لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

رئيس ائتلاف ملی سوریه دعوت روسیه برای گفت‌وگو را رد کرد


 معاذ الخطيب رئيس ائتلاف ملی نيروهای اپوزيسيون سوريه
معاذ الخطيب رئيس ائتلاف ملی نيروهای اپوزيسيون سوريه
روسيه روز جمعه ۸ دی از دولت سوريه خواست به سخنان خود درباره آمادگی برای گفت‌و‌گو با مخالفان، جامه عمل بپوشاند.

روسيه همچنين برای نخستين بار از معاذ الخطيب، رئيس ائتلاف ملی نيروهای اپوزيسيون سوريه برای سفر به مسکو و انجام گفت‌و‌گو با نظام بشار اسد رئيس جمهور سوريه دعوت کرد. اين دعوت به سرعت از سوی اپوزيسيون سوريه رد شد.

معاذ الخطيب،‌ رئيس اين ائتلاف در مصاحبه با شبکه تلويزيونی الجزيره گفت که کناره‌گيری بشار اسد از قدرت، شرط اصلی مذاکرات است. او تاکيد کرد که وزير امور خارجه روسيه به دليل مواضع کشورش در مساوی دانستن قربانی و جلاد، بايد از مردم سوريه، عذرخواهی کند.

الخطيب اظهار داشت: «جنايت‌ها در سوريه به وسليه جنگ‌افزارهای روسی صورت می‌گيرد و مسکو بايد اين جنايت‌ها را به شکلی آشکار محکوم کند.»

درخواست روسیه از حکومت سوریه

به گزارش خبرگزاری رويترز، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، گفت که پنجشنبه از فيصل المقداد معاون وزير امور خارجه سوريه خواسته است دولت سوريه آمادگی خود را برای گفت‌و‌گو با مخالفان نشان دهد.

لاوروف که پس از گفت‌و‌گو با همتای مصری خود محمد کامل عمرو در مسکو در يک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، افزود: «به شدت رهبران سوريه را تشويق کرديم تا آمادگی اعلام شده خود برای گفت‌و‌گو را تا جای ممکن، به شيئی ملموس تبديل کنند.»

وزير امور خارجه روسيه همچنين اظهار داشت: «اعتقاد دارم که يک ارزيابی واقعی مفصل از وضعيت در سوريه، حکمای اپوزيسيون اين کشور را بر آن خواهد داشت که به دنبال راه کارهای آغاز گفت‌و‌گوی سياسی باشند.»

لاوروف تاکيد کرد که مسکو همچنان درخواست برخی از کشور‌ها از بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه برای برکناری را نمی‌پذيرد و گفت اين مسئله به مردم سوريه باز می‌گردد.

ميخائيل بوگدانوف، فرستاده ويژه رياست جمهوری روسيه و معاون وزير امور خارجه اين کشور هم از معاذ الخطيب برای سفر به مسکو دعوت کرد.

اين نخستين دعوت روسيه از رهبر ائتلاف مخالفان سوريه پس از تشکيل آن در ماه گذشته است. اين ائتلاف از سوی بيش از ۱۰۰ کشور جهان به عنوان تنها نماينده مشروع مردم سوريه، به رسميت شناخته شده است.

بوگدانوف در مصاحبه با خبرگزاری ريانووستی روسيه، ضمن دعوت از الخطيب برای مذاکره با نظام حاکم بر سوريه، گفت: «اين گفت‌و‌گو می‌تواند در مسکو يا خارج از روسيه مثلا در ژنو يا قاهره برگزار شود.»

او تاکيد کرد که اين دعوت از راه يک واسطه به معاذ الخطيب رسيده است.

وليد البنی سخنگوی ائتلاف ملی سوريه هم به خبرگزاری رويترز گفت: «ائتلاف آماده مذاکرات سياسی است اما بر اين پايه که هيچ مذاکراتی با نظام بشار اسد نخواهد بود. همه چيز پس از آن روی می‌دهد که نظام بشار اسد با تمام پايه‌هايش برود و پس از آن سوری‌ها برای تعيين سرنوشتشان، گردهم خواهند آمد.»

اين سخنان در حالی مطرح می‌شود که قرار است اخضر ابراهيمی فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب برای حل و فصل بحران سوريه، شنبه به روسيه برود.

معاون وزير امور خارجه روسيه در اين باره گفت: «به آنچه که اخضر ابراهيمی به ما می‌گويد گوش خواهيم داد و پس از آن درباره ديداری تازه، تصميم‌گيری خواهيم کرد.»

ابراهيمی، هفته گذشته را در دمشق پايتخت سوريه سپری کرد. او با بشار اسد هم ديدار و گفت‌و‌گو کرد.

او پنجشنبه در يک کنفرانس خبری در دمشق گفت که مردم سوريه ترميم نمی‌خواهند، بلکه خواستار تغيير حقيقی هستند.

او گفت که بايد در سوريه، دولتی با اختيارات کامل تشکيل شود تا مرحله انتقالی را مديريت کند.

به گفته آقای ابراهيمی، اين دولت بايد وظيفه برگزاری انتخابات در سوريه را بر عهده بگيرد. او اما از سرنوشت بشار اسد در مرحله انتقالی، سخنی به ميان نياورد.
XS
SM
MD
LG