لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

آمار تازه اعتیاد در ایران: نیمی از معتادان زیر ۲۹ سال دارند


روزنامه‌های رسالت و کیهان، دو روزنامه وابسته به جناح حاکم، از قول صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، به «نقش رهبر جمهوری اسلامی در برخورد با اعتراضات سال ۸۸» اشاره کرده و آن را «بی‌بدیل» توصیف کرده‌اند. همزمان روزنامه رسالت از قول احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد نوشته است که در سرکوب اعتراضات سال ۸۸ «رهبری و فرماندهی» با علی خامنه‌ای بود.

روزنامه آرمان خبر داده است که باز هم گزارش مرگ ستار بهشتی در مجلس قرائت نشد، و همزمان روزنامه بهار از قول یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش داده است که «پزشکی قانونی ضرب‌وشتم و شکنجه» یا «شوک الکتریکی» را دلیل کشته شدن این وبلاگ‌نویس در بازداشت اعلام کرده است.

روزنامه جام جم در شماره پنج‌شنبه ضمن انتشار «تازه‌ترین آمار‌ها از وضعیت اعتیاد در ایران» نوشته است که «شیشه که شش ‌سال پیش جزء مواد مخدر پرمصرف نبود حالا به جایگاه دوم مواد مخدر مصرفی در ایران رسیده» و اکنون «نیمی از معتادان به مواد مخدر زیر ۲۹ سال دارند».

تاکید صادق لاریجانی بر «نقش علی خامنه‌ای در برخورد» با اعترضات سال ۸۸

روزنامه‌های رسالت و کیهان، دو روزنامه وابسته به جناح حاکم، از قول صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه به نقش رهبر جمهوری اسلامی در برخورد با اعتراضات سال ۸۸ اشاره کرده و آن را «بی‌بدیل» توصیف کرده‌اند. روزنامه رسالت خبر داده است که امام جمعه مشهد نیز تاکید کرده که در سرکوب اعتراضات سال ۸۸ «رهبری و فرماندهی» با علی خامنه‌ای بود.

روزنامه کیهان نوشته است که صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه روز چهارشنبه در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت که «نقش رهبر جمهوری اسلامی در برخورد با فتنه [اعتراضات سال ۸۸] بی‌بدیل بود».

به نوشته این روزنامه، صادق لاریجانی تاکید کرد که «رهبر جمهوری اسلامی در برخورد با فتنه بسیار صبوری کرد و آن گاه که به این نتیجه رسید که فتنه‌گران به دنبال برخورد با نظام هستند، به خوبی به ارشاد مردم پرداخت که این هدایت مردم موجب برخورد انقلابی با فتنه‌گران» در نهم دی‌ماه ۸۸ شد.

روزنامه رسالت، دیگر روزنامه وابسته به جناح حاکم، نیز ضمن انتشار اظهارات رئیس قوه قضائیه درباره برخورد با اعتراضات سال ۸۸ در صفحه یک، به نقش علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در این برخورد‌ها اشاره کرده و نوشته است که «نقش رهبری در برخورد با فتنه ۸۸ بی‌بدیل بود».

به نوشته این روزنامه، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه در عین حال به برخورد با اعتراضات احتمالی در آینده نیز هشدار داده و گفته است که «هر فتنه‌گری درهر زمانی اگر بخواهد از خطوط قرمز نظام و کشور تخطی کند، با برخورد قاطع مردم مواجه خواهد شد».

روزنامه رسالت همزمان خبر داده است که احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز با تاکید بر این که در نهم دی‌ماه ۸۸ «رهبری خاکریز فتنه ۸۸ را فتح کرد» گفته است که «رهبری و فرماندهی با آقا (علی خامنه‌ای) بود و مردم هم پای مقام رهبری ایستادند».

به نوشته این روزنامه، احمد علم‌الهدی در عین حال گفته است که «در واقع مردم لشکر و سپاه مقام رهبری بودند و اگر این رهبری و تدبیر نبود قطعا فتنه ۸۸ بیشتر از این‌ها پیش می‌رفت و کل جریان نظام را جمع کرده بود» و حتی «اگر بیش از این هم بستر را آماده می‌دیدند قطعا کشتار روحانیت و نیروهای حزب‌اللهی را راه می‌انداختند».

دو روز پیش نیز اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی در گفت‌و‌گو با روزنامه کیهان با اشاره به نقش علی خامنه‌ای در بازداشت‌های سال ۸۸ و حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفته بود که «در یک جلسه‌ای بعد از فتنه روز عاشورا (سال ۸۸) ما به مقام رهبری عرض کردیم که یک تعداد از کسانی که در این فتنه دخیل هستند باید دستگیر شوند» و رهبر جمهوری اسلامی گفت که «بروید ابتدا احراز کنید بعد بیاورید پیش من، از من مجوز بگیرید»، پس از آن «یک لیست ۴۰ نفره بردیم» نزد رهبر جمهوری اسلامی، و او گفت که «این چند نفر با من».

دو دلیل پزشکی قانونی برای مرگ ستار بهشتی؛ «شکنجه» یا «شوک الکتریکی»

روزنامه آرمان خبر داده است که باز هم گزارش مرگ ستار بهشتی در مجلس قرائت نشد. همزمان روزنامه بهار از قول یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش داده که «پزشکی قانونی ضرب‌وشتم و شکنجه» یا «شوک الکتریکی» را دلیل مرگ این وبلاگ‌نویس در حین بازداشت اعلام کرده است.

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم، به روزنامه بهار گفته است که «پزشک قانونی دو دلیل را برای مرگ ستار بهشتی عنوان کرده است؛ یکی ضرب‌وشتم و شکنجه و دوم شوک الکتریکی»، اما «در این گزارش، پزشکی قانونی صراحت نداشته است و همین موضوع در حال بررسی است و کار ما را عقب انداخته است».

این نخستین بار است که یک مقام مسئول از «شوک الکتریکی» به عنوان یکی از دلایل کشته شدن ستار بهشتی وبلاگ‌نویس در حین بازداشت سخن گفته است.

محمدحسن آصفری همچنین گفته است که در کمیسیون امنیت ملی مجلس «در مورد گزارش ستار بهشتی اجماع نداریم»، چرا که در این گزارش «به بخش قضایی اشاره‌ای نشده بود» و «گزارش ایرادهایی داشت که باید حتما برطرف می‌شد».

این عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین به روزنامه بهار گفته است که «ما چه بخواهیم و چه نخواهیم سازمان‌های حقوق ‌بشری نظام جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند، پس این گزارش به صورت کامل تهیه و ارائه خواهد شد تا بیشتر زیر ذره‌بین قرار نگیریم».

روزنامه آرمان در شماره پنج‌شنبه نوشته است که به‌رغم وعده قرائت «گزارش مهدی دواتگری نماینده ویژه مجلس درباره کشته شدن ستار بهشتی» در مجلس، روز چهارشنبه و برای دومین بار این گزارش در مجلس قرائت نشد.

منصور حقیقت‌پور نایب‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم درباره دلیل قرائت نشدن این گزارش در صحن علنی مجلس، به روزنامه آرمان گفته است که «این گزارش صبح دو روز پیش به هیئت ‌رئیسه مجلس ارائه شد، هیئت ‌رئیسه دستور چهارشنبه را تنظیم کرده بود» و «مقرر شد گزارش فوت ستار بهشتی در اولین جلسه قرائت شود» که «بعد از تعطیلات مجلس در جلسه ۱۷ دی‌ماه قرائت می‌شود».

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم درباره محتوای گزارش مهدی دواتگری نماینده ویژه مجلس از کشته شدن ستار بهشتی گفته است که «در این گزارش ضرب و شتم این وبلاگ‌نویس تایید شده ولی علت مرگ ضرب و شتم نبوده است».

به گفته منصور حقیقت‌پور، در گزارش نماینده ویژه مجلس «مشخص شده که تعدادی از ماموران نیروی انتظامی به وظایف قانونی خود عمل نکردند و با تخلف، متهم را مورد ضرب و شتم قرار دادند»، اما «علت مرگ متوفی ضرب و شتم نبوده است چون ضرب و شتم‌ها خیلی قبل‌تر از فوت ایشان انجام شده است».

منصور حقیقت‌پور که تا پیش از نمایندگی مجلس از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران بود به روزنامه آرمان گفته است که «شوک روحی و روانی و یا ترس منبعث از پیامد دستگیری باعث فوت ستار بهشتی شده است».

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به این که در گزارش مهدی دواتگری از کشته شدن ستار بهشتی «بر لزوم برخورد جدی با متخلفان تاکید شده»، به روزنامه آرمان گفته است که «البته حساب متخلفان از حساب نیروهای زحمت‌کش انتظامی جداست».

آمارهای تازه از اعتیاد در ایران: نیمی از معتادان زیر ۲۹ سال دارند

روزنامه جام جم در شماره پنج‌شنبه ضمن انتشار «تازه‌ترین آمار‌ها از وضعیت اعتیاد در ایران» نوشته است که «شیشه که ۶ ‌سال پیش جزء مواد مخدر پرمصرف نبود حالا به جایگاه دوم مواد مخدر مصرفی در ایران رسیده است».

