لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

احمدی‌نژاد: در بازسازی مناطق زلزله‌زده یک «رکورد جهانی» ثبت شد


نمایی از خرابی‌های زمین لرزه مردادماه امسال در منطقه ارسباران آذربایجان شرقی ایران
نمایی از خرابی‌های زمین لرزه مردادماه امسال در منطقه ارسباران آذربایجان شرقی ایران
محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه،۱۱ آبان ماه، در پایان سفرش به استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد که در بازسازی مناطق زلزله زده این استان، «رکودی در جهان ثبت شد» که به گفته او به «راحتی قابل شکستن نیست».

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای احمدی نژاد گفته است: «اگر هم روزی [رکورد بازسازی در جهان] شکسته شود در ایران، اتفاق خواهد افتاد.»

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی دولت در جریان سفر یک روزه آقای احمدی نژاد به استان آذربایجان شرقی و بازدید از مناطق زلزله زده این استان، «بیش از سه هزار واحد مسکونی به زلزله‌زدگان تحویل داده شده‌است».

رییس جمهوری اسلامی ایران گفته است: «به رغم آسیب دیدن بیش از ۳۰۰ روستا در زلزله و گستردگی آنها در منطقه‌ای وسیع و آب و هوای ناسازگار، روند بازسازی‌ها بسیار خوب پیش رفته‌است.»

او ابراز امیدواری کرده است «همان طور که پیش‌بینی شده بود این روند به سرعت ادامه یابد به نحوی که تا پایان آبان‌ماه دیگر هیچ خانواده زلزله‌زده استان بدون خانه نماند.»

مردادماه امسال، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶٫۲ درجه در مقیاس ریشتر شهرستان اهر و زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶ ریشتر شهرستان ورزقان در استان آذربایجان شرقی را تکان داد.

این زمین‌لرزه‌ها، حدود ۳۰۰ کشته و بیش از دو هزار مجروح برجای گذاشت و به گفته حسن قدمی، رییس سازمان مدیریت بحران ایران، ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به بار آورد.

براساس گزارش نهادهای رسمی جمهوری اسلامی، زمین لرزه ۲۱ مرداد آذربایجان به بیش از ۱۷ هزار واحد مسکونی و ۱۲ هزار واحد دامی آسیب رساند.

با اینکه محمود احمدی‌نژاد از ثبت یک رکورد جهانی در بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان‌ شرقی خبر داده است، برخی از نمایندگان مناطق زلزله زده در مجلس شورای اسلامی، از روند بازسازی و رسیدگی به آسیب‌دیدگان زمین لرزه رضایت ندارند.

روزنامه «اعتماد»، چاپ تهران در شماره روز پنج شنبه، ۱۱ آبان ماه، خود با انتشار گزارشی میدانی از روستاهای منطقه ارسباران از ادامه چادرنشینی زلزله زدگان و گلایه‌های آنها خبر داده است.

با این حال احمد علیرضا بیگی، استاندار آذربایجان شرقی در گفت و گو با همین روزنامه، گفته که «سهل‌انگاری دستگاه های دولتی» را در روند بازسازی این مناطق قبول ندارد.

او روز سه شنبه، ۹ آبان، نیز در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا تاکید کرده بود که «۷۰ درصد عملیات بازسازی مناطق زلزله زده برای ساخت مسکن ثابت به مرحله ساماندهی رسیده‌است».

به گفته استاندار آذربایجان شرقی، «اسکان دائم زلزله‌زدگان تا آخر آبان‌ماه محقق می‌شود.»

مقام‌های دولتی، در حالی از روند مناسب بازسازی‌ها در این مناطق خبر می‌دهند که هفته گذشته مسوولان بنیاد مسکن با ساماندهی یک تور مطبوعاتی، خبرنگاران را به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی بردند تا آنها از نزدیک روند بازسازی این مناطق را ببینند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا تابش، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت و گوی مطبوعاتی خود با خبرنگاران در جریان همان سفر گفته بود: تمام منابع بانکی برای ۱۸هزار و ۵۰۰ واحد تامین شده و پرداخت دو میلیون وام بلاعوض به زلزله زدگان نیز، تامین شده‌است.

علیرضا تابش اعلام کرده که «حدود ۹ هزار و ۵۴۵ واحد تخریب بالای ۶۰ درصد داشتند و بازسازی آنها در دستور کار این بنیاد قرار گرفته‌است.»

به گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد» چاپ تهران، مسوولان بنیاد مسکن در همان تور مطبوعاتی ضمن تاکید بر اینکه این بنیاد متولی بازسازی مناطق زلزله زده، است جا به جا تاکید می‌کردند که این بنیاد یک نهاد دولتی محسوب نمی‌شود و نهادی عمومی است که تمام درآمدها و هزینه‌های خود را از طریق شرکت‌ها و کارخانه‌های زیرمجموعه اش تامین می‌کند و ردیف بودجه‌ای از بودجه‌های سالانه دولت ندارد.
XS
SM
MD
LG