لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

میت رامنی: تا حمله به ایران راه درازی در پیش است


میت رامنی، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، می‌گوید که امیدوار است اعمال تحریم‌های سختگیرانه‌تر مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌‌ای شود.

میت رامنی روز سه‌شنبه ۱۸ مهر در مصاحبه با سی ان ان گفت که بعید است حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران در آینده نزدیک اتفاق بیافتد.

این در حالی است که روز پیش از آن یکی از کار‌شناسان ارشد مسائل استراتژیک که گفته می‌شود با دولت باراک اوباما روابط بسیار نزدیکی دارد در مطلبی در نشریه «فارین پالیسی» مدعی شد که آمریکا و اسرائیل اختلاف نظرهای خود را در مورد گزینه حمله نظامی به ایران کاهش داده‌اند. نویسنده فارین پالیسی مدعی است، ظاهرا نتیجه رایزنی‌های اخیر بین دو کشور این بوده که حمله‌ای به دقت تنظیم شده و برق‌آسا علیه این تاسیسات می‌تواند موفق باشد و در مجموع از نظر نظامی و سیاسی بهترین گزینه است.

میت رامنی در بخش دیگری از مصاحبه با سی ان ان گفت: «بگذارید اذعان کنیم که قبل از حمله نظامی به ایران هنوز راه طولانی در پیش است و امیدواریم که چنین حمله‌ای هیچگاه ضروری نباشد.»

نامزد جمهوری‌خواه اظهار نظرهای قبلی خود را تکرار کرد که ایران هیچگاه نباید به توانایی‌های لازم برای تولید سلاح هسته‌ای دست یابد.

وی تاکید کرد که باید مرز مشخصی را تعیین کرد و اجازه نداد که ایران از آن عبور کند. نامزد حزب جمهوری خواه افزود: «امیدواریم که از طریق تحریم‌های بسیار سختگیرانه و اقدامات دیپلماتیک مانع از آن شویم که ایران مسیری را در پیش بگیرد که به عبور از آن مرز مشخص منجر شود.»

میت رامنی در پاسخ به سئوال مربوط به احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران گفت: «ما از اسرائیل چه در سازمان ملل و چه در شکل نظامی حمایت می‌کنیم. من حدس می‌زنم که اگر من به ریاست جمهوری آمریکا برسم اسرائیل اقداماتی نخواهد کرد که ما را غافلگیر بکند.»

نامزد حزب جمهوری‌خواه در بخش دیگری از مصاحبه با «سی ان ان» گفت: «تحریم‌های شدید و فلج‌کننده تاثیر خواهند داشت، در حال حاضر نیز آنها روی اقتصاد ایران تاثیر گذار بوده‌اند. به همین خاطر امید فراوانی وجود دارد که می‌توان مانع حرکت ایران به سمت تولید سلاح‌های هسته‌ای شد. ولی این به اعمال قدرت بیشتر از سوی آمریکا و پرهیز از داشتن هرگونه اختلاف نظری با اسرائیل نیازمند است.»

میت رامنی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که در همکاری با دولت‌های ترکیه و عربستان سعودی می‌کوشد نیروهای میانه رو در بین اپوزیسیون سوریه را تقویت کرده و اسلحه در اختیار آنها قرار دهد.
XS
SM
MD
LG