لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۲

حزب‌الله: پهپاد سرنگون‌شده بر فراز اسرائیل ساخت ایران و متعلق ما است


حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان پنجشنبه شب ۲۰ مهر اعلام کرد پهپادی که اسرائیل بر فراز آسمان خود سرنگون کرد، متعلق به این گروه و ساخت ایران است.

ارتش اسرائیل شنبه اعلام کرد که یک فروند هواپیمای بدون سرنشین که در حال پرواز بر فراز خاک خود بود سرنگون کرده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی که از شبکه المنار پخش شد، مسئولیت اعزام این هواپیما را بر عهده گفت. او این «عملیات» را «مهم و بی‌سابقه در تاریخ مقاومت، لبنان و منطقه» توصیف کرد.

نصرالله در این باره گفت: «مقاومت در لبنان یک هواپیمای شناسایی پیشرفته را از خاک لبنان به پرواز در آورد. ضرورتی ندارد که مشخص کنیم از کجا. این هواپیما صد‌ها کیلومتر بر فراز دریا هدایت شد پس از آن مرزهای آهنین دشمن را در نوردید و وارد جنوب فلسطین شد. پس از آن ده‌ها کیلومتر در عرض جنوب، بر فراز پایگاه‌های حساس و مهم پرواز کرد تا اینکه دشمن آن را در نزدیک منطقه دایمونا سرنگون کرد.»

او تاکید کرد که این هواپیما بزرگ‌تر و مهم‌تر از هواپیمای «مرصاد» است که در جنگ سال ۲۰۰۶ حزب الله با اسرائیل به کار رفت. او خاطرنشان کرد که این هواپیمای بدون سرنشین روسی نیست بلکه ساخت ایران است و کادرهای متخصص لبنانی در حزب‌الله آن را مونتاژ کردند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «این نخستین بار در تاریخ مقاومت است که از چنین هواپیمایی استفاده می‌شود و می‌تواند به عمق فلسطین و به جنوب فلسطین اشغالی و آن منطقه حساس برسد.»

او تاکید کرد که راه‌اندازی و هدایت این پهپاد در مسیر صحیح، بخشی از توانایی‌های حزب‌الله است.

به گفته حسن نصرالله این ماجرا نشان می‌دهد حزب‌الله می‌تواند توانایی‌های خود را مخفی نگاه دارد یا آن را «در زمان مناسب» علنی کند.

حسن نصرالله با بیان اینکه از زمان اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که به جنگ ۳۳ روزه میان اسرائیل و حزب الله پایان داد، اسرائیل هواپیماهای اسرائیلی بار‌ها وارد حریم هوایی لبنان شدند، تاکید کرد: «این حق حزب‌الله است که پروازهای شناسایی بر فراز فلسطین اشغالی هر وقت که بخواهد داشته باشد. این پرواز اول نبود و آخری هم نخواهد بود. با این نوع جدید از هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانیم به هر نقطه‌ای که بخواهیم برسیم.»

پیشتر اهود باراک، وزیردفاع اسرائیل در واکنش به ورود هواپیمای بدون سرنشین به حریم هوایی اسرائیل کفته بود: «اسرائیل در آینده نزدیک ورود این هواپیما به حریم هوایی‌اش را تلافی خواهد کرد.»

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هم پنجشنبه در بازدید از مناطق مرزی اسرائیل و فلسطین تاکید کرد که حزب الله لبنان پشت ماجرای پرواز بهپاد بر فراز اسرائیل است.

از سوی دیگر جمال‌الدین آبرومند، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران روز دوشنبه گفت که رخنه یک فروند هواپیمای بدون سرنشین به حریم هوایی اسرائیل «بیانگر ناکارآمدی گنبد آهنین و سپر دفاعی» اسرائیل.
XS
SM
MD
LG