لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

زندانیان زن به رئیس اوین: به خاطر هتک حرمت‌ها عذرخواهی کنید


علی اشرف رشیدی که پیشتر ریاست سازمان زندان‌های استان کرمانشاه را بر عهده داشت، چند ماه پیش به ریاست زندان اوین منصوب شده است.
علی اشرف رشیدی که پیشتر ریاست سازمان زندان‌های استان کرمانشاه را بر عهده داشت، چند ماه پیش به ریاست زندان اوین منصوب شده است.
گزارش‌ها حاکی است که ۳۳ زندانی سیاسی بند زنان اوین در اعتراض به نحوه بازرسی بدنی مأموران زندان که آن را مصداق «تعرض و هتک حرمت»‌ دانسته‌اند، در نامه‌ای به علی اشرف رشیدی، رئیس زندان اوین، خواستار عذرخواهی وی به دلیل این اقدام شده‌اند.

به گزارش ۱۱ آبان‌ماه وب‌سایت خبری کلمه که متن این نامه را در اختیار دارد، در این نامه با اشاره به این‌ که ۹ آبان‌ماه «تعداد زیادی» مأمور زن برای بازرسی به بند زنان زندانی سیاسی مراجعه کرده‌اند، آمده است: «چیزی که قابل گذشت نیست، رفتار وحشیانه بعضی از مأموران در بازرسی بدنی است که دور از شأن و مصداق بارز تعرض و هتک حرمت به شمار می‌آید.»

در این نامه که به امضای زندانیانی چون نسرین ستوده، فائزه هاشمی،‌ بهاره هدایت، شیوا نظر آهاری و ژیلا بنی‌یعقوب رسیده، اظهار شده است: «بدیهی است که زنان زندانی سیاسی از این پس اجازه چنین بازرسی‌های نا‌معمول و توهین‌آمیزی را نخواهند داد و مصرانه خواستار عذرخواهی مقامات مسئول، تعهد ایشان دربارهٔ عدم تکرار چنین رفتاری با زنان زندانی و عودت وسایل بازداشت شده به زندانیان یا به خانواده آنها هستیم.»

وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، پیشتر از «یورش نیروهای گارد حفاظت زندان» به بند زندانیان سیاسی زن خبر داده و اعلام کرده بود که ۹ تن از زندانیان سیاسی این بند در اعتراض به این اقدام، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

به گفته این وب‌سایت، «بهاره هدایت،‌ نازنین دیهیمی، ژیلا بنی‌یعقوب، ‌شیوا نظرآهاری، مهسا امرآبادی، حکیمه شکری، ژیلا کرم‌زاده مکوندی،‌ نسیم سلطان‌بیگی و راحله زکایی» افرادی هستند که اعتصاب غذا کرده‌‌اند.

در عین حال نسرین ستوده نیز از ۲۶ مهرماه در اعتراض به آن چه محدوديت‌ عليه خود و خانواده‌اش نامیده در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

عفو بین‌الملل ۱۱ آبان‌ماه در واکنش به این اقدام ضمن تأکید بر لزوم محفوظ ماندن زندانیان از هر گونه شکنجه و رفتار نامناسب، از مسئولان زندان خواست تا در خصوص اظهارات این زندانیان مبنی بر «رفتار تحقیرآمیز» مأموران زن زندان اوین تحقیق کند.

این سازمان بین‌المللی که مقر آن در لندن است همچنین تأکید کرد که زنان اعتصاب‌کننده زندانی باید به پزشک دسترسی داشته باشند.
XS
SM
MD
LG