لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۴

اوج‌گیری تنش میان غزه و اسرائیل؛ پرتاب راکت به سوی بیت‌المقدس و ‌تل‌آویو


 غزه روز جمعه
غزه روز جمعه
در حالی که عملیات نظامی اسرائیلی «ستون ابر» علیه تشکل‌های مسلح فلسطینی در غزه و حملات متقابل فلسطینی‌های مسلح علیه اسرائیل روز جمعه برای سومین روز ادامه یافته است، برای نخستین بار از نوار غزه به سوی بیت‌المقدس راکت شلیک شد.

روز جمعه هم در تل‌آویو صدای آژیر خطر به صدا درآمد و از نوار غزه راکت به سوی این شهر راکت شلیک شد. با این حال گفته می‌شود این راکت‌ها به شهر اصابت نکرده و احتمالا در دریا فرود آمده است.

برای نخستین بار در روز جمعه دو راکت نیز به منطقه‌ای در شمال بیت‌المقدس (اورشلیم) اصابت کرد؛ حماس تایید کرد که این دو راکت را به سوی بیت‌المقدس پرتاب کرده است.

رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرده که دو راکت به یک منطقه غیرمسکونی در خارج از شهر اورشلیم برخورد کرده و خساراتی نداشته است.

اسرائیل که می‌گوید از حملات راکتی پی درپی فلسطینی‌ها «جان به لب» شده است، چهارشنبه با کشتن احمد سعید خلیل الجعبری فرمانده شاخه نظامی حماس در غزه، عملیات «ستون ابر» را علیه تشکل‌های مسلح با هدف وادارکردن فلسطینی‌ها به قطع حملات راکتی، آغاز کرد.

اما فلسطینی‌ها نه تنها حملات راکتی به جنوب اسرائیل را شدت بخشیدند، بلکه برای نخستین بار در تاریخ نزاع اسرائیلی – فلسطینی در صدد شلیک راکت به تل آویو و بیت‌المقدس برآمدند؛ دو راکت فجر ۵ شامگاه پنجشنبه از سوی شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین به سوی مرکز اسرائیل شلیک شد، به زمین اصابت نکرد و در آب‌های دریای مدیترانه فرود آمد. ب

از آغاز این عملیات، در طرف اسرائیلی سه کشته و چند زخمی و خسارات بسیار برجای مانده است و تلفات و زیان طرف فلسطینی بیش از ۲۰ کشته، صد‌ها زخمی و ویرانی‌های گسترده بوده است.

هشام قندیل نخست وزیر مصر بامداد جمعه همراه با یک هیات کشورش از گذرگاه زمینی «الرفح» وارد باریکه غزه شد و از همانجا نیز به مصر بازگشت.

آقای قندیل در بازدید کوتاه خود از غزه، درکنار ملاقات با اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت حماس و عیادت از شماری از دویست و پنجاه نفر مجروحین فلسطینی بستری شده در بیمارستان «الشفا»، در برابر نمایندگان رسانه‌ها که در این بیمارستان گرد آمده بودند، وضعیت فلسطینی‌ها را «فاجعه بار» نامید و گفت مصر همواره در کنار فلسطین است و سکوت نخواهد کرد.

اسماعیل هنیه نیز در کنار آقای قندیل به رسانه‌ها گفت «جنایات دشمن قابل چشم پوشی نیست و مقاومت، صهیونیست‌ها را متوقف خواهد کرد».

محمد مرسی رییس جمهوری مصر از اسرائیل خواسته بود تا در طول ساعاتی که نخست وزیر مصر در حال این بازدید است، از حملات علیه غزه خودداری کند.

هرچند رسانه‌های اسرائیلی از موافقت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با قطع موقت حملات هوایی بخاطر امنیت نخست وزیر مصر خبر داده بودند اما این را نیز گفتند که نتانیاهو خودداری از حمله اسرائیل به غزه را مشروط به آن کرده بود که حملات راکتی بیشتری علیه اسرائیل انجام نشود.

این شرط نتانیاهو رعایت نشد و پنجاه حمله راکتی در طول این دیدار، از جمله با راکت روسی «گراد» به برخی از شهرهای جنوبی اسرائیل، مانند شهر بندری «اشکلون» صورت گرفت.

اما آوی دیختر وزیردفاع غیرنظامی اسرائیل جمعه گفت «امنیت نخست وزیر مصر را با حملات هوایی به خطر نمی‌اندازیم».

حضور هشام قندیل در غزه نخستین دیدار یک مقام بلندپایه مصر از این باریکه در طول نزاع اسرائیلی- فلسطینی بود. تا پیش از این و در زمان حکومت حسنی مبارک در مصر تنها رییس سازمان اطلاعاتی مصر، چند بار از غزه دیدار کرد.

اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت حماس پنجشنبه در یک پیام ویدیویی محمد مرسی رییس جمهوری مصر را فرا خوانده بود که بخاطر همبستگی با مردم غزه، مرز مصر با غزه را برای همیشه بگشاید.

مصر پس از ساقط شدن حکومت حسنی مبارک که با اسرائیل مناسبات نزدیکی داشت، و حتی در پی روی کارآمدن محمد مرسی که نماینده اخوان المسلمین است، مرز مصر با غزه را تنها در چارچوب مقرراتی خاص گشوده و در مواردی نیز گذرگاه «الرفح» را مسدود کرده است. «الرفح» به منزله شریان حیاتی برای غزه و یک و نیم میلیون نفر مردم آن است.

