لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۶

تورم نقطه به نقطه آبان‌ماه به «۳۶ درصد» افزایش یافت


ماه مهر، نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۲ درصد ارزیابی شده بود.
ماه مهر، نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۲ درصد ارزیابی شده بود.
طبق آمار‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی نرخ تورم نقطه به نقطه آبان‌ماه، نرخ تورم آبان ماه سال جاری نسبت به آبان ماه سال پیش، به ۳۶ درصد افزایش پیدا کرد.

خبرگزاری مهر ۲۶ آذرماه با تأکید بر این‌که بانک مرکزی چند ماهی است که اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه را متوقف کرده‌است، گزارش کرد: «محاسبات بسیار ساده نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان‌ماه به حدود ۳۶ درصد رسیده است.»

طبق گزارش مهر، نرخ تورم نقطه به نقطه از اردیبهشت‌ماه سال جاری از گزارش‌های بانک مرکزی حذف شده است.

تورم نقطه به نقطه ۳۶ درصدی آبان‌ماه حکایت از رشد چهار درصدی آن نسبت به ماه مهر دارد. وبسایت‌های خبری و روزنامه‌های ایران تورم نقطه به نقطه مهرماه را ۳۲ درصد اعلام کرده‌ بودند.

یکی از روش های محاسبه نرخ تورم بررسی تغيير «نقطه به نقطه نرخ تورم» است. طبق این روش نرخ تورم در آبانماه ۹۱ با آبانماه ماه ۹۰ مقایسه شده و تا براورد شود که نرخ تورم چه تغييری کرده است

وب‌سایت آفتاب اواخر آبان‌ماه با اعلام تورم نقطه به نقطه ۳۲ درصدی مهرماه، اظهار کرده بود که نرخ مزبور، بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در ۱۶ سال گذشته است.

به گفته آفتاب، ۱۶ سال پیش، در فروردین ماه سال ۱۳۷۵، نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۵ درصد بوده است که با این حساب، نرخ تورم نقطه به نقطه آبان‌ماه رکورد سال ۱۳۷۵ را هم شکسته است.

در کنار تورم نقطه به نقطه، بانک مرکزی ۲۲ آذرماه در گزارش نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آبان‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن را ۲۶.۱ درصد اعلام کرد. این نرخ، در مهرماه ۲۴.۹ درصد اعلام شده بود.

بانک مرکزی در حالی آمار مربوط به تورم ماه آبان را منتشر کرده است، قرار بر این است از فروردین ماه سال ۹۲، مسئولیت اعلام نرخ تورم به مرکز آمار واگذار شود.

به گزارش خبرگزاری مهر عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران، ۲۲ آذرماه ضمن اعلام این خبر افزود: «وقتی مرکز آمار ایران طبق مصوبه، مسئول بررسی وضعیت تورم می‌شود، احتمالا دیگر نرخی از سوی بانک مرکزی اعلام نمی‌شود.»

وی همچنین اعلام کرد که از فروردین ماه سال پایه نرخ تورم از ۸۱ به ۹۰ تغییر خواهد کرد.

با این حساب، از سال ۱۳۹۲ نرخ تورم از سوی مرکز آمار ایران و با در نظر گرفتن سال ۹۰ به عنوان سال پایه، محاسبه خواهد شد.
XS
SM
MD
LG