لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

پرونده کهریزک بعد از سه سال؛ «تحقیقات ادامه دارد»


مراسم دومین سالگرد جانباختگان کهریزک، تیر ۱۳۹۰ - تهران
مراسم دومین سالگرد جانباختگان کهریزک، تیر ۱۳۹۰ - تهران
سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بعد از سه سال که از جان‌باختن شماری از معترضان در بازداشتگاه کهریزک می‌گذرد، در اطلاعیه‌ای گفته است رسیدگی به اتهامات متهمان این پرونده ادامه دارد.

خبرگزاری مهر نوشته است این سازمان که رسیدگی به پرونده کهریزک به آن واگذار شده، این اطلاعیه را در واکنش به موضع‌گیری‌های اخیر شماری از چهره‌های سیاسی منتشر کرده که با اشاره به جان‌باختن ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس و فعال کارگری در بازداشت، گفته بودند اگر با خاطیان کهریزک برخورد شده بود، این اتفاق برای آقای بهشتی نمی‌افتاد.
بر اساس گزارش‌ها، ستار بهشتی، ۳۵ ساله، در تاريخ نهم آبان ماه در منزلش توسط پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات، موسوم به پليس فتا، به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت در شبکه اجتماعی و فيس بوک» بازداشت شده و در زندان بر اثر شکنجه درگذاشته است. برخی گزارش‌ها نيز از قول روابط عمومی بهشت زهرا، حاکی از دفن او در رباط کريم تهران است.
این خبر در دو هفته گذشته موجب اعتراض گسترده دولت‌های خارجی و سازمان‌های حامی حقوق بشر و همچنین واکنش شماری از نمایندگان مجلس ایران شده و نهایتا کمیته‌ای در مجلس برای رسیدگی به مرگ این وبلاگ‌نویس و فعال کارگری تشکیل شده است.
سازمان قضایی نیروهای مسلح درباره پرونده کهریزک گفته است که این پرونده دو بخش داشته و این سازمان با یکی از این دو بخش پرونده یعنی بخش مرتبط با نیروی انتظامی «برخورد قضایی کرد و پرونده مربوط به این بخش در موقع مقتضی رسیدگی شد و احکام صادره نیز به اطلاع عموم رسید».

احتمالا بخش دیگر مورد اشاره سازمان قضایی نیروهای مسلح، نحوه برخورد با خاطیان در قوه قضاییه جمهوری اسلامی است.
این سازمان اعلام کرده که درباره سه نفر از بازداشت‌شدگان جان‌باخته در کهریزک، محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر و محمد کامرانی، در نهایت دادسرای نظامی تهران برای ۳ نفر از متهمان شاغل در بازداشتگاه کهریزک به اتهام مشارکت در ایراد ضرب و جرح منجر به قتل عمد سه نفر، درخواست مجازات کرده بود که در دادگاه نظامی یک تهران، دو نفر از این سه متهم به قصاص نفس محکوم شدند و ۹ متهم دیگر حسب اتهامات منتسب به آنان، به تحمل حبس، پرداخت دیه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزیری محکوم شدند.

این اطلاعیه می‌گوید در عین حال یکی از متهمان به دلیل «عدم احراز جرم»، از اتهامات وارده تبرئه شد.

سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران تاکید کرده که این حکم صادر شده، هنوز «غیرقطعی» است و پس از طی مراحل قانونی به مرحله اجرا درخواهد آمد.

این اطلاعیه همچنین یادآوری کرده است که خانواده سه جان‌باخته کهریزک، دو محکوم به قصاص را بخشیده‌اند اما در عین حال به «جنبه عمومی جرم» آنان اقدام رسیدگی و مجازات صادر می‌شود.

