لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

تولید خودرو در ایران ۶۶ درصد کاهش یافت


پیشتر وزارت صنعت جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که افت تولید خودرو از مهرماه متوقف می‌شود
پیشتر وزارت صنعت جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که افت تولید خودرو از مهرماه متوقف می‌شود
آمار رسمی حاکی از آن است که تولید خودرو در شهریورماه سال جاری، نسبت به شهریورماه سال گذشته، ۶۶ درصد و تولید خودرو در شش‌ماه سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش روز چهارشنبه، ۱۹ مهرماه، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، طبق آمار رسمی، شهریورماه امسال «۵۳ هزار دستگاه» خودرو در ایران تولید شده و این در حالی است که شهریورماه سال ۱۳۹۰، «نزدیک به ۱۵۷ هزار دستگاه» خودرو تولید شده بود. این رقم حکایت از کاهش «۶۶.۲» درصدی تولید خودرو دارد.

ایسنا می‌افزاید که در میان انواع خودرو، بیشترین کاهش تولید با افت «۹۲.۷ درصدی» به تولید مینی‌بوس و میدل باس تعلق دارد. تولید انواع محصولات سواری نیز در این مدت «۴۲.۳ درصد» کاهش یافته است.

همچنین بر اساس این آمار، تولید خودرو در شش ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته «۴۲ درصد» کاهش نشان می دهد و از «۷۹۲ هزار دستگاه» به «نزدیک ۴۶۰ هزار دستگاه» رسیده است.

پیش از این نیز وزرات صنعت و معدن با انتشار آماری به مقایسه سطح تولید انواع خودرو در سه ماهه اول سال‌های ۸۸ تا ۹۱ پرداخت که این آمار نشان از رشد تولید خودرو در سال‌های ۸۸، ۸۹، ۹۰ و افت ناگهانی آن در سال ۹۱ دارد.

تولید انواع خودرو در ماه خرداد تولید انواع خودرو در سه ماهه اول
سال ۱۳۸۸ ۱۰۸.۵۵۶ دستگاه سال ۱۳۸۸ ۲۹۶.۶۴۹ دستگاه
سال ۱۳۸۹ ۱۴۶.۵۶۶ دستگاه سال ۱۳۸۹ ۳۶۵.۶۷۵ دستگاه
سال ۱۳۹۰ ۱۴۷.۱۶۲ دستگاه سال ۱۳۹۰ ۳۸۰.۰۲۸ دستگاه
سال ۱۳۹۱ ۸۳.۴۴۷ دستگاه سال ۱۳۹۱ ۲۴۱.۵۴۸ دستگاه

به دنبال اعمال تحریم‌های شدید بین‌المللی علیه ایران، شرکت‌های خودروسازی‌ای چون فیات، جنرال موتورز (شریک تجاری پژو) و شرکت پژو که دارای بازار مهمی در ايران هستند، ارسال قطعات به ایران را متوقف کردند. هیوندای و تویوتا نیز به همکاری با ایران پایان داده‌اند.

در این زمینه جواد تقوی، معاون وزیر صنعت جمهوری اسلامی، ۲۴ شهریورماه اعلام کرده بود که برخی خطوط تولید خودرو به دلیل نبودن قطعه متوقف شده‌اند، اما تأکید کرده بود که افت تولید خودرو از مهرماه متوقف می‌شود.

محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز ۲۵ شهریورماه به «مشکلات تولید قطعات خودرو» اشاره کرده بود و گفته بود که بخش قطعه‌سازی دچار بحران شده است.

آقای نجفی‌منش اظهار کرده بود: «افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و همچنین عدم پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان، همانند تحریم داخلی عمل کرده و عامل اصلی افزایش قیمت انواع خودرو در بازار است.»

خبرگزاری مهر ۱۷ مهرماه گزارش کرد که بر اساس مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت انواع محصولات ایران خودرو به طور میانگین ۱۰ درصد و قیمت محصولات شرکت خودروسازی سایپا نیز ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است.

در حال حاضر نیز به گفته خبرگزاری ایسنا، علیرغم اعلام قیمت رسمی خودروهای پرتیراژ داخلی، گزارش‌ها حاکی است که برخی از نمایندگی‌های فروش، قیمت‌های بالاتری را برای این خودروها اعلام می‌کنند.
XS
SM
MD
LG