لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

هم‌پیمان هوگو چاوز در سمت ریاست پارلمان ونزوئلا ابقاء شد


هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا، به سرطان مبتلا بوده و تحت درمان است.
هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا، به سرطان مبتلا بوده و تحت درمان است.
معاون رییس جمهور ونزوئلا و هم‌چنین رییس پارلمان این کشور می‌گویند که اگر هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا، نتواند به خاطر بیماری، روز پنج‌شنبه مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری را برگزار کند هم‌چنان رییس جمهور این کشور باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، متحدان سیاسی هوگو چاوز روز شنبه به نشانه اتحاد بین خود، دیوسدادو کابلو که از هم‌پیمانان چاوز است را در سمت ریاست پارلمان ابقا کردند و وی در سخنان تازه خود اپوزیسیون را متهم به «ترتیب دادن یک کودتا» کرد.

رییس پارلمان ونزوئلا گفت که «رییس جمهور پس از ۱۰ ژانویه هم هم‌چنان رییس جمهور خواهد ماند و هیچ‌کس نباید در این مورد شکی به دل راه بدهد.»

هوگو چاوز که ۱۴ سال است قدرت را در ونزوئلا در دست دارد اکتبر گذشته بار دیگر به عنوان رییس جمهوری این کشور انتخاب شد اما وضعیت جسمانی او اخیراً رو به وخامت نهاده و وی ناچار شد تا اوایل دسامبر برای چهارمین عمل جراحی خود برای درمان سرطان به کوبا سفر کند.

با گذشته هفته‌ها از آخرین جراحی او وضعیت جسمانی آقای چاوز هم‌چنان «حساس» گزارش می‌شود و گمان بر این است که وی قادر به انجام مراسم سوگند برای ریاست‌جمهوری در روز ۱۰ ژانویه نباشد.

هوگو چاوز پیش از عمل جراحی ۱۱ دسامبر خود خطاب به مردم کشورش گفت که این عمل جراحی خطراتی را با خود به همراه دارد و از مردم خواست تا در صورت عدم بهبود وضعیت سلامت‌اش، نیکولاس مادورو، معاون رییس جمهوری ونزوئلا، را به عنوان رییس جمهوری بعدی انتخاب کنند.

نیکولاس مادورو اما روز شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که بیماری نباید باعث برکناری رییس جمهوری شود و «هوگو چاوز بعداً هم می‌تواند مراسم تحلیف را اجرا کند.»

در همین حال، رهبران اپوزیسیون ونزوئلا نسبت به «عدم شفافیت» در اطلاع‌رسانی درباره وضعیت سلامتی هوگو چاوز اعتراض دارند و معتقدند که اگر آقای چاوز روز پنج‌شنبه نتواند سوگند ریاست‌جمهوری یاد کند رییس پارلمان باید رییس جمهوری موقت شود.

نیکولاس مادورو، معاون رییس جمهوری، اما روز شنبه این موضوع را رد کرد و گفت که انتصاب رییس پارلمان به این سمت با قانون اساسی مغایرت دارد.

بنا بر قانون اساسی ونزوئلا، در صورت وخامت بیشتر وضع سلامت آقای چاوز یا درگذشت او، باید ظرف ۳۰ روز انتخابات جدید ریاست‌جمهوری برگزار شود.

بیماری سرطان هوگو چاوز که ۵۸ سال سن دارد نخستین بار در ژوئن ۲۰۱۱ توسط پزشکان تشخیص داده شد اما دولت ونزوئلا تاکنون نوع این بیماری را اعلام نکرده و تنها اشاره کرده که وی دچار «عفونت شدید ریوی» است.

هوگو چاوز از هم‌پیمانان حکومت‌های چپگرا در آمریکای لاتین و هم‌چنین از متحدان جمهوری اسلامی ایران است و شدیدا مخالف سیاست خارجی آمریکا است.
XS
SM
MD
LG