لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۴

کميسيون امنيت ملی مجلس درباره مرگ ستار بهشتی گزارش داد


ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نويس به هنگام مرگ ۳۵ سال داشت.
ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نويس به هنگام مرگ ۳۵ سال داشت.
کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، ۲۴ آبان، گزارش مقدماتی خود درباره مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نويس منتقد حکومت ايران، را ارائه کرد و همزمان فرمانده نیروی انتظامی گفته که اگر در این زمینه قصوری شده باید آن برخورد کرد.

در اين گزارش کوتاه که به بازداشت آقای بهشتی توسط پليس سايبری ايران (فتا) و مرگ او در بازداشتگاه اشاره شده است، از قوه قضاييه ايران خواسته ‌شده است که «در صورت احراز تخلف با عناصر متخلف برخورد قانونی» کند.

بر اساس اين گزارش، کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد اصل موضوع فوت ستار بهشتی «نيازمند بررسی دقيق و جدی» است و از اين رو يک قاضی «باتجربه، دارای درجه ممتاز قضايی و عضو کميسيون امنيت ملی» مامور رسيدگی به اين پرونده خواهد شد.

کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی در گزارش خود همچنين اعلام می‌کند که در انتظار اعلام نتايج آزمايش‌های پزشکی قانونی دراين‌باره است و هنوز اين نتايج اعلام نشده است.

گزارش اين کميسيون در حالی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد که در روزهای قبل، برخی از اعضای کميسيون امنيت ملی به صورت تلويحی مرگ ستار بهشتی را معلول عوامل طبيعی ذکر کردند.

محمدحسن آصفری، عضو اين کميسيون روز سه‌شنبه، ۲۳ آبان، گفت: «هيچ اثر ضربه يا خوراندن چيزی که سبب فوت ستار بهشتی وبلاگ نويس شده باشد، وجود ندارد و پزشکی قانونی،‌ ايست قلبی را دليل مرگ اعلام کرده است.»

علاءالدين بروجردی، ریيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی نيز ادعا کرده است که تحقيقات اوليه نشان می‌دهد آثار ضرب و شتم در بدن بهشتی وجود ندارد.

گفته می‌شود مرگ آقای ستار بهشتی در زندان بر اثر شکنجه بوده است. وب سايت خبری «کلمه» نزدیک به مخالفان، در همين راستا تصوير شکايتنامه‌ای منسوب به ستار بهشتی را منتشر کرده که در مدت بازداشت نگاشته شده است. او در اين شکايتنامه از ضرب و شتم خود توسط نيروهای پليس فتا خبر می‌دهد.

در همين حال روز دوشنبه غلامحسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاييه نيز علائم کبودی بر بدن آقای ستار بهشتی را تاييد کرد.
آقای اژه‌ای روز دوشنبه اظهار داشت: «پزشکی قانونی نظريه‌ای مفصلی داده است که در آن اعلام شده است پنج جای بدن اين فرد از جمله ساق پا، دست، پشت کتف و يکی از ران‌هايش دارای علامت کبودی است.»

مواجهه نمايندگان مجلس با واقعه مرگ ستار بهشتی

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌ها، مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه شاهد واکنش انفرادی برخی از نمايندگان به موضوع مرگ ستار بهشتی نيز بود.
خبرگزاری مهر می‌نويسد، احمد بخشايشی نماينده مردم اردستان با اعلام تذکری در صحن علنی مجلس گفت: «مسئله‌ای در کشور اتفاق افتاده. برخی می گويند مرگ است و برخی اعتقاد دارند قتل است.»

او افزود: «در دنيا به زندانی سياسی احترام می گذارند. نبايد زندانی سياسی عمودی به بازداشتگاه برود و افقی برگردد.»

آقای بخشايشی اما گزارش‌های رسانه‌های خارجی دراين‌باره را به «شانتاژهای خارجی» تعبير کرد و گفت که مسئله مرگ ستار بهشتی «نبايد باعث زير سئوال رفتن شخصيت حقوقی پليس شده و پای نظام و رهبر انقلاب نوشته شود».

