لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

سازمان ملل: شرایط جنگی مانع از ارسال غذا برای یک میلیون سوری است


در حال حاضر به دلیل وضعیت ناگوار امنیتی، «برنامه جهانی غذا» نیروهای خود را از شهرهای حُمص، حلب، طَرطوس و قامشلی خارج کرده است.
در حال حاضر به دلیل وضعیت ناگوار امنیتی، «برنامه جهانی غذا» نیروهای خود را از شهرهای حُمص، حلب، طَرطوس و قامشلی خارج کرده است.
سازمان ملل متحد می‌گوید به دلیل شرایط خطرناک جنگی در سوریه، امکان ارسال غذا برای «یک میلیون سوری» که در گرسنگی به سر می‌برند، فراهم نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الیزابت بیرس، سخنگوی «برنامه جهانی غذا»، وابسته به سازمان ملل، روز سه‌شنبه، ۱۹ دی‌ماه، اعلام کرد که در حال حاضر از مجموع «دو و نیم میلیون جنگ‌زده سوری»، این سازمان قادر است ماهانه برای «یک و نیم میلیون نفر» امکانات غذایی ارسال کند و یک میلیون دیگر در گرسنگی به سر می‌برند.

خانم بیرت تأکید کرد که در حال حاضر به دلیل وضعیت ناگوار امنیتی، «برنامه جهانی غذا» نیروهای خود را از شهرهای حُمص، حلب، طَرطوس و قامشلی خارج کرده است و این در حالی است که به گفته این سازمان، دیگر آژانس‌های کمک‌رسانی حاضر در سوریه نیز با کمبود نیرو و کالا مواجه هستند.

به گزارش رویترز، در حال حاضر چهار میلیون نفر در سوریه نیازمند «کمک‌های فوری انسان‌دوستانه» هستند و سازمان ملل ماه گذشته خواستار کمک «یک و نیم میلیارد دلاری» برای رسیدگی به وضعیت سوری‌هایی شد که در شرایط بد انسانی‌ای به سر می‌برند که به گفته این سازمان «به طرز چشمگیری» رو به وخامت است.

به گفته برنامه جهانی غذا، در حال حاضر به ویژه کمبود نان و سوخت در نقاط جنگ‌زده سوریه وجود دارد و این در حالی است که ارسال غذا به دلیل شرایط ناامن با تأخیر مواجه شده است و کشتی‌های حامل سوخت نیز که تا کنون در بندن طرطوس سوریه لنگر می‌انداختند، از این پس باید به بندر بیروت بروند.

این سازمان می‌افزاید که در حال حاضر از سوی دولت سوریه برای وارد کردن سوخت از لبنان مجوز گرفته است.

ناآرمی‌ها در سوریه اسفندماه ۱۳۸۹ آغاز شده و معترضان خواستار برکناری بشار اسد از قدرت هستند.

اگرچه بشار اسد تأکید کرده است که در قدرت می‌ماند، ولی مخالفان وی معتقدند که دوران حکومت وی به طول نخواهد انجامید.

در همین زمینه، بریتانیا روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ۲۰ و ۲۱ دی‌ماه، میزبان نشستی خواهد بود تا در خصوص سوریه پس از بشار اسد گفت‌و‌گو شود. قرار است در این نشست که بدون حضور گزارشگران برگزار خواهد شد، افراد مختلفی از جمله نمایندگان ائتلاف ملی سوریه (اپوزیسیون اصلی سوریه)، کارشناسان و دانشگاهیان حضور داشته باشند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در توییتر خود با اشاره به این نشست، با تأکید بر «گریز‌ناپذیر» بودن برکناری بشار اسد از قدرت، افزوده است که برنامه‌ریزی جامعه بین‌المللی برای سوریه پس از اسد حیاتی است.

به گفته سازمان ملل ۲۱ ماه ناآرامی در سوریه موجب کشته شدن بیش از ۶۰ هزار تن و جابه‌جایی دو میلیون تن در سوریه شده است و همچنین در این مدت ۶۰۰ هزار تن به خارج از سوریه پناهنده شده‌اند.
XS
SM
MD
LG