازمان‌ها در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۱ خبر داده بودند که رئیس دولت روز سه‌شنبه آن را تایید کرد.

حوزه ارز و اقتصاد از محورهای عمده سئوال نمایندگان از محمود احمدی‌نژاد عنوان شده است؛ محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری ۱۱ مهرماه شماری از گروه‌ها و نهادهای داخلی را به کارشکنی متهم کردکه به گفته او برای تخریب دولت «جنگ روانی» هم راه انداخته‌اند.

وی در کنفرانس خبری خود نقش تحریم‌های نفتی و بانکی را نیز در وضع اقتصادی کشور دخیل دانست و در پاسخ به خبرنگاران گفت که حرف‌های علی‌ لاریجانی، رئیس مجلس، را درباره نحوه مدیریت دولت قبول ندارد.

رئیس دولت تزریق بیش از اندازه پول به اقتصاد ایران را هم رد کرد و گفت مجلس اجازه نمی‌دهد که پول بیشتری به جیب مردم برود.

‌هم‌اکنون کم نیستند نمایندگانی که سیاست‌های دولت را در سقوط ارزش ریال و تورم موثر می‌دانند. احمد توکلی، نماینده تهران، از جمله این نمایندگان است و حتی می‌گوید دولت با افزایش عمدی ارزش دلار، کسر بودجه خود را جبران می‌کند.

بیستم شهریور ماه امسال مجلسی‌ها به نقل از نمایندگان دولت گفته بودند که «از ۱۴۴ هزار میلیارد تومان سقف درآمد و هزینه‌های بودجه عمومی دولت تنها ۹۰ هزار میلیارد تومان آن قابل وصول است که از این میزان حدود ۴۵ درصد تاکنون به بودجه جاری اختصاص یافته‌ است.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت، در حالی از کسر بودجه و قطع بودجه بسیاری از سازما‌ن‌ها سخن گفته که به گفته اکبر ترکان، معاون سابق وزارت نفت، این دولت در طول هفت سال گذشته بیش از ۵۳۱ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است.

آخرین باری که نمایندگان موفق شدند محمود احمدی‌نژاد را به مجلس بیاورند و از وی سئوال کنند، اسفند ماه سال گذشته بود که رئیس دولت به آنها می‌گفت فرصت خوبی برای «شوخی» در شب عید فراهم شده است.
XS
SM
MD
LG