لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

«جدایی» سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه از نظام بشار اسد


جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه
جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه
برخی منابع دیپلماتیک و رسانه‌ای روز دوشنبه، ۱۳ آذرماه، از جدا شدن جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه، از نظام بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، خبر دادند.

این در حالی است که سازمان ملل متحد اعلام کرد که فعالیت‌های بشردوستانه خود در سوریه را به دلیل «وخامت اوضاع امنیتی» به حال تعلیق درآورده است.

اتحادیه اروپا نیز شمار اعضای نمایندگی خود در دمشق، پایتخت سوریه، را کاهش داد.

در همین حال نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، گفته است که نظام بشار اسد در خطر سقوط قرار دارد.

خبرهایی از جدایی سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک در منطقه که نخواست نامش فاش شود، روز دوشنبه، ۱۳ آذر، گزارش داد که جهاد مقدسی از نظام بشار اسد جدا شده و سوریه را ترک کرده است.

این منبع دیپلماتیک گفته است: «از نظام جدا شده. تمام آن چه می‌توانم بگویم این است که او اکنون خارج از سوریه به سر می‌برد.»

از سویی، رامی عبدالرحمن، مدیر دید‌بان حقوق بشر سوریه، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته است که جهاد مقدسی پس از استعفا از سمت خود، دمشق را به مقصد لندن ترک کرده است.

عبدالرحمن در این باره گفت: «مقدسی در معرض فشارهایی از سوی اطرافیان بشار اسد و نه خود بشار اسد قرار گرفته بود.»

او خاطرنشان کرد که مقدسی از راه فرودگاه بین‌المللی بیروت در لبنان به پایتخت بریتانیا رفته است.

مدیر دید‌بان حقوق بشر سوریه اظهار داشته است که برخی اطرافیان بشار اسد از حضور رسانه‌ای پیاپی مقدسی و برخی از سخنان او ناراحت بودند.

پیش از این شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب‌الله لبنان در خبری فوری اعلام کرده بود: «جهاد مقدسی سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه به دلیل سخنانی که خارج از مواضع رسمی اظهار داشته است از سمت خود برکنار شد.»

مقدسی در هفته‌های اخیر به ندرت در مقابل دوربین رسانه‌ها حاضر شده بود، مسئله‌ای که گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر احتمال جدایی او از نظام بشار اسد به وجود آورده بود. همچنین در چند روز اخیر، تلفن همراه مقدسی خاموش بود و رسانه‌های دولتی سوریه سخنی از او به میان نمی‌آوردند.

جهاد مقدسی از مسیحیان دمشق است و در زمان فعالیت خود به عنوان کارمند سفارت سوریه در لندن، پایان‌نامه دکترای خود را با موضوع رسانه ارائه داد.


تعلیق فعالیت بشردوستانه سازمان ملل

در همین حال سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه اعلام کرد که فعالیت‌های بشردوستانه خود در سوریه را به دلیل بحرانی شدن اوضاع امنیتی به حال تعلیق درخواهد آورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان ملل همچنین قصد دارد کارکنان بین‌المللی غیر اصلی خود را از سوریه خارج کند.

بنا بر این گزارش، در هفته جاری، ۲۵ تن از کارمندان خارجی سازمان ملل متحد که شمار آنها به ۱۰۰ نفر می‌رسد، به احتمال زیاد سوریه را ترک خواهند کرد.

سازمان ملل متحد افزوده است که به تعداد بیشتری خودروی زرهی به منظور ادامه فعالیت خود در سوریه نیاز دارد؛ به ویژه آن که برخی از کاروان‌های کمک‌رسانی در هفته‌های اخیر ناگهان خود را در میان تبادل آتش میان نیروهای دولتی و مخالفان یافته‌اند.

کاهش فعالیت اتحادیه اروپا

یک مقام مسئول در اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفته است که دفتر این اتحادیه در دمشق به زودی به دلیل وضعیت نامناسب امنیتی، فعالیت‌های خود را به پایین‌ترین سطح کاهش خواهد داد.

سخنگوی کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که دوشنبه در کنفرانسی خبری سخن می‌گفت اظهار داشت: «نمایندگی اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است فعالیت‌های خود را به دلیل وضعیت امنیتی کنونی، به پایین‌ترین سطح خود برساند.»

العربی: نظام بشار اسد در خطر سقوط قرار دارد

از سوی دیگر نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری فرانسه گفت که همزمان با پیشرفت و موفقیت‌های سیاسی و نظامی مخالفان در سوریه، نظام بشار اسد در خطر سقوط قرار دارد و این حادثه هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد.

نبیل العربی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «پس از بیست ماه جنگ اکنون درگیری‌ها به شهر دمشق کشیده شده و به نظر من در آینده نزدیک یک اتفاقی خواهد افتاد. واقعیت حوادث در داخل سوریه وضعیت نیروهای مخالف را به خوبی نشان می‌دهد و به نظر من هر روز آنها از نظر سیاسی و نظامی پیشرفت می‌کنند.»

وی اضافه کرد که ائتلاف نیروهای مخالف حکومت سوریه اکنون در قاهره مستقر است و فعالیت‌های خود را پیش می‌برد. اتحادیه عرب که دفتر مرکزی آن نیز در شهر قاهره است ماه گذشته «ائتلاف ملی سوریه» را به عنوان نماینده مشروع نیروهای مخالف رژیم بشار اسد به رسمیت شناخت.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط نهاد مستقل «نظارت بر حقوق بشر در سوریه» از زمان آغاز درگیری‌های سوریه در ماه مه ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۴۱ هزار نفر کشته شده‌اند.

در عین حال نگرانی‌هایی هم در مورد گسترش این درگیری‌ها به کشورهای همسایه وجود دارد. دبیرکل اتحادیه عرب نیز معتقد است که احتمال گسترش درگیری‌ها به کشورهای همسایه وجود دارد.

وی در این مصاحبه همچنین حمایت دولت روسیه از رژیم حاکم بر سوریه را محکوم کرد.
XS
SM
MD
LG