لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

در پی افزایش آلودگی هوای تهران، روز شنبه تعطیل اعلام شد


 تهران در دی ماه ۱۳۹۱. عکس از ابوالفضل سلمان‌زاده از مهر
تهران در دی ماه ۱۳۹۱. عکس از ابوالفضل سلمان‌زاده از مهر
در پی افزایش آلودگی هوا در پایتخت ایران، همه مراکز اداری و آموزشی شهر تهران به غیر از آتش‌نشانی و مراکز درمانی این شهر در روز شنبه آینده تعطیل اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی تمدن، استاندار تهران با اعلام تعطیلی روز شنبه ۱۶ دی، گفته است که کمیته هماهنگی مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران این تصمیم را گرفته است.

این کمیته همچنین تصویب کرده است که اجرای طرح محدودیت تردد خودروهای پلاک زوج و فرد از در منازل، تا روز دوشنبه آینده تمدید شود.

بر اساس طرح تردد زوج و فرد، شهروندان تهرانی می‌توانند به صورت یک روز در میان خودروی خود را از منزل خارج کنند. این طرح در روزهای عادی در مناطق مرکزی تهران اجرا می‌شود ولی در روزهای آلودگی هوا، این طرح شامل کل پایتخت ایران می‌شود.

بر اساس تصویب این کمیته، همه نیروگاه‌ها و کارخانه‌های تهران که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، «تا اطلاع ثانوی باید از گاز استفاده کنند».

این کمیته همچنین تصویب کرده است که همه تمرینات و مسابقات ورزشی استان تهران از روز جمعه تا دوشنبه ۱۸ دی لغو شود.

طبق این مصوبه، بانک‌های تهران نیز موظف شده‌اند روز شنبه تعدادی از شعبه‌های خود را به عنوان شعبه کشیک، باز نگه دارند.

به گفته استاندار تهران، در پی پایداری هوای تهران، آلودگی هوا در این شهر بحرانی‌تر شده است. طبق این گزارش، سه روز است که هوای تهران پایدار بوده است و پیش‌بینی می‌شود این پایداری سه روز دیگر یعنی تا یکشنبه ادامه داشته باشد.

آقای تمدن در عین حال تاکید کرده است تعطیل‌کردن تهران، چاره آلودگی هوا نیست «ولی با توجه به طولانی‌شدن این وضعیت و بالا بودن شاخص‌های آلودگی، تعطیلی بهترین تصمیم است».

در همین حال رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، محمدجواد محمدی‌زاده هم گفته است: «تعطیلی، راه‌حل نیست؛ بلکه مدیریت‌کردن مسئله است.»

این معاون رئیس جمهوری ایران گفته است: «تمام اطلاعات ما حاکی از آن است که شاخص‌های آلودگی امسال نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.»

پیش از این قائم مقام سازمان محیط زیست ایران هشدار داده بود که مصرف سوخت مازوت در انتشار ذرات معلق خطرناک، تاثیر زیاد دارد.

علی‌محمد شاعری در عین حال وزارت نفت را متهم کرد که به تعهداتش برای جایگزینی گاز طبیعی به جای سوخت مازوت عمل نکرده است در حالی که «استفاده از مازوت سلامت شهروندان را به شدت به خطر می‌اندازد».

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران روز۳۰ آذر ماه گفت «هر سال ۴۵ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند».

محمدهادی حیدرزاده که در همایش سالانه انجمن سرطان ایران سخنرانی می‌کرد، همچنین افزود که «۷۰ درصد» سرطان‌ها در ایران نیز به نوعی مرتبط با محیط زیست و مسائل انسانی است.

آقای حیدرزاده در باره گفت: «با وجود زیان‌بخش بودن آلاینده‌های محیطی، متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم در مردم و مسئولان نسبت به این موضوع حساسیت ایجاد کنیم.»

بحران آلودگی هوای تهران در یک دهه اخیر بالاتر گرفته است. در آذرماه امسال با افزایش آلودگی و پایداری هوا، شهر تهران و همچنین برخی دیگر از شهرهای عمده ایران در مواردی تعطیل شدند. با این حال پس از این تعطیلی‌ها مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که تعطیلی‌های تهران تأثیری در بهبود وضعیت هوا نداشته است.

وزیر بهداشت ایران روز ۱۴ آذر درباره میزان آلودگی هوای تهران هشدار داده بود و به شهروندان پایتخت‌نشین پیشنهاد داده بود که اگر می‌توانند این‌روزها از تهران خارج شوند.

مرضیه وحید دستجردی که هفته گذشته از سمت خود برکنار شد، همچنین خبر داده بود که در دوره‌های پیشین تشدید آلودگی هوا، میزان مراجعه ساکنان تهران به بیمارستان‌های قلب ۳۰ درصد و بیمارستان‌های عمومی ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

حامیان محیط زیست در ایران بارها بر هشدارآمیز بودن شرایط آلودگی هوای ایران و لزوم به کارگیری یک برنامه بلندمدت برای مقابله با آن تأکید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG