لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۴

مرگ نوجوان دزفولی بر اثر «کمبود دارو»؛ هشدار کانون هموفیلی درباره تحریم‌ها


یک بیمارستان در اراک، ایران
یک بیمارستان در اراک، ایران
مدیرعامل کانون هموفیلی ایران خبر داده است که یک نوجوان مبتلا به هموفیلی در جنوب‌غربی ایران به خاطر کمبود دارو جان خود را از دست داده است. او تحریم‌ها علیه ایران را عامل کمبود شدید دارو دانسته است.
به گزارش خبر آنلاین، منوچهر ۱۵ ساله که در ایلات و عشایر نزدیک شهرستان دزفول زندگی می‌کرد، پس از آنکه در کوهستان دچار حادثه شد، چون دارویی در خانه نداشت، راهی بیمارستان شد اما برای نجات‌دادن جان او دیر شده بود و این نوجوان جان خود را از دست داد.
هموفیلی نوعی اختلال ارثی است که بر اثر آن، خون در محل بریدگی بند نمی‌آید. مبتلایان به این اختلال باید برای انعقاد خون خود از دارو استفاده کنند.

احمد قویدل، مدیرعامل کانون هموفیلی ایران، ضمن ابراز تاسف از مرگ این نوجوان دزفولی، تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران را علت این کمبود بر شمرده و گفته است: «هم‌اکنون ذخایر دارویی بیماران هموفیلی رو به پایان است و یا در بسیاری از موارد نیز پایان یافته است.»
خبرآنلاین گزارش داده است که کمبود اقلام دارویی در ایران، سلامت بیماران در کشور به خصوص بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص را تحت‌الشعاع قرار داده است و حتی منجر به فوت تعدادی از این بیماران شده است.
آقای قویدل گفته است: «کانون هموفیلی ایران معتقد است آمریکا و اتحادیه اروپا در پشت مصوبه بی‌خاصیتی که طی آن دارو و غذا در زمره اقلام تحریم نیست پنهان شده‌اند.»
مدیر کانون هموفیلی ایران درباره معافیت واردات دارو در تحریم‌ها گفته است: «در عمل این یک ادعای پوچ و بی‌اساس است، چرا که وقتی غرب بانک‌های ما را تحریم می‌کنند، واردات و مناسبات اقتصادی در بازار دارو دچار مشکلات اساسی می‌شود.»

تحریم‌های شدید اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران به منظور مقابله با برنامه هسته‌ای ایران وضع شده‌اند. کشورهای غربی، تهران را متهم می‌کنند که در پی برنامه هسته‌ای نظامی است اما ایران همواره این اتهام را رد کرده است.
بیماری‌های خاص
پیش از این فاطمه ‌هاشمی، رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص که از جمله با امور مبتلایان به هموفیلی در ارتباط است، گفته بود به خاطر تحریم‌ها تهیه دارو برای بیماران خاص با مشکل مواجه شده است.

خانم هاشمی روز ۲۵ مهرماه گفته بود که همه این مشکلات در واردات دارو «ریشه در تحریم بانکی و سختی در انتقال ارز دارد».
رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص می‌گوید که این دارو‌ها مصارف دیگری ندارند و با جان مردم سر و کار دارد.
با تشدید تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران و فشار بر بانک‌های بین‌المللی برای توقف مبادلات مالی با ایران، کمبود ارز و همچنین مشکلات نقل و انتقال پول در ایران بحران‌ساز شده است.
در این باره روزنامه تهران امروز نیز در گزارشی از کمبود دارو برای «بیش از ۲۰ هزار بیمار تالاسمی و صف‌های طولانی‌ در مقابل داروخانه‌ها» خبر داده بود و نوشته بود که ماه‌هاست بیماران تالاسمی کمتر از میزان مورد نیاز خود دارو مصرف می‌کنند.
مجید آراسته، رئیس انجمن تالاسمی ایران، در گفت‌وگو با این روزنامه با «غیرانسانی» خواندن تاثیر تحریم‌ها روی دارو، به تهران امروز گفته بود: «همه جوامع بین‌المللی می‌دانند که تحریم‌ها نباید شامل دارو و غذا شود اما وقتی بانک تامین‌کننده ارز را تحریم می‌کنند چطور می‌شود دارو وارد کرد؟»
خبرگزاری رویترز هفت ماه پیش در فروردین ۹۱ در گزارشی نوشت که شرکت‌های آمریکایی از شرکت عظیم داروسازی «مرک‌اند کو» گرفته تا شرکت‌های کوچک تولید پوشک، برای دریافت بدهی خود از بازرگانان ایرانی از بابت فروش اقلام دارویی و دیگر کالاهای ضروری بشردوستانه با مشکل مواجه شده‌اند.

