لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

دفاع نماینده مجلس از مرتضوی: مرتضوی پیچ کهریزک را رد کرده است


روزنامه کیهان از دفاع وزیر علوم از بازنشستگی اساتید دانشگاه‌ها خبر داده، و روزنامه اعتماد با اشاره به اخراج و بازنشستگی ده‌ها استاد در دوره وزارت کامران دانشجو، اظهارات او را «واکنشی به مطرح شدن اعتراض اساتید دانشگاه صنعتی شریف نسبت به بازنشستگی‌های اجباری» توصیف کرده است.

روزنامه بهار ضمن انتشار گفت‌و‌گوی سروش فرهادیان با عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نهم، از قول این «نماینده حامی سعید مرتضوی» نوشته است که مرگ معترضان پس از انتخابات در بازداشتگاه کهریزک «اتفاق» بود، چرا که «در دعوا که حلوا پخش نمی‌کنند».

روزنامه‌های جام جم و تهران امروز خبر داده‌اند که در پی افشای جزئیات بیشتر از اختصاص ارز دارو به واردات «زین اسب» و «دسته‌بیل»، اخباری درباره «برکناری احتمالی مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت» منتشر شده است.

واکنش وزیر علوم به اعتراض اساتید دانشگاه درباره بازنشستگی‌ اجباری

روزنامه کیهان از دفاع وزیر علوم از بازنشستگی اساتید دانشگاه‌ها خبر داده، و روزنامه اعتماد با اشاره به اخراج و بازنشستگی ده‌ها استاد در دوره وزارت کامران دانشجو، اظهارات او را «واکنشی به مطرح شدن اعتراض اساتید دانشگاه صنعتی شریف نسبت به بازنشستگی‌های اجباری» توصیف کرده است.

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در شماره شنبه از قول کامران دانشجو وزیر علوم نوشته است که «بازنشستگی اساتید مطابق سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در این رده تابع جوسازی‌ها نخواهیم شد».

به نوشته این روزنامه، کامران دانشجو همچنین درباره «وضعیت ۱۰ نفر از اساتید دانشگاه شریف که موضوع بازنشستگی آنها در شورای عالی انقلاب فرهنگی» نیز مطرح شده، گفته است که «این اساتید در سه سال آخر فعالیت خود هیچ مقاله‌ای در کنفرانس و مجله ارائه نکرده‌اند، امتیاز پژوهشی آنها طی این سه سال صفر بوده» و «این اساتید بر اساس مقررات باید از دانشگاه اخراج می‌شدند، اما رئیس دانشگاه لطف کرده و این افراد را بازنشسته کرده است».

کیهان همچنین از قول وزیر علوم نوشته است که «این ادعا که بازنشستگی پیش از موعد اساتید یا بازنشستگی، بر اساس مبانی سیاسی و غیرقانونی بوده است صحت ندارد».

روزنامه اعتماد اما گزارش داده که «کامران دانشجو که در تمام دوران سه سال وزارتش در دولت دهم تقریبا در هر سخنرانی و نشستی که حاضر شده با ادبیاتی سیاسی از اخراج اساتید «سکولار و مخالف» از دانشگاه‌ها صحبت کرده» اکنون می‌گوید که «حتی یک نفر را هم خلاف آیین‌نامه بازنشستگی و خلاف قانون از دانشگاه‌ها اخراج یا بازنشسته نکرده است».

این روزنامه همچنین اظهارات وزیر علوم را «واکنش» به «مطرح شدن اعتراض تعدادی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف نسبت به روند بازنشستگی‌شان در شورای عالی انقلاب فرهنگی» توصیف کرده و نوشته است که مطرح شدن اعتراض این اساتید «منجر به تغییر آیین‌نامه بازنشستگی اساتید در آخرین جلسه این شورای انقلاب فرهنگی شده است».

روزنامه اعتماد تاکید کرده است که «در دوران وزارت کامران دانشجو، اساتید با سابقه زیادی به بهانه‌های مختلف از جمله رکود علمی، درجه علمی و سن از دانشگاه‌ها کشور کنار گذاشته شدند».

این روزنامه همچنین فهرستی از اساتید اخراج شده از دانشگاه‌های مختلف در تهران شامل صدور حکم «بازنشستگی ۱۲ استاد دانشگاه علامه در دی ۸۸»، «۸ استاد دانشگاه تهران در مهر ۸۹»، «اخراج و بازنشستگی ۳۰ استاد دانشگاه تهران در تیر ۸۹»، «اخراج و بازنشستگی ۴ عضو هیئت علمی دانشگاه بهشتی در تیر ۸۹»، «اخراج و بازنشستگی ۱۵۰ استاد دانشگاه علامه طباطبایی در فروردین ۹۰»، «بازنشستگی ۲۵ استاد دانشگاه صنعتی شریف در مهر ۹۰»، و «اخراج ۵ استاد دانشگاه علم و صنعت» است.

دفاع رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از مرتضوی: در دعوا، حلوا پخش نمی‌کنند

روزنامه بهار ضمن انتشار گفت‌و‌گوی سروش فرهادیان با عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نهم، از قول این «نماینده حامی سعید مرتضوی» نوشته است که کشته شدن معترضان پس از انتخابات در بازداشتگاه کهریزک «اتفاق» بود، چرا که «در دعوا که حلوا پخش نمی‌کنند».

این روزنامه از عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نهم به عنوان «یکی از موافقان محکم مرتضوی» نام برده و نوشته است که «عزیزی هیچ ابایی ندارد از این که بگوید نامه حمایت از مرتضوی را امضا کرده و به قول خودش لیدر هم بوده»، و حتی می‌گوید که «آقای دکتر مرتضوی یک جوان انقلابی و مورد وثوق و اعتماد نظام است» و «زحمات زیادی برای نظام کشیده و ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشد».

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نهم البته درباره «مدرک دکترای سعید مرتضوی» هم به روزنامه بهار گفته است که «شرط می‌بندم آقای مرتضوی دکترا دارد»، چون «من از ایشان سوال کردم، گفت دکترا دارم».

عبدالرضا عزیزی ضمن دفاع از حکم سعید مرتضوی دادستان وقت تهران در جریان اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ برای انتقال بازداشت‌شدگان به «بازداشتگاه کهریزک»، به روزنامه بهار گفته است که «سعید مرتضوی در زمان وقایع انتخابات ریاست‌ جمهوری یک رایی صادر کرد، بالاخره در آن شرایط بسیار بحرانی تصمیم گرفتن کار سختی بود، همیشه با سرعت بالا تصمیم گرفتن آن هم در وضعیت قرمز کار سختی است» و «ایشان آن‌جا حتی اگر در اتخاذ بعضی از تصمیماتش اشتباه هم کرده باشد خیلی مهم نیست، و از نظر مدیریتی ما می‌گوییم ۲۰ تا ۳۰ «فیلر» طبیعی است».

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نهم همچنین گفته است که «مگر در کهریزک چند نفر مردند؟ سه نفر» و با طرح این پرسش که آیا «خون سه نفر مهم است یا کل ایران و اسلام و جهان؟» گفته است که «اتفاق است دیگر! در دعوا که حلوا پخش نمی‌کنند».

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک که در سال ۸۸ حتی علی خامنه‌ای نیز از آن به عنوان «جنایت» نام برد به روزنامه بهار گفته است که حتی «وقتی شما یک مانور انجام می‌دهید، باید بپذیرید که تعدادی کشته هم می‌دهید. ارتش و سپاه در مانور‌ها دو‌ درصد کشته بدهند، می‌گویند اشکالی ندارد».

این عضو مجلس نهم همچنین از میان ۴ تن از کشته‌شدگان در جنایات بازداشتگاه کهریزک شامل «رامین آقازاده قهرمانی، امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی، و محمد کامرانی» تنها به «کشته شدن سه نفر» اشاره کرده و تنها درباره یک نفر از کشته‌شدگان به روزنامه بهار گفته است که «آن شخصی هم که فوت شده خیلی آدم محترمی بوده، پسر روح‌الامینی آدم خیلی خوبی هم بوده» است.

