لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

ابراز امیدواری سعید جلیلی برای از سرگیری مذاکرات هسته ای


سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز چهارشنبه، ۲۴ آبان ماه، در دیدار با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، ابراز امیدواری کرد که «۱+۵ هرچه سريع‌تر به ميز گفت‌وگوها بازگردد و برای چهار ماه تاخير خود در از سرگيری گفت‌وگوها پاسخ مناسب داشته باشد.»

به گزارش خبرگزاری ايسنا، سعيد جليلی افزود: «اميدواريم ۱+۵ با پاسخی مبتنی بر تامين حقوق ايران، برگزاری هرچه سريع‌تر گفت‌وگوها را شکل دهد.»

سخنان آقای جلیلی در حالی بیان می شود که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه در نخستین نشست مطبوعاتی خود پس از پیروزی در انتخابات گفت: «در ماه‌های آینده دست به تلاش تازه‌ای برای حل دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای ایران خواهد زد.»

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، نیز با بیان اینکه مدت زمان زیادی از مذاکرات هسته ای ایران با شش قدرت جهانی در مسکو گذشته، ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری میلادی، این گفت و گوها از سر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، معاون وزیر خارجه روسیه همچنین مخالفت مسکو را با تحریم های یکجانبه علیه تهران اعلام کرد.

وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که آقای ریابکوف در تهران با مقامات ایرانی در مورد چشم انداز مذاکرات هسته ای تهران با شش قدرت جهانی گفت و گو کرده است.

آخرین دور از مذاکرات ایران و ۱+۵ در ماه ژوئن امسال در مسکو برگزار شد که نتیجه‌ ملموسی نداشت.

از آن هنگام تاکنون، سعید جلیلی و کاترین اشتون یک بار در ترکیه دیدار کردند و اتحادیه اروپا هم حلقه تحریم‌های خود را علیه ایران تنگ‌تر کرد.

اتحادیه اروپا و آمریکا پس از مذاکرات مسکو چند بار اعلام کردند که ایران باید به میز مذاکرات بازگردد اما مقام‌های ایرانی و از جمله آیت‌الله خامنه‌ای با رد این نظر گفتند که ایران هیچگاه میز مذاکرات را ترک نکرده است.

غربی‌ها خواهان این هستند که ایران به ویژه غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تاسیسات فردو را متوقف کند.

پیش از این شماری از مقام‌های ایرانی و از جمله علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، گفته بودند که اگر سوخت رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تامین شود، غنی‌سازی ۲۰ درصدی قابل بررسی است.

غربی‌ها همچنین خواستار آن هستند که ایران همکاری‌ خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گسترش دهد. آژانس در ماه‌های اخیر به ویژه چندین بار درباره فعالیت‌های محوطه پارچین ابراز نگرانی کرده و خواستار بازدید از آن شده است.

ایران متهم شده که احتمالا در این محوطه فعالیت‌‌هایی درباره ماشه انفجاری بمب اتمی انجام داده است. ایران این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید طبق پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی، این حق را دارد که به آژانس اجازه بازدید از پارچین را ندهد.

با این حال همان طور که در قعطنامه‌های شورای امنیت نیز درج شده، غربی‌ها از ایران می‌خواهند پروتکل‌های الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا کند که در این صورت بازرسان اختیارات بیشتری برای بازرسی‌ خواهند داشت.
XS
SM
MD
LG