لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

سوئد سفیر اسرائیل را بر سر تحریم ایران احضار کرد


کارل بیلدت وزیر خارجه سوئد
کارل بیلدت وزیر خارجه سوئد
وزارت خارجه سوئد سفیر اسرائیل را در پی درج مقاله‌ای در روزنامه اسرائیلی هاآرتص درباره تلاش این کشور برای ممانعت از تصویب قطعنامه تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران احضار کرد.

روزنامه هاآرتص روز یکشنبه از قول یک مقام رسمی وزارت خارجه اسرائیل گزارش داده بود که سوئد در تلاش است که برای کمک به حفظ قراردادهای شرکت مخابراتی اریکسون با ایران، مانع از تصویب تحریم‌های بیشتر توسط اتحادیه اروپا بر ایران شود.

دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران روز دوشنبه ۲۴ مهرماه به تصویب رسید.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، آندرس جورل سخنگوی وزارت خارجه سوئد گفته است که سفیر اسرائیل روز دوشنبه به وزارت خارجه این کشور احضار شده است.

به گفته وی، علت این مساله اظهارات «عجیب و غریبی» بود که یکی از سخنگویان وزارت خارجه اسرائیل به روزنامه هاآرتص گفته بود. وی گفت که ما در دیدار با سفیر اسرائیل موضع کشورمان را در این مساله تشریح کردیم و وی در جواب با اظهار تاسف از اظهارات منتشر شده در روزنامه اسرائیلی گفت که آن اظهارات نشان دهنده موضوع رسمی دولت اسرائیل نیست.

روزنامه هاآرتص از قول یک مقام رسمی وزارت خارجه اسرائیل نوشته بود که اگر شرکت مخابراتی اریکسون قرارداد خود با ایران را از دست بدهد، سایر معاملات تجاری این شرکت، مانند بازار آن در چین نیز می‌تواند با مشکل مواجه شود.

کارل بیلدت وزیر خارجه سوئد روز دوشنبه اعلام کرد که این اظهارات «به کلی غلط» و به منزله «لجن پراکنی» بر سیاست دولت سوئد است. به گفته وی، این داستان پردازی‌ها محصول ذهن خود اسرائیل است.

وی در ادامه گفت که اگرچه اسرائیل و سوئد احتمالا دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به مسائل داشته باشند، اما این اقدام اسرائیل شیوه معقول تعامل نیست.

به گزارش رویترز، شرکت اریکسون، بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده تجهیزات مخابراتی که سه شرکت در ایران، شرکت «ام تی ان ایرانسل»، «ام سی سی آی» و «تی آی سی» مشتریان این کمپانی هستند، وجود هرگونه پیشنهاد کاری جدید با ایران را رد کرده است.

بر اساس این گزارش، فردریش هالستان سخنگوی اریکسون گفته است که این اظهارات (مندرج در هاآرتص) دروغ و عاری از حقیقت است. به گفته وی، بعد از اجرایی شدن تحریم‌های سال ۲۰۱۰ اتحادیه اروپا علیه ایران، ما هیچ معامله جدیدی با ایران نداشته‌ایم و در تنها در چهارچوب قراردادهای موجود با ایران فعالیت داریم.

اتحادیه اروپا، ۲۶ ژوئیه، درست یک ماه بعد از تصویب چهارمین قطعنامه تنبیهی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران (قطعنامه ۱۹۲۹) یک سلسله تحریم‌های یکجانبه علیه ایران تصویب کرد.

اتحادیه اروپا طی سال جاری نیز دو دور تحریم‌های سنگین علیه ایران به تصویب رسانده است. بر اساس دور اول تحریم‌ها که در ماه ژانویه به تصویب رسید و از ماه ژوئیه به اجرا گذاشته شد، خرید نفت ایران توسط شرکت‌های اروپایی منع و ارائه بیمه به نامه کشتی‌های حامل نفت ایران توسط شرکت‌های این اتحادیه که ۹۵ درصد بیمه نامه‌های نفتکش‌های جهان را پوشش می‌دهند، ممنوع شد. دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه، ۱۵ اکتبر تصویب شد.
XS
SM
MD
LG