لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

«ابهام» در زمان راه‌اندازی کامل نیروگاه بوشهر


نیروگاه بوشهر
نیروگاه بوشهر
وزیر نیروی ایران می‌گوید که تا یکی دو ماه آینده نیروگاه اتمی بوشهر به بهره‌برداری می‌رسد. این در حالی است طرف روس از احتمال تحویل این نیروگاه در بهار سخن گفته است.

خبرگزاری فارس روز پنجشنبه ۱۸ آبان ماه از قول مجید نامجو وزیر نیرو گزارش داد که راه‌اندازی کامل نیروگاه بوشهر یک تا دو ماه آینده انجام خواهد شد.

وی افزود: «تست‌های نهایی نیروگاه اتمی بوشهر به طور کامل انجام شده است و من فکر می‌کنم طی یکی دو ماه آینده این نیروگاه به طور کامل در مدار قرار بگیرد.»

خبرگزاری رویترز نیز روز پنجشنبه، طی گزارشی در همین زمینه نوشته است که تاخیر مجدد در راه‌اندازی نیروگاه با ظرفیت تولید کامل ۱۰۰۰ مگاوات برق در حالی است که روسیه دو ماه قبل اعلام کرد که نیروگاه بوشهر با ظرفیت کامل راه‌اندازی شد، اما یک ماه بعد، دوباره اعلام کرد که نیروگاه تا بهار سال آینده در مدار تولید کامل برق قرار خواهد گرفت.

این گزارش با اشاره به تاریخ‌های گوناگونی که از طرف روسیه برای راه‌اندازی کامل بوشهر عنوان شده، می‌افزاید که شرکت نیائپ روسیه، اپراتور سازنده این نیروگاه ماه گذشته اعلام کرد که نیروگاه تا ماه مارس (بهار) سال آینده میلادی با ظرفیت تولید کامل تحویل ایران خواهد شد، در حالی که مقامات روسیه قبلا گفته بودند این کار تا پایان سال جاری میلادی، حدود ۴۲ روز دیگر، اتفاق خواهد افتاد.

سپس رویترز می‌نویسد که والری لیمارنکو رئیس شرکت نیائپ نیز ماه گذشته به خبرگزاری اینترفکس روسیه گفت که «برای اینکه همه چیز در مجرای درست خود عمل کند، ما چندین تصمیم مهندسی فنی اتخاذ کردیم که بر اساس آن در تاریخ تحویل نیروگاه بوشهر به ایران تغییراتی به عمل آمد». وی توضیحات بیشتری درباره ماهیت و علت تصمیم‌های مهندسی فنی، همچنین تاریخ نهایی تحویل نیروگاه نداد.

شرکت روسی نیائپ، بخشی از شرکت روس اتم، مسئولیت طراحی نیروگاه، ساخت و انجام تست‌های ایمنی را دارد و یکی از پروژه‌هایش نیروگاه اتمی بوشهر است.

این گزارش با استناد به گفته‌ مجید نامجو، در ادامه می‌افزاید که وزیر نیروی ایران علت تاخیر مجدد در بهره‌برداری از این نیروگاه با ظرفیت کامل را توضیح نداده است.

تاخیر در راه‌اندازی صددرصدی نیروگاه بوشهر در حالی است که ۱۱ شهریور ماه سال جاری، یک سال بعد از راه اندازی این نیروگاه با ظرفیت تولید ۶۰ درصدی برق، محمد احمدیان معاون نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد این نیروگاه برای نخستین بار به ظرفیت اسمی ۱۰۰ درصدی خود رسیده و مورد آزمایش قرار گرفته است.

معاون نیرگاه اتمی بوشهر در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت: «روز پنجشنبه ۹ شهریور ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه برای اولین‌بار نیروگاه اتمی بوشهر به ظرفیت نامی خود دست یافت و نیروگاه قدرت هزار مگاوات را تجربه کرد و به شبکه سراسری متصل شد».

همزمان با اظهارات آقای احمدیان، خبرگزاری ریانوستی روسیه نیز گزارش داده بود که ولادیمیر پاولوف معاون شرکت شرکت «نیائپ» روسیه گفت: «در حال حاضر نیروگاه اتمی بوشهر همانطوری که برنامه‌ریزی شده بود، با ظرفیت صدردصد خود راه‌اندازی شده است. این نیروگاه طی یک ماه و نیم تا دو ماه مراحل گوناگون کار را سپری کرده و سپس سند تحویل مقدماتی امضا خواهد شد».

رویترز می‌نویسد که «ظن آن می‌رود که روسیه با تاخیرهای پیاپی در راه‌اندازی کامل نیروگاه بوشهر، به این پروژه بعنوان یک اهرم دیپلماسی نگاه می‌کند».

ایران در سال ۱۹۷۴ قرارداد احداث دو واحد نیروگاه اتمی آب سبک هر کدام با قدرت حدود یک هزار و ۲۹۰ مگاوات با شرکت آلمانی زیمنس منعقد کرد.

قرار بود که نخستین واحد نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۹۸۰ راه اندازی شود و دومین واحد یک سال بعد در سال ۱۹۸۱ وارد مدار شبکه برق ایران بشود.

وقوع انقلاب باعث قطع همکاری شرکت آلمانی با ایران شد و این شرکت کار‌شناسان خود را از ایران خارج کرد. نیروگاه اتمی بوشهر در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق، هفت بار مورد حمله هوایی قرار گرفت و خسارت‌های زیادی به این نیروگاه وارد شد.

ایران در سال ۱۹۹۵ طی قراردادی به ارزش حدود یک میلیارد دلار کار تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر را به روسیه واگذار کرد.

طبق این قرارد داد، روسیه می‌بایست کار ساخت نیروگاه اتمی را تا در سال ۱۹۹۹ پایان برساند که بار‌ها به تعویق افتاد.
XS
SM
MD
LG