لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

انتقاد مطهری از اظهارات جنتی درباره منع حضور «فتنه‌گران» در انتخابات آینده


علی مطهری در واکنش به اظهارات اخیر احمد جنتی درباره منع حضور «فتنه‌گران» در انتخابات آینده ریاست جمهوری، در نامه‌ای سرگشاده نوشته است که اظهارات دبیر شورای نگهبان اگر درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی باشد، «وجاهت قانونی» ندارد.

به گزارش وبسایت‌های خبری داخل ایران و همین‌طور وبسایت کلمه که به منتقدان جمهوری اسلامی نزدیک است، علی مطهری در نامه‌ای سرگشاده خطاب به احمد جنتی یادآوری کرده است میرحسین موسوی و مهدی کروبی «در هیچ دادگاهی در ایران به طور علنی محاکمه نشده‌اند و از خود دفاع نکرده‌اند» و به همین خاطر نیز «مجوز قانونی برای رد صلاحیت آنان وجود ندارد».

علی مطهری، نماینده مجلس و از اصول‌گرایان عمده منتقد محمود احمدی‌نژاد است و پیش از این دو بار در به نتیجه رسیدن طرح سوال از رئیس‌جمهوری تلاش کرده است.

آقای مطهری در این نامه خود نوشته است این سخنان آقای جنتی در مورد کسانی می‌تواند «وجاهت قانونی» داشته باشد که «جرم آنها در دادگاه صالح اثبات شده و حکم دادگاه موجب محرومیت آنها از حقوق اجتماعی است».

او از دبیر شورای نگهبان خواسته است به جای صدور این‌گونه احکام شخصی، راه قانون را طی کند.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، اخیرا گفته است معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و کسانی که از این معترضان «برائت نجسته‌اند و آنها را تایید کردند» امکان حضور در انتخابات را ندارند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و اغلب اصول‌گرایان، اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را «فتنه» می‌خوانند. شماری از این چهره‌ها نیز نامزدهای معترض به آن انتخابات و همچنین اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را «سران فتنه» خوانده‌اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری گذشته، به نحوه برگزاری و نتایج این انتخابات اعتراض کردند. آنان از بهمن ماه ۱۳۸۹ بدون محاکمه در حبس خانگی بوده‌اند.

آقای جنتی در مصاحبه‌ای با «مجله آدینه تهران» ارگان خبری ستاد نماز جمعه که روز ۲۴ آذر در خبرگزاری فارس منتشر شد، گفت معترضان به انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۳۸۸ یا به گفته او «فتنه‌گران»، «خائن به نظام و مردم» و «مجرم» هستند.

آقای جنتی دبیر شورای نگهبان است که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، این نهاد مرجع نهایی تائید صحت انتخابات در ایران است. در عین حال موضوع نظارت استصوابی این نهاد در تائید یا ردصلاحیت نامزد‌های انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، در دو دهه گذشته از موارد چالش‌برانگیز‌تر در جمهوری اسلامی بوده است.

این روحانی عالی‌رتبه در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرد و این حمایت‌های او، یکی از دلایل اعتراض منتقدان به این انتخابات بوده است.

علی مطهری در نامه سرگشاده خود به دبیر شورای نگهبان با اشاره به این سخن احمد جنتی که در مصاحبه‌اش گفته بود «آیا اسلام اجازه می‌دهد که برخی در رقابت های انتخاباتی فحاشی کنند، تهمت بزنند، آبروی اشخاص را ببرند، افراد دیگر را تخریب کنند؟» از او پرسیده است: «چرا پس از مناظره مشهور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ هیچ اقدامی از طریق شورای نگهبان نکردید؟»

اشاره آقای مطهری به مناظره تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی در ۱۳ خرداد ۸۸ است که در جریان آن، محمود احمدی‌نژاد با انتقاد از دولت آقای موسوی در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸، او را به اجرای برنامه‌های اکبر هاشمی رفسنجانی در مخالفت با دولت آقای احمدی‌نژاد متهم کرد.

محمود احمدی‌نژاد در این مناظره همچنین اتهاماتی به آقای هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی زد و نام شماری از چهره‌های عمده سیاسی را به عنوان کسانی که خود یا نزدیکانشان درگیر مفاسد اقتصادی بوده‌اند، مطرح کرد. او از جمله به فرزندان علی‌اکبر ناطق‌نوری اشاره کرد. آقای ناطق‌نوری، رئیس دفتر بازرسی در دفتر رهبر جمهوری اسلامی است.

دبیر شورای نگهبان پیش از این نیز در ماه‌های مانده به انتخابات مجلس نهم که اسفند سال ۹۰ برگزار شد، در سخنان خود گفته بود که نیازی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست و اساسا «مردم آن‌ها را قبول ندارند.»
XS
SM
MD
LG