به نوشته روزنامه بهار، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در عین حال گفته است که «اگر جرم آقای مرتضوی ثابت شود از او حمایت نمی‌کنم»، اما فعلا متهم است و «در عین حال نمی‌توان ۹۹‌ درصد زحمات مرتضوی را نادیده» گرفت.

در حالی که پیشتر رسانه‌ها و مقام‌های قضایی از «سعید مرتضوی» به عنوان یکی از «متهمان قضایی جنایات کهریزک» نام برده‌اند، عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به روزنامه بهار گفته است که مرتضوی «پیچ کهریزک و تامین اجتماعی» را «رد» کرده و «صد تا پیچ دیگر را هم رد می‌کند».

«شایعه برکناری وزیر بهداشت»؛ افشای اختصاص ارز دارو به واردات زین اسب

روزنامه‌های جام جم و تهران امروز خبر داده‌اند که در پی افشای جزئیات بیشتری از اختصاص ارز دارو به واردات «زین اسب» و «دسته‌بیل»، اخباری از «برکناری احتمالی مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت» منتشر شده است.

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، در تیتر یک شماره بیست و پنجم آذرماه خود نوشته است که مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از بیمارستان ضیائیان فاش کرد که دولت و بانک مرکزی «ارز تجهیزات پزشکی را به واردات زین اسب» اختصاص داده‌اند.

روزنامه تهران امروز نیز در تیتر یک با اشاره به «افشای جزئیات نحوه تخصیص ارز دارو» نوشته است که «مرضیه وحید دستجردی که ۶ ماه است دربه‌در دنبال تهیه ارز دارویی است» در جریان بازدید از بیمارستان ضیائیان در جنوب تهران، «با اظهار تاسف از نحوه اولویت‌بندی تخصیص ارز مرجع به کالا‌ها» از «نحوه اولویت‌بندی و ارجحیت کالاهایی نظیر زین‌ اسب بر دارو و تجهیزات پزشکی، برای دریافت ارز مرجع» انتقاد کرد.

تهران امروز همچنین نوشته است که «به موازات این اعتراض، خبرهایی هم از احتمال برکناری مرضیه وحید دستجردی به گوش می‌رسد».

این روزنامه همچنین از قول احمد شیبانی معاون غذا و دارو نوشته است که «وزارت بهداشت، شاکی اصلی بانک مرکزی» است.

روزنامه جام جم نیز در تیتر یک انتقاد وزیر بهداشت از بانک مرکزی را منتشر کرده، اما در صفحه آخر شماره شنبه در یادداشتی با عنوان «ان‌شاءالله که شایعه است»، نوشته است که «شایعه قابل اعتنا نیست، اما در فضای خبررسانی گاهی باید شایعه را جدی گرفت، خصوصا شایعه آمدن و رفتن مقام‌های دولتی» را که این بار درباره «برکناری وزیر بهداشت» است.

یادداشت‌نویس روزنامه جام جم همچنین از مرضیه وحید دستجردی به عنوان «اولین وزیر زن جمهوری اسلامی» و وزیری نام برده که دوره سه سال و نیم وزارتش با «آلودگی آب تهران به نیترات»، «لغو آزمون دستیاری سال ۸۸ به دلیل خرید و فروش سوالات، و انتقاد از عدم تخصیص ارز واردات دارو و تجهیزات پزشکی» همراه شده است.

این روزنامه در عین حال نوشته است که «این‌ گونه نیست که وزارت بهداشت در طول ۳.۵ سال اخیر کم و کاستی نداشته باشد، ولی نمی‌توان بر پیگیری و جدیت وزیر نسبت به مشکلات مبتلا به سیستم درمان نیز چشم پوشید».
XS
SM
MD
LG