لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۳

کتاب مصاحبه هاشمی رفسنجانی در انتظار دریافت «مجوز»


کتابی که شامل مصاحبه قبلی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره نامه‌اش به رهبر جمهوری اسلامی در خرداد ۸۸ است، از «۱۰ ماه» پیش در انتظار صدور مجوز چاپ است و هنوز این مجوز را نگرفته است.

وب‌سایت رسمی اکبر هاشمی رفسنجانی خبر داده است این کتاب با نام «صراحت‌نامه»، شامل متن کامل گفت‌وگویی است که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در آن‌زمان رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز بود با مجله «مدیریت ارتباطات» انجام داد و در تیرماه ۸۹ منتشر شد.

موضع‌گیری‌های اکبر هاشمی رفسنجانی در انتقاد از برخورد حکومت با معترضان در سال ۸۸ و ادامه شرایط سیاسی مشابه در سال ۸۹، این مصاحبه را در مرکز توجه قرار داد.

آقای هاشمی رفسنجانی در این مصاحبه درباره نامه‌ای که خرداد سال ۸۸ و چند روز مانده به انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری به رهبر جمهوری اسلامی فرستاده توضیح داد و همچنین حرف از کناره‌گیری از سیاست زد.

این رئیس جمهور پیشین ایران در آن نامه‌ سرگشاده خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، خواستار انجام «انتخاباتی سالم برای نجات کشور از خطر، تحکيم وحدت ملی و اعتماد عمومی» شده بود.

آقای هاشمی در مصاحبه خود در تیرماه ۸۹ گفت: «انتظار من و همه دلسوزان واقعی نظام این بود که رهبری [به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مناظره با میرحسین موسوی] عکس‌العمل نشان دهند.»

او گفت که آقای احمدی‌نژاد در آن مناظره «همه دستاوردهای انقلاب را حراج گذاشت و این‌گونه القا کرد که روحانیت در اداره جامعه کارایی ندارد.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در نامه خرداد ۸۸ خود به رهبر جمهوری اسلامی، اظهارات محمود احمدی‌نژاد را در مناظره با میرحسین موسوی که حاوی اتهام‌هایی علیه آقای هاشمی رفسنجانی و خانواده‌اش و مقاماتی دیگر از جمهوری اسلامی بود، «دروغ‌پردازی و خلافگويی‌» خوانده بود و نوشته بود که «وضع موجود را به صلاح نظام و کشور» نمی‌داند و اين‌که شخص آيت‌الله خامنه‌ای هم در جريان دلايل آن قرار گرفته است.

رئيس وقت مجلس خبرگان به آقای خامنه‌ای هشدار داده بود: «بر فرض اين‌که اينجانب صبورانه به مشی گذشته ادامه دهم، بی‌شک بخشی از مردم و احزاب و جريان‌ها اين وضع را بيش از اين بر نمی‌تابند و آتش‌فشان‌هايی که از درون سينه‌های سوزان تغذيه می‌شوند، در جامعه شکل خواهد گرفت که نمونه‌های آن را در اجتماعات انتخاباتی در ميدان‌ها، خيابان‌ها و دانشگاه‌ها مشاهده می‌کنيم.»

اکبر هاشمی رفسنجانی از علی خامنه‌ای خواسته بود با توجه به مسئوليت و مقام خود و «برای حل اين مشکل و برای رفع فتنه‌های خطرناک و خاموش کردن آتشی که هم اکنون دودش در فضا قابل مشاهده است» هرگونه که صلاح می‌دانید اقدام مؤثری بنماييد و مانع شعله‌ورتر شدن اين آتش در جريان انتخابات و پس از آن شويد.»

پس از برگزاری انتخابات خرداد ۸۸، دو نامزد اصلاح‌طلب آن مهدی کروبی و میرحسین موسوی به نحوه برگزاری و نتایج اعلام‌شده آن اعتراض کردند و شهروندان بسیاری نیز به اعتراض‌های خیابانی متعدد و گسترده و تجمع‌هایی دست زدند که تا بهمن ۸۹ ادامه داشت.

در جریان این اعتراض‌ها، ده‌ها نفر کشته و مجروح شدند و به گفته مقامات نظام و انتظامی جمهوری اسلامی، هزاران نفر نیز بازداشت شدند.

اکبر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با مجله «مدیریت ارتباطات» همچنین گفته بود از نوشتن هیچ‌کدام از نامه‌هایی که تاکنون نوشته است، پشیمان نشده است.

از دیگر فراز و نشیب‌های سیاسی اخیر در ارتباط با هاشمی رفسنجانی بازداشت شدن دو تن از فرزندان او بود که طی ماه‌های گذشته روی داد.

فائزه هاشمی روز اول مهر ماه برای شش ماه حبس که به اتهام «فعاليت تبليغی عليه نظام» به آن محکوم شده است، به اوین رفت. او از روز ۹ دی ماه به اتهام «توهين به رهبری» و «اخلال در نظم زندان» به سه هفته انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوين و ممنوعيت از ملاقات نیز محکوم شده است.

مهدی هاشمی، دوم مهرماه سال جاری پس از بازگشت به ایران در فرودگاه تفهیم اتهام شد و پس از معرفی خود به دادستانی بازداشت شد. او پس از سه ماه حبس در انفرادی، روز ۲۶ آذر با قرار وثیقه آزاد شد.

حمید رسایی، نماینده حامی دولت در مجلس، روز ۲۸ آذر در واکنش به آزادی مهدی هاشمی با قرار وثیقه، در نطقی در مجلس، اکبر هاشمی رفسنجانی را به دست‌داشتن در اعتراض‌های پس از انتخابات متهم کرد.

از سوی دیگر طبق گزارش‌ها گروه‌هایی از فعالان سیاسی در دیدار با اکبر هاشمی رفسنجانی از او خواسته‌اند یا خود نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده شود و یا کسی را معرفی کند و از او حمایت کند. انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران ۵ ماه دیگر در خرداد ۹۲ برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG