لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

سوییس: با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران مخالفیم


دیدیه بورکهالتر، وزیر خارجه سوییس (چپ) چهارم آبان‌ماه در مسکو با همتای روس خود، سرگئی لاوروف دیدار کرد.
دیدیه بورکهالتر، وزیر خارجه سوییس (چپ) چهارم آبان‌ماه در مسکو با همتای روس خود، سرگئی لاوروف دیدار کرد.
نزدیک به دو هفته پس از وضع تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، وزیر خارجه سوییس مخالفت خود با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را ابراز و بر گزینه مذاکره تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، دیدیه بورکهالتر، وزیر خارجه سوییس روز پنجشنبه، چهارم آبان‌ماه، پس از دیدار با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، در مسکو در جمع خبرنگاران گفت: «اعمال تحریم‌های یکجانبه‌ (علیه ایران) از سوی هر اتحادی به جز سازمان ملل، بهترین گزینه نیست. ما از این تحریم‌ها حمایت نمی‌کنیم.»

همچنین آنگونه که خبرگزاری ایتارتاس روسیه گزارش کرده است، وزیر خارجه سوییس روز پنجشنبه با اشاره به این‌که سفارت سوییس در تهران نقش حافظ منافع آمریکا را ایفا می‌کند، گفت که این کشور آماده است در خصوص مسئله هسته‌ای، در مسیر مذاکره گام بردارد.

اگرچه پیشتر روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز به نقل از چند مقام ناشناس دولت آمریکا از توافق ایران و آمریکا برای مذاکره رو در رو بر سر برنامه هسته‌ای ایران خبر داده بود، کاخ سفید تا کنون دو بار تأکید کرده است که برنامه‌ای برای مذاکره رو در رو با ایران ندارد.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و برای مقابله با آن، تحریم‌های سختی را علیه ایران به اجرا گذاشته است.

در آخرین اقدام، اتحادیه اروپا ۲۴ آبان‌ماه، بسته تحریمی جدیدی را علیه ایران تصویب کرد. بر این مبنا، یک فرد مرتبط با برنامه اتمی ایران و ۳۴ موسسه ایرانی در فهرست تحریم‌های تازه این اتحادیه قرار گرفته‌اند.

به دنبال تصویب این تحریم‌ها، روسیه ۲۶ مهرماه از تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به شدت انتقاد کرد و خواستار برگزاری دور تازه‌ای از گفت‌و‌گوی هسته‌ای بین ایران و گروه پنج به علاوه یک شد.

جمهوری اسلامی که همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده است، می‌گوید تحریم‌های جدیدی اتحادیه اروپا «غیرقانونی و غیرانسانی» است.
XS
SM
MD
LG