لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

تحقیق مجلس از سازمان اوقاف به دلیل «ابهام در درآمد» امامزاده‌ها


به گفته نماینده رشت، درآمدهای اوقاف جزء درآمدهای دولت به حساب نمی‌آید و دیوان محاسبات نیز بر این درآمدها نظارتی ندارد.
به گفته نماینده رشت، درآمدهای اوقاف جزء درآمدهای دولت به حساب نمی‌آید و دیوان محاسبات نیز بر این درآمدها نظارتی ندارد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اظهار این‌ که به خواست مردم مجلس پیگیر نحوه کسب درآمد و محل هزینه دارایی‌های سازمان اوقاف از جمله امامزاده‌ها شده است، تأکید کرد که این پیگیری هفته آینده در مجلس دنبال خواهد شد.

به گزارش «باشگاه خبرنگاران جوان» که زیر نظر صدا و سیمای جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند، غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت، روز پنج‌شنبه، ۱۴ دی‌ماه، با اشاره به حضور علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در کمیسیون بودجه مجلس برای پاسخ‌گویی به سوالاتی در مورد درآمد اوقاف و نحوه هزینه آن، گفت که آقای محمدی «جواب شفافی» در این زمینه نداده است.

علی محمدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی، مهرماه سال ۸۸ با حکم وزارت فرهنگ و ارشاد و تأیید آیت‌الله خامنه‌ای به سرپرستی سازمان اوقاف و امور خیریه منصوب شد.

نماینده رشت تأکید کرده که احضار علی محمدی به مجلس پس از آن صورت گرفت که تعدادی از مردم نسبت به بقعه‌ها و امامزاده‌ها «ابهاماتی» را مطرح کردند، اما توضیحات بیشتری در این زمینه نداده است.

به گفته نماینده رشت، درآمدهای اوقاف جزء درآمدهای دولت به حساب نمی‌آید و دیوان محاسبات نیز بر این درآمدها نظارتی ندارد. این در حالی است که طبق گفته آقای جعفرزاده این سازمان نیز ترازنامه شفاهی‌ای در این خصوص تهیه و منتشر نمی‌کند.

آقای جعفرزاده در مجلس روز پنج‌شنبه خاطرنشان کرد که طرح تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف و امور خیریه که از سوی آقای جعفرزاده و عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده آمل و لاهیجان، تهیه شده است، هفته آینده از سوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دنبال می‌شود.

طبق اظهارات این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، محورهای این طرح «نحوه هزینه‌کرد این سازمان و شفاف‌سازی در مورد درآمدها» است.

وی همچنین افزوده است که سوال دیگری که مطرح است، تعداد امامزاده‌ها است و افزود: «ما در کشور، امامزاده‌های فاقد شجره‌نامه داریم که تنها برای اوقاف درآمدزایی می‌کنند و موجبات وهن دین شده است که این سازمان قول داده بود امامزاده‌های فاقد شجره‌نامه را جمع کند که متأسفانه تاکنون این کار را انجام نداده است.»

تابستان سال ۹۰ سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به «هفت برابر» شدن امامزاده‌ها در ایران از ابتدای انقلاب تاکنون، گفت نزديک به ۱۱ هزار امامزاده به تاييد رسمی سازمان اوقاف رسیده است.

با این‌ حال معاون بقاع و اماکن متبرک سازمان اوقاف آبان‌ماه همان‌ سال این تعداد را به هشت هزار و ۵۱ بقعه امامزاده کاهش داد.

۲۲ آذرماه یک کارشناس میراث فرهنگی در این خصوص گفت: «بیش از هشت هزار بقعه در کشور شناسایی شده است که در برخی از این بقعه‌ها، چند امامزاده وجود دارد و در نهایت می‌توان گفت حدود ۱۰ هزار امامزاده در کشور وجود دارد.»

وی در ادامه تأکید کرد که از این تعداد، تنها «حدود دو هزار» امامزاده دارای سند و شجره‌نامه هستند.
XS
SM
MD
LG