لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

مقامات اسرائیلی: سودان هم‌پیمان ایران و گذرگاه انتقال سلاح است


محل انفجار در جنوب خارطوم
محل انفجار در جنوب خارطوم
دو روز پس از بمباران کارگاه ساخت ادوات نظامی در جنوب پایتخت سودان، مقامات بلندپایه در اسرائیل ضمن سکوت در مورد پذیرش مسئولیت این حمله تأکید کردند که سودان در سال‌های اخیر به گذرگاهی امن برای انتقال سلاح قاچاق و به هم‌پیمان جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

موشه یعلون، وزیر امور راهبردی اسرائیل، روز پنج‌شنبه به رادیوی کشورش گفت که سودان «بخشی از محور شرارت و هم‌پیمان جمهوری اسلامی» است و امکانات و خاک خود را با «گشاده‌دستی» در اختیار سپاه پاسداران ایران قرار می‌دهد.

عاموس گیلعاد، مدیرکل بخش سیاسی- امنیتی در وزارت دفاع اسرائیل، نیز در گفت‌و‌گو با رادیوی ارتش، سودان را یکی از منابع اصلی توصیف کرده است که از طریق آن کاروان‌های جنگ‌افزار برای حماس و سایر تشکل‌های مسلح فلسطینی در باریکه غزه ارسال می‌شود.

سیلوان شالوم، معاون نخست وزیراسرائیل، نیز به رادیوی سراسری این کشور گفت که سودان پیشینیه‌ای طولانی در انتقال جنگ‌افزار برای هم‌پیمانان ایران در منطقه دارد و بسیاری از سلاح‌هایی که به حماس رسیده از سودان ارسال شده است.

با وجود این اظهارات سیاستمداران اسرائیل، هیچ یک از آنها تاکنون اشاره نکرده‌اند که آیا بمباران بامداد سه‌شنبه در منطقه «یرموک» سودان کار نیروی هوایی اسرائیل بوده است یا نه.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در این زمینه به شبکه دوم تلویزیون کشورش گفت: «چیزی برای گفتن نداریم.»

این در حالی است که دولت سودان ساعاتی پس از بمباران این کارگاه تولید سلاح از شورای امنیت سازمان ملل خواست که اسرائیل را به خاطر این «تجاوزگری» نکوهش کند.

سفیر سودان در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت که کشورش آماج تعرض‌های «چهار فروند جت جنگنده متجاوزان اسرائیلی» قرار گرفته است.

هرچند در گذشته گزارش‌های متعددی از سوی رسانه‌های غربی، از جمله شبکه سی‌ان‌ان، درباره بمباران هوایی کاروان‌های انتقال جنگ‌افزار از سودان به دست اسرائیل منتشر ‌شده، سودان همواره رسما در این باره سکوت کرده است.

در حادثه انهدام کارگاه «یرموک» نخستین بار است که سودان سکوت خود را در قبال اسرائیل شکسته است.

سودان تأیید می‌کند که کارگاه یادشده بخشی از صنایع رسمی نظامی این کشور بوده است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه خبر داد که اسرائیل ماه گذشته نیز عملیات بمباران وسیعی علیه سودان داشته و دویست تَن جنگ‌افزار، از جمله راکت‌های بسیاری، را که قرار بوده به دست تشکل‌های مسلح در غزه برسد منهدم کرده است.

با این حال این نخستین بار است که ادعا می‌شود سودان خاک خود را نیز به احداث کارگاه‌هایی برای ساخت جنگ‌افزار با هدف تحویل ادوات نظامی به هم‌پیمانان ایران اختصاص داده است.

رسانه‌های اسرائیل روز پنج‌شنبه به نقل از اپوزیسیون سودان نوشتند که کارگاه «یرموک» متعلق به سپاه پاسداران ایران بوده است.

در همین حال، وب‌سایت روزنامه یدیعوت آخرونوت روز جمعه، پنجم آبان، نوشت که در کارگاه منهدم شده در جنوب خارطوم برای حزب‌الله لبنانن «پهپاد» تولید می‌کرده است.

پیشتر در روز پنج‌شنبه خبرگزاری فرانسه به نقل از «یک دیپلمات غربی» این احتمال را مطرح کرده بود که کارگاه منهدم شده محل مونتاژ قطعات پهپادهایی بوده است که از صنایع نظامی ایران می‌رسیده است.

این «دیپلمات غربی» در همین حال این احتمال را نیز بعید ندانسته بود که «حادثه کاری» عامل انفجار در این کارگاه باشد، نه الزاماً بمباران توسط اسرائیلی‌ها.

به گفته وب‌سایت یدیعوت آخرونوت، اسرائیل توانسته است چندین خبرچین را در سودان به خدمت بگیرد. شماری از هزاران نفر از سودانی‌هایی که در سال‌های اخیر برای داشتن زندگی بهتر به اسرائیل رخنه کرده بودند «داوطلبانه» به سودان بازگشته‌اند.
XS
SM
MD
LG