بازداشتگاه کهریزک که محل نگهداری شمار زیادی از معترضان بازداشت‌شده پس از انتخابات دهم ریاست‌ جمهوری بود به دنبال افشای بدرفتاری، مرگ برخی از بازداشت‌شدگان و شکنجه آنها، به دستور رهبر جمهوری اسلامی به دلیل «غیراستاندارد» بودن تعطیل شد.
به دنبال انتشار خبر کشته‌شدن محسن روح‌الامینی، فرزند عبدالحسین روح‌الامینی، از مشاوران انتخاباتی محسن رضایی، در این بازداشتگاه، آیت‌الله خامنه‌ای در مرداد سال ۱۳۸۸ دستور تعطیلی این بازداشتگاه را صادر کرد.
«اگر با متهمان کهریزک برخورد می‌شد»
۲۳ آبان یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره جان‌باختن ستار بهشتی در بازداشت گفته بود که «اگر با ماموران و قضات متخلف در ماجرای کهریزک در سال ۸۸ برخورد می‌شد، امروز شاهد این اتفاق تلخ نبودیم».

محمد دهقان، عضو هیات رئیسه و عضو کمیسیون قضایی مجلس ضمن اشاره به پرونده کهریزک، گفته بود نیروی انتظامی ایران در گذشته هم رفتارهایی داشته که «منجر به مخدوش‌شدن آبرو»ی جمهوری اسلامی و «سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه» شده است.

آقای دهقان گفته بود: «اگر با برخی از قضات متخلف در مورد کهریزک و برخی دیگر از موضوعات برخورد قضایی محکمی صورت می‌گرفت و به متهمان در همین خصوص توسط برخی دولتمردان جایزه داده نمی‌شد امروز این اتفاق تلخ رخ نمی‌داد».

اشاره این عضو هیئت رئیسه مجلس ایران از «جایزه» به متمهان پرونده کهریزک، به انتصاب سعید مرتضوی در دولت محمود احمدی‌نژاد به سمت ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا در تابستان ۸۸ و درست پس از مطرح‌شدن پرونده کهریزک است.

از سعید مرتضوی که در زمان این اتفاق، دادستان کل تهران بود، به عنوان «متهم ردیف اول» در پرونده وقایع بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸ نام برده می‌شود.
سعید مرتضوی اخیرا در ماه‌های گذشته به سمت ریاست صندوق تامین اجتماعی منصوب شد که اعتراض نمایندگان مجلس و شاکیان پرونده کهریزک را در پی داشت اما نهایتا این اعتراض که حتی با تهدید مجلس برای استیضاح وزیر رفاه جدی شده، بی‌اثر ماند و سعید مرتضوی در سمت خود باقی مانده است.

سعید مرتضوی، حسن حداد و علی‌اکبر حیدری‌فرد سه مقام قضایی هستند که در ارتباط با پرونده کهریزک از مقام قضایی خود تعلیق شده‌اند.

در حالی که اطلاعیه اخیر سازمان قضایی نیروهای مسلح به بخش مرتبط با نیروی انتظامی اشاره دارد، خبرسازترین بخش این پرونده آن صفحاتی است که به قوه قضاییه و دادستان وقت تهران سعید مرتضوی باز می‌گردد.

آن طور که در گزارش کمیته ویژه مجلس درباره کهریزک آمده است، بازداشت‌شدگان ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ «با دستور و اصرار» سعید مرتضوی به بازداشتگاه کهریزک انتقال یافته‌اند.
خردادماه امسال پدر یکی از قربانیان حادثه کهریزک گفته بود دادسرای کارمندان تهران اعلام کرده است که تا اوایل تیرماه کیفرخواست سعید مرتضوی در ارتباط با پرونده کهریزک صادر خواهد شد.
به گزارش ۱۰ خردادماه خبرگزاری مهر، پدر محمد کامرانی، از قربانیان کهریزک، گفت: «اخیرا حیدری فرد، معاون مرتضوی و یکی از متهمان پرونده، بازداشت شده است و دادسرا هم قول داده است که تا پایان این ماه و یا اوایل ماه آینده کیفرخواست سعید مرتضوی صادر می‌شود.»
با این حال هنوز خبر دیگری درباره ادامه این روند قضایی منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG