لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

ائتلاف تازه مخالفان بشار اسد یک روحانی را به رهبری خود برگزید


معاذ الخطیب (نفر اول از سمت راست)، رهبر ائتلاف جدید اپوزیسیون سوریه است.
معاذ الخطیب (نفر اول از سمت راست)، رهبر ائتلاف جدید اپوزیسیون سوریه است.
گروه‌های مختلف اپوزیسیون سوریه پس از چهار روز گفت‌وگو، روز یک‌شنبه ۲۱ آبان موفق شدند تا یک ائتلاف فراگیر را تشکیل داده و به اتفاق کامل آراء یک فرد را به عنوان رهبر ائتلاف تازه برگزینند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبر این ائتلاف تازه، مُعاذ الخطیب نام دارد که پیش نماز پیشین مسجد اموی دمشق است که سه ماه پیش از سوریه خارج شده و به عنوان چهره‌ای میانه‌رو شناخته می‌شود.

بنا بر این گزارش، گروه‌های مخالف بشار اسد پس از چهار روز گفت‌وگو در دوحه قطر تصمیم گرفتند تا با امضای یک توافقنامه ۱۲ ماده‌ای، به‌اتفاق ائتلاف جدیدی را به نام «ائتلاف ملی برای نیروهای مخالف و انقلاب سوریه» تشکیل دهند و از میان مخالفان برجسته حکومت، دو معاون نیز به نام‌های ریاض سیف و سهیر الاتاسی برای رهبر این ائتلاف برگزینند.

محمود الحمزه، سخنگوی این ائتلاف، روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت که تمامی گروه‌های حاضر در دوحه توافق کرده‌اند تا با رژیم بشار اسد مذاکره‌ای نداشته باشند و افزود که این ائتلاف به دنبال «براندازی» حکومت اسد است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده به سرعت پشتیبانی خود از این ائتلاف را ابراز کرده و مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص گفته‌است: «ما مشتاق حمایت از ائتلاف ملی هستیم و این ائتلاف مسیری را می‌پیماید که به پایان حکومت خونین بشار اسد می‌انجامد و آینده‌ای صلح‌آمیز، عادلانه، و دموکراتیک را نوید می‌دهد، آینده‌ای که شایسته مردم سوریه‌است.»

بریتانیا و فرانسه نیز حمایت خود را از ائتلاف جدید ابراز کرده‌اند و خبرگزاری رویترز خبر می‌دهد که معاذ الخطیب هم‌اینک عازم قاهره شده تا با کشورهای عضو اتحادیه عرب در مورد حمایت شان از این ائتلاف تازه به گفت‌وگو بنشیند.

دست‌یابی گروه‌های مخالف به این توافق در میان افزایش نگرانی‌های غرب نسبت به سرایت خشونت‌های سوریه به کشورهای هم‌جوار و به ویژه اسرائیل صورت می‌گیرد.

روز دوشنبه خمپاره‌هایی که در درگیری‌های سوریه پرتاب شده‌بود به محلی در نزدیکی یک پایگاه نظامی اسرائیلی در بلندی‌های جولان اصابت کرد و ارتش اسرائیل در همین روز اعلام کرد که «به تلافی» این اقدام، اسرائیل نیز با شلیک تانک، توپخانه‌های سوری را مستقیماً هدف قرار داده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک منبع ارتش اسرائیل با ذکر این مطلب در مورد خسارات شلیک‌های اسرائیل توضیحی نداد اما افزود که «به هرگونه شلیک دیگر از سوی سوریه به مناطق مورد کنترل اسرائیل به‌شدت پاسخ داده می‌شود.»

در همین حال خبر می‌رسد که هواپیماهای جنگی سوریه مواضع مخالفان دولت را در شهر رأس‌العین که با ترکیه هم‌مرز است هدف قرار داده و دست‌کم شش نفر را کشته‌اند.

در هفته‌های اخیر شلیک خمپاره از سوی نیروهای سوریه به طرف ترکیه، تبادل آتش میان نظامیان دو کشور را دربر داشته است.
XS
SM
MD
LG