لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

تحریم دو شرکت ایرانی از سوی شورای امنیت به اتهام ارسال اسلحه به سوریه


هواپیمایی باربری «یاس ‌ایر» پیشتر نیز به اتهام ارسال اسلحه از ایران به خاورمیانه و آفریقا تحریم شده بود.
هواپیمایی باربری «یاس ‌ایر» پیشتر نیز به اتهام ارسال اسلحه از ایران به خاورمیانه و آفریقا تحریم شده بود.
شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه، ۳۰ خردادماه، دو شرکت ایرانی را به اتهام قاچاق اسلحه به سوریه و سایر کشورها تحریم کرد. در عین حال اوپوزیسیون سوریه از ایران خواسته است تا دست از حمایت از دولت بشار اسد بکشد.

به گزارش آسوشیتدپرس کمیته نظارت بر تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت روز پنجشنبه هواپیمایی «یاس ایر» و شرکت واردات و صادرات «ساد ایران» را به اتهام ارسال اسلحه به سوریه و دیگر کشورها در فهرست سیاه این شورا قرار داد. هواپیمایی باربری «یاس ‌ایر» پیشتر نیز به همین اتهام از سوی ایالات متحده تحریم شده بود.

سوزان رایس، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل ضمن استقبال از این تحریم‌ها، با اظهار این که این دو شرکت «مهمات، انواع اسلحه، خمپاره و سایر تسلیحات» را از ایران به سوریه می‌فرستند، افزود این تصمیم کمیته نشانگر افزایش نگرانی‌های بین‌المللی از نقض تحریم‌های بین‌المللی توسط ایران از طریق استفاده از بخش‌های حمل و نقل برای صادرات اسلحه و سایر فعالیت‌های قاچاق است.

شورای امنیت سازمان ملل، ایران را از صادرات هرگونه تسلیحات منع کرده است.

در کنار سازمان ملل، ائتلاف ملی سوریه، اپوزیسیون اصلی در سوریه روز جمعه، اول دی‌ماه اعلام کردند که اگر ایران قصد دارد به ناآرامی‌ها در سوریه پایان دهد، می‌تواند این کار را از طریق متوقف کردن حمایت‌های «سیاسی، نظامی و اقتصادی» خود از حکومت سوریه انجام داده و از دولت بشار اسد بخواهد تا هرچه سریع‌تر از قدرت کناره‌گیری کند.

این ائتلاف ضمن اعتراض به طرح «مذاکرات صلح» پیشنهادی از سوی ایران، گفت این طرح «تلاش بی‌نتیجه‌ای» است برای نجات دولت بشار اسد و افزایش عمر این حکومت.

به گزارش ۲۶ آذرماه خبرگزاری فارس، وزارت خارجه جمهوری اسلامی طرحی شش ماده‌ای را برای حل بحران سوریه مطرح کرده است که در آن به مواردی چون توقف خشونت‌ها، گفت‌و‌گو و «آشتی ملی» اشاره شده است.

ائتلاف ملی سوریه با رد این طرح، تأکید کرده است که اگر ایران صادقانه خواستار یافتن راه حلی برای این بحران بود، به مردم سوریه کمک می‌کرد تا به خواسته‌های خود دست پیدا کنند. معترضان در سوریه خواستار برکناری حکومت بشار اسد هستند.

اعتراض‌ها در سوریه از ۲۰ ماه پیش آغاز شده است و طبق گزارش‌ها تا کنون «بیش از ۴۴ هزار نفر» در سوریه قربانی ناآرامی‌ها شده‌اند.
XS
SM
MD
LG