این روزنامه با اشاره به این که «پس از گذشت حدود شش سال از آخرین باری که آمار اعتیاد در کشور اعلام شده بود، نتایج آمارگیری مجدد از وضع اعتیاد در ایران از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شد»، نوشته است که آمار جدید «هشدار می‌دهد میانگین سن معتادان از حدود ۲۳.۵ به ۲۱ سال رسیده» و اکنون «حدود ۴۵ درصد مصرف‌کنندگان» موادمخدر در ایران «زیر ۲۹ سال و حدود ۳۰ درصد بین ۳۰ تا ۳۹ سال دارند».

به گزارش روزنامه جام ‌جم، آماری که روز چهارشنبه از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد مبارزه با مواد مخدر از وضع اعتیاد در کشور اعلام شد گویای آن است که «هم‌اکنون یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر در ایران به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارند که در‌ مقایسه با سال ۸۶، تفاوت چندانی را نشان نمی‌دهد، چرا که در آن سال کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کاملا معتاد و ۸۰۰ هزار نفر نیز معتادان تفننی بودند»، اما «نتایج طرح شیوع‌شناسی مصرف مواد مخدر در میان شهروندان کشور» نشان می‌دهد که «الگوی مصرف مواد مخدر به سرعت در حال تغییر است» و «مصرف مواد مخدر سنتی رو به کاهش و مواد مخدر صنعتی پرخطر همچون شیشه رو به افزایش است».

این روزنامه با تاکید بر «غوغای ماده مخدر شیشه» در ایران نوشته است که آمارهای ارائه شده از سوی حمید صرامی مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر «نشان می‌دهد در ‌جمعیت نمونه پژوهش اخیر، مهم‌ترین مواد مصرفی به ترتیب اولویت تریاک و مشتقات آن، شیشه، کراک، هروئین، حشیش و اکستازی بوده است و ۸۴ درصد مصرف‌کنندگان مواد نیز سابقه مصرف دخانیات را اعلام کرده‌ و عمده‌ترین روش مصرف مواد در مصرف‌کنندگان نیز تدخین، خوردن، انفیه و تزریق بوده است».

روزنامه جام جم یادآوری کرده است که «مهم‌ترین مواد مصرفی در سال ۸۶ به ترتیب تریاک، کراک یا هروئین فشرده، هروئین، شیره تریاک، نورجیزک، شیشه، حشیش، ال‌اس‌دی، کوکائین و اکستازی بود» و نوشته است که «شیشه شش سال پیش جزء مواد مخدر بسیار پرمصرف نبوده است و در جایگاه پایین مواد مخدر مصرفی قرار داشت، اما حالا به جایگاه دوم رسیده است؛ یعنی بیشترین شمار معتادان یا تریاکی هستند یا شیشه مصرف می‌کنند» و دلیل «افزایش مصرف شیشه این است که قیمت این ماده مخدر در سال‌های اخیر به‌شدت کاهش داشته است و در عوض قیمت برخی دیگر از انواع مخدر همچون تریاک بیشتر شده» است.

بر اساس نتایج طرح ملی شیوع‌شناسی مصرف مواد مخدر «هم‌اکنون میانگین سن آغاز مصرف در جمعیت نمونه ۲۱ سال است، اما این رقم حدود شش سال پیش ۲۴ـ۲۳ سال بود که از «کاهش دو سه ساله میانگین سنی اعتیاد» و حرکت آن به سوی «نوجوانی» حکایت دارد.

روزنامه جام جم به استناد آمارهای تازه از افزایش شمار «متاهلان» و «زنان» معتاد به مواد مخدر خبر داده و نوشته است که «۶۴‌ درصد مصرف‌کنندگان تحصیلات زیر دیپلم دارند و ۶۳‌ درصد جمعیت نمونه متاهل هستند در حالی که شش سال پیش شمار متاهل‌ها و مجرد‌ها تقریبا مساوی بود» و «جنسیت ۹۱ درصد مصرف‌کنندگان مرد و ۹ درصد زن است»، در حالی که شش سال پیش «جمعیت زنان معتاد به مواد مخدر ۵.۲ درصد و شمار مردان معتاد ۹۴.۸ درصد بود».

«طرح ملی شیوع‌شناسی مصرف مواد مخدر در میان شهروندان ایران» که روزنامه جام جم بخشی از نتایج آن را منتشر کرده، از سوی «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی» و به سفارش «ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور» اجرا شده است. این طرح در خانوارهای ۳۱ استان کشور در مقیاس سنی ۱۵ تا ۶۴ سال به روش نمونه‌گیری خوشه‏ای و تصادفی چند مرحله‏ای سیستماتیک انجام شده است.
XS
SM
MD
LG