گزارش سازمان ملل
دبیرکل سازمان ملل در روز ۱۴ مهرماه دشواری صادرات دارو به ایران را گوشزد کرده و گفته بود: شماری از گروه‌ها و فعالانی که در ارتباط با کمک‌های بشردوستانه در ایران فعالیت می‌کنند از مجموعه افزایش تورم و بهای قیمت کالا‌ها به همراه تحریم‌ها بر زندگی مردم عادی ابراز نگرانی کرده‌اند.
به گفته بان گی مون، «حتی شرکت‌هایی که مجوز لازم برای صادرات غذا و دارو به ایران را دریافت کرده‌اند، برای یافتن بانک‌های واسطه به منظور انجام نقل و انتقالات مالی با مشکل مواجه هستند. و به همین دلیل دارو‌ها برای درمان بیماری‌ها مختلف کمیاب شده‌اند، از جمله داروهایی مانند داروهای ضد سرطان، ناراحتی قلبی و تنفسی.»

اظهارات رئیس جمهوری فرانسه
دو هفته پیش ۱۱ آبان رییس جمهوری فرانسه گفت که تحریم‌ها آثار بدی بر زندگی مردم ایران داشته است.
آقای اولاند در جریان در کنفرانس مشترکی که با نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو داشت، تصریح کرد: ما می‌توانیم تاثیر مستقیم تحریم‌ها را بر مردم ببینیم. من متاسفم که مردم ایران باید تبعات تحریم‌ها را تحمل کنند.

واکنش خزانه‌داری آمریکا

در همین حال دو هفته پیش ۱۲ آبان یک مقام وزارت خزانه‌داری در دولت باراک اوباما اعلام کرد که ایالات متحده از شدت قوانین محدودکننده فروش دارو به ایران کاسته است.
سخنگوی «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» در وزارت خزانه‌داری آمریکا به روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز گفت که این وزارت‌خانه از ماه اکتبر، تغییراتی در قوانین مربوط به صادرات دارو و غذا به ایران اعمال کرده تا از بار تشریفات اداری فروش اقلام خاصی از غذا و دارو به ایران بکاهد.

در همین حال مقام‌های آمریکایی هفته پیش ۱۶ آبان گفتند که قانون‌گذاران این کشور در حال تنظیم بسته تحریمی جدیدی علیه ایران هستند که در صورت تصویب، دایره تجارت غیرنفتی ایران را با محدودیت شدیدتری روبه‌رو می‌کند.
در این بسته تحریمی جدید، تمامی دارایی‌های جمهوری اسلامی در خارج از ایران و همچنین صادرات کالاهای خارجی به ایران هدف قرار می‌گیرد. بر این اساس بانک‌هایی که در این راستا نقل و انتقالات مالی‌ به نفع ایران انجام می‌دهند، در صورت دوام همکاری خود با ایران، در فهرست سیاه آمریکا قرار می‌گیرند.
انتقاد از «بی‌تدبیری» مقام‌های دولتی
دو روز پیش، ۲۱ آبان، یک نماینده مجلس شورای اسلامی هشدار داده بود که ذخایر دارویی ایران «تا دو ماه دیگر به اتمام می‌رسد».
رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران، وضعیت دارو در ایران را «بحرانی» توصیف کرده و گفته بود: «بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت و درمان، انبارهای دارویی باید برای شش ماه آینده کشور ذخیره داشته باشد، اما گزارش‌های سازمان غذا و دارو نشان دهنده ناکافی بودن ذخایر دارویی بوده، به گونه‌ای که هم اکنون تنها برای دو ماه آینده دارو باقی مانده است.»
در پی بحران ارزی ادامه‌دار در ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران کالاهای وارداتی را برای دریافت ارز به نرخ مرجع دولتی یعنی ۱۲۲۶ تومان، اولویت‌بندی کرده است که دارو و اقلام وابسته به آن در فهرست اولویت دوم قرار گرفته‌اند.
با وجود این در روزهای گذشته گزارش‌هایی منتشر شد که حاکی از آن بود بخشی از ارز این بخش، خرج «واردات خودروهای لوکس» شده است.
مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران نیز گفته است که نمی‌داند ارز مرجع اختصاص‌یافته برای دارو کجا مصرف شده است.
در همین رابطه، حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت مجلس، شامگاه جمعه ۱۹ آبان، در تلویزیون دولتی ایران انتقاد‌ها را متوجه «بی‌تدبیری» مقام‌های جمهوری اسلامی کرد و گفت در شرایط فعلی حتی نخ جراحی هم در بیمارستان‌ها به سختی پیدا می‌شود.

کمبود شیر خشک

گزارش‌هایی نیز از کم‌یاب‌شدن شیر خشک برای نوزادان در بازار ایران حکایت می‌کنند. کمبود شیر خشک به‌خصوص سبب مشکلاتی برای نوزادانی شده که مشکلاتی از جمله اسهال دارند و باعث شده در مواردی این نوزادان در بیمارستان بستری شوند.
XS
SM
MD
LG