لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

اعتصاب غذای ۱۰ زندانی سیاسی زن در ایران وارد ششمین روز خود شد


۱۰ زندانی سیاسی زن زندان اوین از ۹ آبان ماه در اعتراض به آن‌چه «هتک حرمت» از سوی ماموران زن خوانده‌اند، در اعتصاب به سر می‌برند.
۱۰ زندانی سیاسی زن زندان اوین از ۹ آبان ماه در اعتراض به آن‌چه «هتک حرمت» از سوی ماموران زن خوانده‌اند، در اعتصاب به سر می‌برند.
اعتصاب غذای ۱۰ زندانی سیاسی زن در اعتراض یه بدرفتاری‌های مأموران زندان اوین در حالی روز یکشنبه، ۱۴ آبان‌ماه وارد ششمین روز خود شد که طبق گزارش‌های منتشر شده، محبوبه کرمی، یکی از اعتصاب کنندگان به بهداری اوین منتقل شده است.

وبسایت خبری کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی که پیشتر تعداد زنان اعتصاب کننده را ۹ تن اعلام کرده بود،‌ ۱۳ آبان‌ماه اعلام کرد که محبوبه کرمی، از اعضای جبهه مشارکت نیز همزمان با این زنان از نهم آبان‌ماه دست به اعتصاب غذای تر زده است.

این وبسایت می‌افزاید: خانم کرمی که به سه سال حبس تعزیری محکوم شده، روز جمعه، ۱۱ آبان ماه بر اثر اعتصاب غذا دچار مشکل جسمی شده و به بهداری اوین منتقل شده است.

بهاره هدایت، نازنین دیهیمی، ژیلا بنی‌یعقوب، شیوا نظرآهاری، مهسا امرآبادی، حکیمه شکری، ژیلا کرم‌زاده مکوندی، نسیم سلطان بیگی، راحله ذکایی و محبوبه کرمی نهم آبان‌ماه، پس از هجوم ماموران زن به بند زنان زندان، در اعتراض به نحوه رفتار و تفتیش بدنی صورت گرفته از سوی این مأموران دست به اعتصاب غذا زدند.

این در حالی است که نسرین ستوده نیز از ۲۶ مهرماه در اعتراض به آن‌چه محدودیت علیه خود و خانواده‌اش نامیده، در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

۱۱ آبان‌ماه گزارش شد که ۳۳ تن از زندانیان سیاسی بند زنان اوین از جمله ۱۱ فرد مورد اشاره و فائزه هاشمی، در نامه‌ای به رییس زندان اوین، نحوه بازرسی بدنی مأموران زندان را مصداق «تعرض و هتک حرمت» خوانده و خواستار عذرخواهی وی به دلیل این اقدام شدند.

عفو بین‌الملل نیز روز ۱۱ آبان‌ماه ضمن تأکید بر لزوم محفوظ ماندن زندانیان از هر گونه شکنجه و رفتار نامناسب، از مسئولان زندان خواست تا در خصوص اظهارات این زندانیان مبنی بر «رفتار تحقیرآمیز» مأموران زن زندان اوین تحقیق کند.

مراجع مختلف بین‌المللی تا کنون بارها خواستار دیدار از زندان‌های ایران شده‌اند، امری که ایران همواره از قبول آن سرباز زده است.

۱۲ آبان‌ماه محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نیز در واکنش به درخواست احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران برای دیدار از زندان‌های ایران، گفت: «این گزارشگر ویژه سازمان ملل به جای فکر بازدید از زندان ایران، بهتر است چرخی هم در واشنگتن و پاریس و لندن بزند.»

در عین حال صادق لاریجانی، ریيس قوه قضاييه نیز ۱۰ آبان‌ماه گفته بود که ایران به هیات‌های خارجی اجازه بازدید زا زندان‌های ایران را نمی‌دهد.
XS
SM
MD
LG