ابراهيم نکو نماينده ديگری بود که امروز در مجلس شورای اسلامی نسبت به اين اتفاق و اخبار مربوط به آن موضع‌گيری کرد.

به گفته اين نماينده شهرستان رباط کريم، «نبايد به واسطه مرگ يک وبلاگ‌نويس نظام را زير سئوال» برد.

آقای نکو اضافه کرد: «دوستان چطور به خود جرات می‌دهند که اين حرف‌‌ها را بزنند؟ در کشورهای غربی هر روز اين اتفاقات می‌افتد اما آب از آب تکان نمی‌خورد.»

پيش از اين احمد توکلی ضمن آن که موضوع مرگ ستار بهداشتی را برای اولين بار در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد، از قوه قضاييه و وزارت امور خارجه ايران خواست که سکوت خود را دراين‌باره بشکنند.

او گفت: «دولت‌های خارجی در اين باره غوغا به پا کردند. چرا وزارت خارجه و دستگاه قضايی در اين خصوص توضيح نمی‌دهند، مرگی اتفاق افتاده و بايد توضيح داده شود.»

اشاره آقای توکلی درباره «دولت‌های خارجی» به موضع‌گيری ويکتوريا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه ايالات متحده در اين ‌باره باز می‌گردد.

خانم نولاند روز جمعه، ۱۹ آبان، ضمن ابراز همدردی با خانواده آقای ستار بهشتی، او را «يکی از هزاران قربانی خشونت و سرکوب جمهوری اسلامی» دانست.

فرمانده نيروی انتظامی: با مقصران برخورد می‌کنيم

واقعه مرگ ستار بهشتی در زندان، واکنش فرماندهان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را نيز در پی داشته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی روز چهارشنبه، ۲۴ آبان، گفت: «پرونده اين وبلاگ‌نويس در دادسرا است و چون رياست قوه قضاييه دستور رسيدگی ويژه به آن را صادر کرده، ما نيز در نيروی انتظامی برای مشخص‌ شدن ابعاد اين پرونده با قوه‌قضاييه همکاری داريم.»

او افزود: «ماموران مورد نظر در حال حاضر در اختيار دادسرا برای بازجويی هستند و اگر به نتيجه‌ای برسيم که قصوری بوده، با مقصران آن برخورد قاطع و قانونی را به عمل خواهيم آورد.»

احمد رادان، جانشين فرماندهی نيروی انتظامی ايران نيز روز گذشته از تشکيل تيمی توسط نيروی انتظامی برای بررسی واقعه مرگ ستار بهشتی خبر داد.

آقای رادان، ضمن اظهار تاسف از مرگ ستار بهشتی در زندان گفت: «اگر در درون نيروی انتظامی قصوری باشد و تيم تحقيق به اين نتيجه برسد به شدت با مقصران حادثه برخورد خواهد شد و اين نيروی انتظامی در اين خصوص تعارف ندارد.»

پيش از اين، وبسايت خبری «شبکه ايران» از بازداشت سه متهم در رابطه با مرگ آقای بهشتی خبر داده بود.

بر اساس اين گزارش، متهمان مسئولان بازجويی از ستار بهشتی بوده‌اند که «بازداشت و تحويل دادسرای نيروهای مسلح» شده‌اند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نيز روز سه شنبه اظهار داشت که چند تن در رابطه با اين پرونده بازداشت شده‌اند، اما او به تعداد متهمان و مقام آنها اشاره‌ای نکرد.

ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نويس به هنگام مرگ ۳۵ سال داشت. او روز ۹ آبان به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت در شبکه اجتماعی و فيس بوک» بازداشت شد و روز ۱۳ آبان در بازداشتگاه نیروی انتظامی درگذشت.
XS
SM
MD
LG