لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

خشونت ها در میانمار بیش از «۲۲ هزار» مسلمان را آواره کرده است


درگیری‌های اخیر میان مسلمانان و بوداییان، «۶۷ کشته» و «۹۵ مجروح» برجای گذاشته‌ است.
درگیری‌های اخیر میان مسلمانان و بوداییان، «۶۷ کشته» و «۹۵ مجروح» برجای گذاشته‌ است.
سازمان ملل می‌گوید در اثر درگیری‌ها میان مسلمانان و بودائیان غرب میانمار که یک هفته پیش آغاز شده و ده‌ها کشته برجای گذاشته است، بیش از «۲۲ هزار نفر» مجبور به ترک محل زندگی خود شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آشوک نیگام، هماهنگ‌کننده اقدامات بشردوستانه سازمان ملل در میانمار روز یکشنبه، هفتم آبان‌ماه، گفت: بیش از «۲۲ هزار نفر» که به گفته وی اکثر آن‌ها مسلمان هستند، محل زندگی خود در ایالت راخین (ارکان) را ترک کرده‌ و به کمپ‌ها پناه برده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر روز ششم آبان‌ماه ضمن ابراز نگرانی از امنیت هزاران مسلمان ساکن غرب میانمار، از دولت این کشور خواسته‌ است تا هرچه سریعتر نسبت به تأمین امنیت مسلمانان «روهینگیا» اقدام کند.

آمریکا نیز روز پنجم آبان‌ماه خواستار توقف فوری خشونت‌های راخین شد.

درگیری میان مسلمانان و بودائیان ایالت راخین، سی‌ام مهرماه شروع شده است و هر دو طرف، دیگری را به آغاز خشونت‌ها متهم می‌کند.

سخنگوی دولت محلی راخین پنجم آبان‌ماه شمار کشته‌شدگان این خشونت‌ها را «۱۱۲ تن» اعلام کرد اما پس از آن رسانه‌های دولتی شمار کشته‌شدگان را «۶۷ تن» اعلام کردند و افزودند که در این مدت «۹۵ تن نیز زخمی» و «سه هزار خانه» نیز تخریب شده است. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید شمار کشته‌شدگان می‌تواند بیش از رقم اعلام شده باشد.

بر اساس گزارش‌ها، برخی مسلمانان «روهینگیا» در حالی به کمپ‌های پناهجویان در میانمار پناه برده‌اند، که این کمپ‌ها به دنبال درگیری‌های ماه ژوئن، پنج ماه پیش، میان مسلمانان و بوداییان ایالت راخین، پر از آوارگان است.

ماه ژوئن، درگیری‌ها میان مسلمانان و بوداییان راخین پس از آن آغاز شد که یک زن بودایی مورد تجاوز قرار گرفت و به قتل رسید و بوداییان، مسلمانان را مسئول این اقدام دانستند.

در درگیری‌های ماه ژوئن «بیش از ۸۰ تن کشته» و «دستکم ۷۵ هزار تن» آواره شدند.

در میانمار «حدود ۸۰۰ هزار» مسلمان «روهنیگیا» زندگی می‌کند. دولت بودایی میانمار مسلمانان «روهینگیا» را «پناهندگان غیرقانونی‌ بنگلادشی» دانسته و آن‌ها را به عنوان شهروند میانمار به رسمیت نمی‌شناسد.

گروه‌های حقوق بشری بارها از دولت میانمار خواسته است تا به شرایط نامعلوم مسلمانان «روهینگیا» پایان بدهد و آن‌ها را نیز همانند ۱۳۵ گروه قومیتی‌ای که در میانمار به رسمیت شناخته می‌شوند، به عنوان شهروند این کشور بپذیرد.
XS
SM
MD
LG