ارزیابی‌ها حاکی است که مصر علیرغم خشم علنی علیه اسرائیل، در چارچوب تلاش برای برقراری آتش بس، نخست وزیر خود را به غزه فرستاده بود.

برخی از رسانه‌های منطقه این احتمال را مطرح کرده‌اند که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز که جمعه وارد مصر شده است، از غزه دیدار کند هرچند که مقامات ترکیه این امر را تأیید نکرده‌اند.

در این میپان، در تحولات میدانی، حملات راکتی شاخه‌های نظامی تشکل‌های مسلح فلسطینی درطول پنجشنبه شب و روز جمعه ادامه یافته و حملات هوایی اسرائیل به آنچه که «بانک هدف‌های مشروع» می‌نامد، هر ساعت غزه را تکان می‌دهد.

فرماندهان اسرائیلی می‌گویند که حملات هوایی آنها به صورت «جراحی لیزری» و دقیق، طراحی شده است تا کمترین آسیب به مردم عادی غزه وارد گردد اما در میان مجروحان، شمار زیادی غیر نظامی دیده می‌شوند. چند نفر از کشته‌های سه روز گذشته نیز غیرنظامی‌های فلسطینی بوده‌اند.

ارتش اسرائیل روز جمعه از استقرار یک سامانه دیگر «گنبد آهنین» در جنوب برای مقابله با راکت‌ها خبر داد.

هدف اصلی و اعلام شده دولت اسرائیل از عملیات، ضربه زدن جدی به توان حملات راکتی فلسطینی‌هاست و کار‌شناسان نظامی در رسانه‌های اسرائیل تاکید دارند که این هدف، دست‌یافتنی است.

اما شبکه‌های تلویزیونی فلسطینی پی درپی شمار راکت‌هایی را که شاخه‌های نظامی هر یک از تشکل‌های فلسطینی مسئولیت شلیک آن را بر عهده گرفته‌اند، نشان می‌دهند.

صدای آژیر خطر در بسیاری از شهرهای جنوبی اسرائیل که به حالت تعطیل درآمده‌اند، در روز جمعه نیز بلند است و روند زندگی کاملاً مختل شده است، همانگونه که فلسطینی‌ها نیز در زیر حملات هوایی جنگنده‌های اسرائیلی، بی‌دفاع مانده‌اند.

حمله اسرائیل در شامگاه پنجشنبه به شهر غزه و درنزدیکی اقامتگاه اسماعیل هنیه موجب انهدام ژنراتور برق در این ناحیه شد؛ در لحظه اصابت بمب، آقای هنیه در این ساختمان نبود زیرا سران سیاسی حماس مانند فرماندهان شاخه‌های نظامی همه تشکل‌های فلسطینی تردد آزادانه را لغو کرده‌اند تا از حملات احتمالی از سوی اسرائیل در امان باشند.

خانه محمد ابوشماله یکی از فرماندهان میدانی حماس نیزدر غیاب او، جمعه بمباران شد.

ارتش اسرائیل که به طور اصولی فراخواندن ۳۰ هزار نفر ازنیروهای ذخیره را تصویب کرده است، فعلاً ۱۶ هزار نفر از این نیرو‌ها را احضار کرده و دو هزار نفر آنان درکنار خودروهای نظامی در کمربند پیرامونی غزه، در بخش اسرائیلی، مستقر شده‌اند تا در صورتی که عملیات گسترش یابد و به مرحله وارد کردن نیروهای پیاده نظام زمینی برسد، این فرمان را اجرا کنند.

اینها در حالی است که شورای امنیت شامگاه پنجشنبه بدرخواست مصر این بحران را برای دومین شب پی در پی بررسی کرد و اعلام شد که‌بان گی مون دبیر کل سازمان ملل خود در روزهای آینده برای پایان دادن به بحران، به اسرائیل خواهد رفت.

دولت ایران نیز با ارسال نامه‌هایی خواهان تقبیح جهانی اسرائیل و تلاش برای فشار بر اسرائیل برای قطع حملات این کشور شد. در اسرائیل گفته می‌شود موشک‌های فجر۵ ساخت ایران است.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران نامه‌هایی برای شماری ازکشور‌ها و نهادهای بین‌المللی ارسال کرد، و علاالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت «رژیم صهیونیستی از بازی جدید، نتیجه‌ای جز باخت نمی‌گیرد».

در این میان تظاهرات ضد اسرائیلی برنامه‌ریزی شده از سوی نهادهای دولتی ایران، روز جمعه در تهران و شهرهای دیگر ایران با شعار «مرگ بر اسرائیل» برگزار شد.

همچنین احساسات ضد اسرائیلی دوباره در منطقه شعله کشیده و تظاهرات بسیاری در کشورهای عرب برگزار می‌شود.

فضای مسجد الاقصی و سایر مناطق همجوار در بیت المقدس (اورشلیم) نیز با حضور اعراب و فلسطینی‌ها، در طول برگزاری نماز جمعه، ملتهب است.

در ساعت‌های گذشته نیویورک، پاریس، لندن و حتی سئول پایتخت کره جنوبی شاهد تظاهراتی از سوی حامیان فلسطینی‌ها بوده است.

تظاهرات مردم کره جنوبی یکی از موارد معدود تجمع‌های اعتراضی علیه اسرائیل در یک کشور خاوردور است.
XS
SM
MD
LG